G
Hej!

Skal bygge en garage med Leca- blokke 19x19x59 og undrer mig over, hvad forskellen er på cementen. Sidder og kigger på byggmax hjemmeside. De har en model, der hedder Murcement A 63 kr/ sæk og så har de almindelig Cement standard 40 kr/sæk.

Nogen der ved forskellen?

almindelig cement skal du bestemt ikke mure leca med da det ikke er beregnet til det, mur cement skal det være, derimod kan du sammenligne forskellige fabrikater. jeg selv murede huset med færdigblandet mur- og pudsemørtel om jeg ikke husker forkert, b mørtel tror jeg.

Murcement A giver en "stærkere" mørtel end murcement B.... Cement "standard" er til at blande ud med grus...
A= cement/sand 1/3
B= cement/sand 1/5

R.

Mikael_L
Selvfølgelig murer man letklinker med B-mørtel og hvis man derefter vil pudse, bruger man C-mørtel, fordi man skal anvende svagere mørtel på stærkere ...?

G
Så altså... murcement A behøver man ikke blande ud med grus, hvilket man skal gøre med cement standard?

ja blander mig i igen, selvom jeg ikke rigtig kan dette :)

jeg tror ikke du skal bruge a men det optimale er at bruge en færdigblandet murbruk b, undskyld mig hvis jeg tager fejl.

tror jeg havde udstockningsbruk b som puds på huset og så længe ser det godt ud indtil videre :)
mvh

Murede med en sæk almindelig cement og en skovl murcement/gullex og 13 skovle mursand. hvis jeg ikke husker forkert
-kan ikke forestille mig, at det er billigere at købe færdigblandet i sæk?
-kør til grusgraven og hent en trailer (tag en stor, ofte samme pris ca. 100-150 kr) og hent mursand ved jeg....
held og lykke!

Mikael_L
malmborg sagde:
Murede med en sæk almindelig cement og en skovl murcement/gullex og 13 skovle mursand. hvis jeg husker korrekt
-kan ikke forestille mig at det er billigere at købe færdigblandet i sæk?
-tag til grusgraven og hent en trailer (tag en stor, ofte samme pris ca 100-150kr) og hent mursand ved jeg....
held og lykke!
Færdig brugsblanding er bestemt ikke billigere end at blande cement og mursand selv.

Men trods dette er der næppe nogen økonomi i at tage en tur for at få fat i sand, hvis det kun er en enkelt sæk brug, man har brug for.

TS skal mure en hel garage, så kan det være berettiget. Samtidig skal man have selvtilliden til at man kan blande tilstrækkeligt godt selv :o.

Senest redigeret:
G
Tak for svarene. Køber almindelig standard cement og henter grus på trailer. Blander 1/3, så bliver det nok kanon.

Det er nok murcement/Gullex du skal have i stedet for standard cement. Det indeholder kalk og bruges ved muring.

Mikael_L
Mja...
Jeg tror du beskriver et A-brug nu. Med den blandingen .... men jeg er ikke sikker...
LECA skal du nok mure med et svagere B-brug ... tror jeg ....

Læs side 3 i den her arbejdsanvisning fra Maxit
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/murverk_arbetsanv.pdf

Jeg kan ikke det her, men jeg råder dig til at blive helt sikker inden du går videre og begynder at mure.
Du burde kunne ringe til Maxit, du kan måske få rigtige råd her, også hos byggemarkedet kan de vide noget. Men vær forsigtig med det sidste, især på såkaldte byggemarkeder, hvor vidensniveauet ofte er skræmmende lavt, selvom de ofte gerne vil give indtryk af at have styr på sagen.

Senest redigeret:
genes sagde:
Tak for svarene. Køber almindelig standardcement og henter grus på anhænger. Blander 1/3 så bliver det sikkert godt.
gør ikke det siger jeg,
har jeg så meget uret når jeg siger at standardcement er beton??
du skal ikke mure med beton men gullex, murcement!

b brug skal det også være kunne man jo læse i maxit linket over

• Synes
Alko
  • Laddar…
gb79 sagde:
gør ikke det siger jeg,
har jeg så forkert når jeg siger at standard cement er beton??
du skal ikke mure med beton uden gullex, murcement!

b brug skal det også være kunne man jo læse i maxit linket over
Cement er en af bestanddelene i beton.
Samme ting med de fleste mur- og pudsebrugs, cement indgår men der findes mere, mkt mere.
Forenklet kan man sige at cementen er limet i materialerne ovenfor.

anaitis sagde:
Cement er en af bestanddelene i beton.
Samme sag med de fleste mur- og pudsmørtler, cement indgår, men der er mere, meget mere.
Forenklet kan man sige, at cementen er limet i materialerne ovenfor.
ja men bliver det ikke forkert så hvis han tager standard cement og blander det med sand og skal mure??? det er vel alligevel sådan man laver beton, muligvis med singel i også. skal han mure med beton?

nej det tænker jeg alligevel stå på mig og sige han ikke skal mure med beton!

og grus skal han for den sags skyld ikke blande med heller, eller kalder vi muresand for grus?

mvh

K
Cement og murcement er bindemidler og skal begge blandes med noget afhængigt af, hvad man vil lave.

For at mure letklinker skal du bruge et B-mørtel.
Hvis du vil bruge standardcement, skal du også købe Släckt murkalk E og blande det i vægtproportionerne 35/65/550 Kalk//Cement/Sand. (1:1:8 volumen) Så har du en KC-B.
Hvis du bruger Murcement, blander du det med sand i vægtproportionerne 100/600 Murcement/Sand (1:5 i volumen).
Murcement A og sand bliver til Gullex i forskellige styrker afhængigt af, hvordan man blander. Gullex indeholder ikke tilsat teknisk kalk, hvilket gør det rigtig godt at mure med, men ikke lige så godt at pudse med, fordi det er stivere.
Murer man f.eks. under jorden, vil man ikke have kalken i mørtelen og bruger derfor Gullex i den rette styrke. Den rette styrke til letklinker er B. Bedst er at købe færdigblandet fabriksblandet mørtel. Så ved man virkelig, hvad man får. Det du søger da er Gullex M 2,5.
Når du så skal pudse, skal du grunde med en A-mørtel, sætte net og pudse med B-mørtel i 2 lag til en tykkelse på mindst 15 mm.

• Synes
Bo Rås
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.