3,013 læst ·
3 svar
3k læst
3 svar
Dampspærre/-bremse under parketgulv over garage?
Jeg er i gang med at bygge en gæstebolig i det, der tidligere var et uindrettet loft over garage/redskabsskur i et hus bygget i 1930'erne. Jeg har en tømrer, der hjælper mig med det meste tekniske, men han er på ferie, og jeg vil ikke forstyrre ham. I væggene har jeg variabel dampspærre (ISOVER Vario Xtra), men nu hvor jeg skal til at lægge gulv, bliver jeg lidt forvirret. Det føles som om der er mange forskellige anbefalinger, afhængigt af om man har krybekælder/betonplade/gulvvarme etc.
Under lejligheden er der altså en uisoleret garage+redskabsskur. Etagedækket mellem garage og lejlighed er 145 mm og konstrueret på følgende vis (nedefra): dobbeltgips > isolering (145 mm) > gammelt bræddegulv > 22 mm gulvspånplade. Jeg vil nu lægge grålumppap og egetræsparket. Skal jeg også lægge en dampspærre/-bremse under pap?
Tak på forhånd for svar.
Under lejligheden er der altså en uisoleret garage+redskabsskur. Etagedækket mellem garage og lejlighed er 145 mm og konstrueret på følgende vis (nedefra): dobbeltgips > isolering (145 mm) > gammelt bræddegulv > 22 mm gulvspånplade. Jeg vil nu lægge grålumppap og egetræsparket. Skal jeg også lægge en dampspærre/-bremse under pap?
Tak på forhånd for svar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Situationen kan sammenlignes med en bjælkelag over en krybekælder. Man plejer ikke at have nogen form for dampspærre/-spærre ovenover isoleringen i det tilfælde. Skulle du bruge det, sker der nok ikke noget dramatisk.
Tak for svaret!
Overvejer, hvordan man skal resonere. Barrieren er der for at forhindre, at fugtig indendørsluft trænger ud i væggene, møder kulde og kondenserer. Tænker man, at den fugtige indendørsluft har en tendens til at stige, og derfor er gulvet ikke noget problem?
Overvejer, hvordan man skal resonere. Barrieren er der for at forhindre, at fugtig indendørsluft trænger ud i væggene, møder kulde og kondenserer. Tænker man, at den fugtige indendørsluft har en tendens til at stige, og derfor er gulvet ikke noget problem?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Dampspærrer begyndte at blive brugt samtidig med mineraluldsisolering, primært fordi kondens nedsatte isoleringens effektivitet. Dette problem var ikke så tydeligt, når man brugte savsmuld eller høvlspåner som gulvisolering. Det er ganske vist sandt, at den varme luft (og dermed også den fugtigste) i et rum findes øverst, men det er næppe en forklaring. Der er situationer, hvor en fugtspærre i gulvet er vigtig. Der er absolut ikke noget galt i at have en dampbremse under gulvbrædderne.
Klik her for at svare