Hej!
Jeg er i gang med at bygge et isoleret opbevaringshus på pæle (som ikke vil blive bygget igen), derfor helt okay med "blæst" nedenunder.
Om vinteren vil halvdelen af rummet blive opvarmet til omkring 5-10 grader (til værktøj, cykler, havemøbler, vinteropbevaring af planter m.m.), og den anden halvdel måske lidt over 15 grader (til "finting"). Delene adskilles af en isoleret væg. Den anden halvdel vil muligvis blive brugt som gæsteværelse på sigt, og så med højere temperaturer i perioder.
Fordi bygningen kun er opvarmet en smule og vil variere i temperatur i løbet af året, har jeg forstået, at jeg bør bruge dampspærre (som Tecca T-Vap) i stedet for dampspærre i vægge og loft. Hvad jeg dog ikke kan finde ud af, er om jeg bør have dampspærre over isoleringen også i gulvet, eller om jeg bare skal lægge gulvet direkte på bjælkelaget?
I bunden af bjælkelaget har jeg oliehærdede terrassebundeplader, og derpå mineraluldsisolering.
Jeg er i gang med at bygge et isoleret opbevaringshus på pæle (som ikke vil blive bygget igen), derfor helt okay med "blæst" nedenunder.
Om vinteren vil halvdelen af rummet blive opvarmet til omkring 5-10 grader (til værktøj, cykler, havemøbler, vinteropbevaring af planter m.m.), og den anden halvdel måske lidt over 15 grader (til "finting"). Delene adskilles af en isoleret væg. Den anden halvdel vil muligvis blive brugt som gæsteværelse på sigt, og så med højere temperaturer i perioder.
Fordi bygningen kun er opvarmet en smule og vil variere i temperatur i løbet af året, har jeg forstået, at jeg bør bruge dampspærre (som Tecca T-Vap) i stedet for dampspærre i vægge og loft. Hvad jeg dog ikke kan finde ud af, er om jeg bør have dampspærre over isoleringen også i gulvet, eller om jeg bare skal lægge gulvet direkte på bjælkelaget?
I bunden af bjælkelaget har jeg oliehærdede terrassebundeplader, og derpå mineraluldsisolering.
Ville nok betragte dette som "sommerhus" med opvarmning midlertidigtkohage sagde:
Hej!
Jeg er i gang med at bygge et isoleret skurbod på stolper (som ikke vil blive bygget til), derfor helt okay "blæs" under.
Om vinteren vil halvdelen af rummet blive opvarmet til omkring 5-10 grader (til værktøj, cykler, havemøbler, vinteropbevaring af planter m.m.), og den anden halvdel måske lidt over 15 grader (til "fint grej"). Delene adskilles af en isoleret væg. Den anden halvdel vil eventuelt blive brugt som gæsteværelse senere, og da med højere temperatur lejlighedsvis.
Eftersom bygningen kun er lidt opvarmet og vil variere i temperatur henover året, så har jeg forstået, at jeg bør bruge dampbremse (såsom Tecca T-Vap) i stedet for dampspærre i vægge og tag. Hvad jeg dog ikke kan finde ud af er, om jeg bør have en dampbremse over isoleringen også i gulvet, eller om jeg bare skal lægge gulvet direkte på bjælkelaget?
I bunden af bjælkelaget har jeg oliehærdede undertagsplader, og derpå mineraluldisolering.
Vindbeskyttelse og ingen bremser
Klik her for at svare