Hej
Jeg er ved at renovere en tilbygning på ca. 50m2 med kælder opført ca. 1982 med bjælkekonstruktionen i letbeton ifølge vedhæftet billede. Celleplasten, spånpladen og plastfolien på oversiden har jeg fjernet, og i stedet havde jeg tænkt mig at lægge et gulv med glasuld mellem reglerne og lægge sporadisk spånplade med vandbåret gulvvarme, som afsluttes med Bjelins 9mm Woodura træparket.
Producenten Bjelins (og alle andre producenter for den sags skyld) siger, at jeg skal lægge en dampspærre mellem gulvvarme og parket (se vedhæftet montagevejledning). Dette løser jeg i så fald med en skum med indbygget dampspærre (f.eks. Kährs Tuplex).
Problemet er, at min konstruktør siger, at dampspærren er helt unødvendig og endda kan være en risikokonstruktion, der indespærrer fugt i konstruktionen!?
Kælderen er opvarmet, men vil sandsynligvis altid være nogle grader køligere end stueplanet, især om sommeren uden tilskudsvarme. Jeg ved så meget, at en dampspærre altid skal sidde på den varme side, men hvis den placeres lige under parketten, så er gulvvarmen under dampspærren varmere end rummet ovenover, hvad er så den varme side?
Jeg er lige nu helt rådvild, så alle forslag, tanker, idéer, viden mm omkring dampspærrens værdi eller manglende værdi samt placering modtages med tak!
Jeg er ved at renovere en tilbygning på ca. 50m2 med kælder opført ca. 1982 med bjælkekonstruktionen i letbeton ifølge vedhæftet billede. Celleplasten, spånpladen og plastfolien på oversiden har jeg fjernet, og i stedet havde jeg tænkt mig at lægge et gulv med glasuld mellem reglerne og lægge sporadisk spånplade med vandbåret gulvvarme, som afsluttes med Bjelins 9mm Woodura træparket.
Producenten Bjelins (og alle andre producenter for den sags skyld) siger, at jeg skal lægge en dampspærre mellem gulvvarme og parket (se vedhæftet montagevejledning). Dette løser jeg i så fald med en skum med indbygget dampspærre (f.eks. Kährs Tuplex).
Problemet er, at min konstruktør siger, at dampspærren er helt unødvendig og endda kan være en risikokonstruktion, der indespærrer fugt i konstruktionen!?
Kælderen er opvarmet, men vil sandsynligvis altid være nogle grader køligere end stueplanet, især om sommeren uden tilskudsvarme. Jeg ved så meget, at en dampspærre altid skal sidde på den varme side, men hvis den placeres lige under parketten, så er gulvvarmen under dampspærren varmere end rummet ovenover, hvad er så den varme side?
Jeg er lige nu helt rådvild, så alle forslag, tanker, idéer, viden mm omkring dampspærrens værdi eller manglende værdi samt placering modtages med tak!
Skriftlig instruktion fra producenten.D Deltaman sagde:
Nogen anden "siger at".D Deltaman sagde:
Hvilken af disse vælger man at følge?
Vælg selv, ville "nogen på et forum" (jeg) kunne sige
Selvfølgelig følger man normalt set altid en producents anvisninger MEN deres eneste interesse er at beskytte deres produkt så det ikke tager skade. En certificeret konstruktør beskæftiger sig med og udformer fugtsikre konstruktioner i hele bygninger og når man så har en modsætning, så søger man viden fra andre steder. Så taknemmelig for svar fra medlemmer med viden om emnet.O sagde:
Vi monterer og har gjort det i sikkert tyve års tid altid aldringsbestandig plastfolie på det vandbårne gulvvarmesystem, hvis man skal lægge trægulv..D Deltaman sagde:Selvfølgelig følger man normalt altid en producents anvisninger, MEN deres eneste interesse er at beskytte deres produkt, så det ikke tager skade. En certificeret konstruktør arbejder med og udformer fugtsikre konstruktioner i hele bygninger, og når man så har en modsigelse, søger man viden fra andre steder. Så taknemmelig for svar fra medlemmer med viden om emnet.
Du må spørge dig selv, hvem der står for omkostningerne, hvis noget går galt, tager din konstruktør ansvaret for gulvet, hvis der dannes kondensvand?
Det du skal tænke på er, at det ikke kun er én producent, der beskriver dette, men stort set alle, og derfor ville jeg stole mere på dem end en enkelt konstruktør..
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Platta på mark - ångspärr under parkett trots uppregling?
Golv -
Välja underlagsfoam parkettgolv med/utan ångspärr
Golv -
Ångspärr under parkett vid golvvärme, var avsluta spärren?
Golv -
Dampspærre med gulvvarme under parket i bjælkelag af træ
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Dampspærre/-bremse under parketgulv over garage?
Byggematerialer & Byggeteknologi