Jeg har et Siporexhus fra 60'erne med en udvendig skorsten af mursten. Gavlene har murstensfacade, og skorstenen sidder i den ydre gavl.
Vi har en lille brændeovn, og der kommer røg ind, når vi fyrer, og det er generelt svært at få gang i trækket uden, at det ryger ind. Har fyret meget, så det skulle ikke være et problem med mine færdigheder der.
Vi skal snart renovere den del og overvejer at købe en større, mere moderne brændeovn, men vil naturligvis ikke have, at det fungerer dårligt. Vi overvejer at rive den gamle skorsten ned og sætte en ny (stålrør) op.
Spørgsmålet er, kan det være så dårligt træk i skorstenen, bare fordi den sidder i en ydervæg og bliver for kold om vinteren, eller kan det være den lille brændeovn, vi har i dag, og manglen på egen tilluft, der spøger?
Vedhæfter billede af 60'er tegningen, hvor man kan se skorstenen, samt fotos udefra og af den lille brændeovn, vi har i dag.
Den sodades for 2 år siden, så der burde ikke være nogen problemer. Man ved jo aldrig, men tror skorstenen er clean. Den fungerer, men der er ligesom for dårligt træk, og fik at vide, at det kunne skyldes, at den sidder, hvor den sidder.
Kan være en kombination af dårlig tilførsel og at det er svært at få træk i den skorsten.
Findes der tilførselsventil i rummet?
Åbn et vindue i rummet når du tænder for at se om det gør nogen forskel.
Jeg har nyinstalleret FTX ventilation og en tilluft i det rum. Jeg åbner en altandør lidt, når vi fyrer op. Det bliver bedre, men det ryger stadig lidt, inden man virkelig får gang i bålet, hvilket er ubehageligt, når man sidder i sofaen. Så meget at vi er holdt op med at fyre op, man orker det ligesom ikke. Kan brændeovnen være af en dårlig type, den er meget lille.
Har en dobbeltmantlet Isokern skorsten. Fremstillet af type cement og pimpsten.
Altså et rundt større indre rør og et firkantet yderrør.
Den du har er vel homogent muret?
Hele skorstenen bliver træg at varme op.
Hvis min store ovn har stået ubenyttet en uge eller mere, så skal jeg lave ild i skorstenens sodlåg først. Ellers ryger det ind.
Godt efter et par minutter, så er der fuldt træk.
Jeg tror, at forskellen mellem min og din ildsted er, at min giver mere varme også ud i røgkanalen. Mere udstødning om man siger så. Dog ikke højere hastighed.
Ser, at du har et relativt groft rør, men til en lille ildsted /ovn.
Som sandsynligvis er helt afkølet til næste dag.
Jeg har typisk en meget større ildsted.
Lader med en halv avis, krøllet. Ovenpå 5 - 8 kløvede tykke pinde, og lige så mange kuber.
Fuld træk gennem den tunge fedtstensovn.
Men kold ildsted... Så skal der fyres
lidt i skorstenen.
Lavede lige ild. Fyrede lidt senest i går aften. Ovnen go og håndvarm i morges.
Har tilluft i en kanal gennem det støbte fundament fra ydersiden af stenfoden.
I begyndelsen havde vi en spjæld på kanalen.
Men i lige min anlæg med en 90 graders bøjning og luft ind rundt om askeskuffen bliver trækket perfekt uden spjæld.
Vi justerer normalt aldrig noget træk.
Mellem ovn og skorsten har vi en spjæld, som ikke kan låses helt, da der er lavet et udskæring i selve spjældpladen.
Med spjældet lukket så vil ingen varme forsvinde fra ovn og skorsten mellem optændingerne.
Din ftx er sandsynligvis indstillet til et lille undertryk.
En brændende kamin trækker ganske meget luft ud. Tætheden i huset og vinduerne påvirker, om det kan kompenseres.
De fleste aggregater har en overtryksindstilling, prøv om det gør nogen forskel.
Hvor stor er kanalen?
Det lyder rimeligt, at den afkøles hurtigere og kan være lidt sværere at få træk i.
Jeg ville trække tilluft til en ny kamin, og ved fortsat behov installere en ventilator ovenpå, der kan hjælpe med trækket.
Det ville være synd af æstetiske grunde at rive den eksisterende ned.
Skorstenens højde over tag og tagryg kan også bidrage. Svært at se på billedet, om den når op over tagryggen.
Den skal også være mindst 1m over tagdækningen. Ser ud til at være 10 skift med sten, hvilket selv med fugemasse ikke burde blive højt nok...
Dit hus ser ud til at klare en virkelig tung pejs...
Skift absolut ikke til åben pejs.
Eller noget bygget i bare stål eller plade, de lagrer ingen varme! Kolde efter 2 timer.
I den forrige hytte satte jeg en Jötul Peis 17 A ind...
Måske det gik at fyre i den. Det blev utroligt varmt, men koldt efter 2 timer, når ilden var falmet.
Tak for alle svar. Vi fyrer sjældent, da hovedopvarmningen er jordvarme. Vil kunne tænde op i pejsen for hyggen, men også kunne støtte opvarmningen, hvis elpriserne skal være sådan her.
Altså, vi vil kunne fyre sjældent i en afkaldet kamin og skorsten uden at det skal ryge ind.
Vi har et let undertryk indstillet med FTX'en. Jeg vil sige, at huset ikke er tæt. Da det er et Siporexhus, har vi ikke dampspærre indvendigt (udover op mod loftet selvfølgelig).
Ved renoveringen af det område tænkte vi at indsætte en tilførsel udefra netop til kaminen. Vil det gøre en stor forskel i forhold til en åben altandør et stykke væk?
Hvor meget bedre kan en moderne stålskorsten (rør), der går "inde i varmen", fungere?
Hvis der ikke har været fejet i to år, er det absolut på tide at få fejeren derhen igen. Så får du også et billede af, hvordan skorstenen har det generelt, hvis du husker at spørge. Begynd absolut der.
Tak for alle svar.
Vi fyrer sjældent, da hovedopvarmningen er jordvarme. Vil kunne tænde en ild for hyggens skyld, men også kunne støtte opvarmningen, hvis elpriserne skal være sådan her.
Altså, vi vil kunne fyre sjældent på en afkølet kamin og skorsten uden at det skal ryge ind.
Vi har et let undertryk indstillet med FTXen. Jeg ville sige, at huset ikke er tæt. Da det er et Siporexhus, har vi ikke dampbarriere indvendigt (bortset fra op mod loftet, selvfølgelig).
Ved renoveringen af det område tænkte vi at sætte en tilførsel udefra netop til kamin. Vil det gøre stor forskel mod en åben altandør et stykke væk?
Hvor meget bedre kan en moderne pladeskorsten (rør) der går "inde i varmen" fungere?
Jo men den der "hyggebål" kan blive meget dyr ved indtruffen brand og et forsikringsselskab konstaterer, at der ikke har været nogen skorstensfejning/inspektion af en skorsten i lang tid.
Dit hus ser ud til at klare en rigtig tung ildsted...
Skift absolut ikke til åben pejs.
Eller noget bygget i kun stål eller plade, de lagrer ingen varme! Koldt efter 2 timer.
I forrige hytte satte jeg en Jötul Peis 17 A ind...
Næsten umuligt at fyre i den. Det blev utroligt varmt, men koldt efter 2 timer, når ilden var død ud.
Mener du, at skorstenen ser ud til at klare det, og lidt mere præcist Hvad er tung ildsted?
Du synes ikke man skal have en af de der moderne brændeovne mener du?
Man vil jo kunne tænde op i en kold kamin også, det skal bare fungere. Bliver skør over det her, at der ryger ind.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.