Jeg er begyndt at rive badeværelset på førstesalen ned, som vi skal totalrenovere.
Da jeg fjernede gulvet, så jeg, at reglen i bjælkelaget ikke er gennemgående, men at der sidder en stor cementklump foran skorstensstokken. Sandsynligvis et ovnfundament.
Cementklumpen forbinder til skorstensstokken og en smal støttemur (kun en række mursten). Cementklumpen har ingen støtte under! Hænger den frit i luften, eller hvordan plejer en sådan konstruktion at se ud?
Vedhæftet billeder af badeværelset på førstesalen og det samme hjørne i køkkenet på nederste etage.
Hvordan skal jeg fortsætte, når jeg vil lægge bjælker, kortlægge, lægge gulvspån og flydespartle?
Alt 1: Beholde cementklumpen, lave uddybninger i gulvspån og flydespartle over cementklumpen.
Alt 2: Bil væk cementklumpen. Hvordan opbygges mellembjælkelaget så?
Jeg ville nok have fjernet den. Jeg havde det samme problem hjemme hos mig. Men da havde vægten fra "cementkakan" fået loftet på nederste etage til at svulme ned. Man vil jo gerne have gulvet helt stift i et badeværelse, så man ikke får revner og lækage. Bliver det vinyl eller fliser i badeværelset?
Cementkagen tilslutter til murstocken og en smal støttemur (bare en teglrad). Cementkagen har ingen støtte under! Hænger den frit i luften eller hvordan plejer en sådan konstruktion at se ud?
Det plejer at gå store jern ind murstocken som bærer sådanne afsatser.
Jeg ville nok have fjernet den. Jeg havde samme problem hjemme hos mig. Dengang havde vægten fra "cementkagen" fået loftet i stueetagen til at bule ned. Man vil jo gerne have gulvet helt stumt i et badeværelse, så der ikke opstår revner og lækage. Bliver det gulvbelægning eller fliser i badeværelset?
Det ser ud til at være ret solidt, og jeg ser ingen nedbøjning i stueetagen. Skorstensfundamentet er ikke i den allerbedste stand, og jeg spekulerer på, om jeg ikke gør mere skade end gavn ved at bore det væk.
Spørgsmålet er også, hvordan jeg bygger gulvet op mod skorstensfundamentet, hvis jeg skulle bore det hele væk.
Nye gulvstrøer mod skorstensfundamentet? Og hvordan fastgør jeg dem på bedste måde?
Eller lader jeg en L-formet kant stå tilbage, hvor jeg fastgør gulvspånpladerne på?
Hvis jeg fjerner halvdelen diagonalt, så der bliver en trekant tilbage mellem skorstensfundament og støttevæg, burde det jo blive bedre, og den tilbageværende del øger så skorstensfundamentets vridstyrke.
Skorstensfundament og støttevæg har revner nok. Findes der en skånsom metode? Save op diagonalt?