Hej! Jeg har lige fået en rundsav af mærket Ryobi af min far på min fødselsdag, da han er træt af at låne sin festool dyksav, som har styreskinne hele tiden. Vi bor ikke i samme by, så det bliver en masse kørsel.

Hvordan som helst...

Hvordan saver I? Styreskinne? Savbord!? Fri hånd?

Så at jula havde en styreskinne, som blev diskuteret i andre tråde, der virkede godt, men så også at biltema havde denne:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Arbetsbank/Hopfallbar-arbetsbank-20645/

Nu lægger jeg nogle restestykker ud og saver på dem som grundlag. Ikke optimalt!

Giv mig tips til, hvordan I saver med jeres rundsave!

/Jocke

Siden jeg købte en kap-/geringssav, bliver rundsaven brugt meget lidt.

Snak lidt med farsan, så måske får du sådan en også :)

M
Ret stor forskel på, hvordan jeg bruger håndrundsaven sammenlignet med dykkeresaven.

Skal jeg kappe en regel/brædde, laver jeg en streg med vinkelhagen og holder derefter i træet med venstre hånd og tommelfingeren stikkende ud, så jeg påbegynder savningen i den rette vinkel, når jeg støtter bundpladen på saven mod denne tommelfinger.

I de tilfælde, hvor jeg har brugt håndrundsaven til plader, har det været nødvendigt at have dem på et par regler på bukke, monteret en lige brædde på oversiden med tvinger, der sidder, så målet bliver rigtigt, når saven glider langs med brædden. Tidskrævende sammenlignet med dykkeresaven med skinnen, men det virker.

Det afhænger af, hvad der skal saves, og hvor præcist det skal være. Et streg og derefter save efter det på frihånd er vel det nemmeste. Hvis det er mere præcist, fastgør jeg en retvinklet lineal at styre efter. Hvis man skal flække noget i en bestemt afstand fra en kant, er anslaget godt.

Sådan gjorde jeg, da jeg skulle skære trallen for at sætte min kant.

Jeg målte op og trak en lige streg, satte derefter en trallbrædde langs den og skruede fast. Så kørte jeg rundsaven langs med brædden. Denne metode fungerer jo kun, hvis man kun skal bruge den ene side af den savede del.

20140708_190001_zpshyncrv6x.jpg

20140708_190507_zpstbmkoaxq.jpg

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Sblixten - den synes kun at passe til den ryobi, der har ledning, jeg har den med batteri.

Jeg købte den "alltound" styreskinne, som er blevet diskuteret i forummet før. Den passede slet ikke til min maskine, så den bliver afleveret tilbage :(

Jeg har en osb-plade, ca 20 cm bred, 240 lang. Saver altid mod den fabriksavede kant.

99% med skinne på håndklingen og 100% med skinne på dykkesav. Skulle aldrig stole på pinde og skiver.
Så har man jo splitterbeskyttelse i skinnen som man mister med hjemmelavede ting.

Senest redigeret:
Cheesen
Bruger sjældent rundsav, men når jeg gør det, er det oftest på savsengen eller på en specielt indkøbt markisoleringsplade. Bruger retskinne, anslag, skinne eller lignende som guide til lange snit.

Ved kap bruger jeg hurtigvinklen som hjælpemiddel.

Dyksaven har jeg ikke rørt, siden jeg fik en ledningsfri rundsav.

Afhængigt af hvad jeg skærer, har jeg forskellige procedurer. Hvis jeg skærer gulvspån eller lignende, dvs. ting der ikke behøver at være på millimeteren, skærer jeg bare efter en linje.

Hvis jeg skærer noget som mdf, bruger jeg en 3 meter lang retskinne som guide. Min sav skærer præcist 30mm, så det er nemt at tage målet, lægge 30 til, fastspænde retskinnen og bruge den som guide.

Og hvis man har materialet med forsiden nedad, gør det ikke noget, hvis der kommer lidt udfald. Jeg har også med succes brugt dobbelt lag maskeringstape på "den fine side" og forsiden nedad for at undgå udfald på en bordplade.

Ved, at dette er en gammel tråd - men ingen har taget spørgsmålet op om, hvordan man bedst indstiller dybden på rundsaven, når man skal save på bagsiden af en plade for at minimere kantudslag på forsiden? Skal jeg indstille savdybden til pladens tykkelse plus minimalt med ekstra millimeter, eller kan jeg bare køre på med fuld dybde - dvs. rundsaven indstillet på maksimalt dybde?
PS - tak for tipset om at lægge maskeringstape på forsiden! Jeg vidste dette, men havde glemt det trick. Hvilken slags tape fungerer bedst bliver selvfølgelig det næste nørd spørgsmål... ha ha.

Cheesen
MickanV MickanV sagde:
For øvrigt så er det denne skive som jeg skal save lange snit i - den er opbygget med ekstra hård, tæt krydsfiner med et tyndt lag af det farve- og mønsterbærende overfladelag af højtrykslaminat - total tykkelse 10 mm. Jeg vil altså få et så fint og glat snit i det grå overfladelag - deraf mit spørgsmål ovenfor.

[link]
Jeg savede den skive på justersaven veltejpede... Med en skarp klinge går det overraskende godt. Klingedybden... Vil huske jeg hævede klingen ret højt.

• Synes
MickanV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.