Hej!

Skal begynde terrassebyggeriet i weekenden og har været i tvivl om, hvad jeg skal have som underlag til soklerne.
Underlaget er i dag muldjord, som derefter går over til blåler længere nede.

Jeg har fået anbefalinger om at lægge følgende i bunden under hver sokkel,

Cellplast XPS300 tykkelse 50mm, Trykstyrke (kPa) 300

Virker det? Skal den lægges direkte mod jorden/blåleret og derefter soklen ovenpå?
Hvordan gør jeg lettest for at få det jævnt? Jord, grus og så xps?

Mvh
jokkey

Hvorfor skal du have cellplast? Er det for at isolere mod frost?

I så fald skal den ikke være under soklen, den skal være oppe ved overfladen.

Hmm læste blandt andet det her...

Frostfrit dybde
Hvor dybt plinten skal stå, afgøres af den frostfrie dybde der du bor. Der findes færdige plinter som er 50 cm respektive 70 cm. Behøver du dybere plinter, er det bedre at støbe selv. Det går at "snyde lidt" med dybden ved at grave et større hul og skabe en plan bund af grus og lægge en markisolationsplade af celleplast inden plinten sættes ned. Da vanskeliggør du for frosten at krybe ned under plinten.

Du skriver, at du har ler og det er tjæleskydende, så du bør lave ordentlige stolper. Det enkleste er at leje en jordbor og støbe stolpen på frostfrit dybde. Det andet alternativ kræver meget gravning. Så behøver du ikke så stærk xps isolering da leret er 10gange så svagt. Almindelig eps burde være tilstrækkeligt.

En lille plutt isolering under soklen fungerer dårligt.
Læg isolering over hele altanarealet og lidt udenfor på jordniveau (5-10 cm grus/jord ovenpå).

Med en lille plutt kryber kulden rundt om kanten bare.

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.