Hej, jeg er ved at lægge et ventileret gulv, men er stødt på flere forskellige (irriterende) muligheder hvad angår selve isoleringen.

Havde egentlig planlagt gulvvarme i sporadisk cellplast, da vi alligevel vil have et aktivt ventileret gulv. Kiggede så på alternative måder at øge isoleringen på og så, at XPS med tilsvarende specifikationer kunne monteres mellem gulvstrøerne.

Mit spørgsmål er egentlig, om man vil have cellplast som isolering i gulvet med tanke på brandrisikoen. Så lidt evaluering af forskellige isoleringsmaterialer, som man ikke burde have indendørs, selv i dette amerikanske klip
.

Det føles ikke så "svensk" at putte tykke cellplast-plader i gulvet i en kælder efter det.

Hvad mener I her?
 
Der er ingen "brandrisiko" med celleplast i gulvet. Hvis huset begynder at brænde så kraftigt, at selv gulvene brænder, vil huset brænde ned uanset om du har celleplast eller noget andet i gulvet.

Det vigtige er, at overfladerne ikke er unødvendigt letantændelige.
 
  • Synes
Joak
  • Laddar…
Nu ved jeg ikke så meget om brandsikring. Men det burde nok kunne gøre en stor forskel for brandforløbet, om fyldningen i gulvet er letantændelig eller ej. Jeg er enig i, at huset sandsynligvis er totalt ødelagt, hvis branden går så langt, at det brænder igennem gulvet, men det burde kunne gøre en forskel i at få overlevende ud.
 
C
KJD KJD sagde:
Mit spørgsmål er egentlig, vil man have celleplast som isolering i gulvet med tanke på brandrisikoen. Såg lidt evaluering af forskellige isolationsmaterialer som man ikke burde have indendørs ens i dette amerikanske clip [media].
XPS brændte jo ikke, da han testede den???
Smeltede bare, så det er for så vidt ingen videre brandsikringsbarriere. Men det er vel heller ikke sådan, den bruges?
 
Brandrøg i moderne hjem er giftig, hvis det har brændt så længe, at det er brændt igennem gulvet, er der ingen levende at redde. Så hvis man er bekymret for brand, er det vægoverflader, møbler og indretning man skal begynde med.
 
  • Synes
Jakobk og 2 andre
  • Laddar…
P Plutus sagde:
Brandrøg i moderne hjem er giftig, hvis det har brændt så længe, at det er brændt igennem gulvet, er der ingen levende at redde. Så hvis man er bekymret for brand, er det vægoverflader, møbler og indretning, man skal begynde med
Det er måske lidt generaliserende. En slægtning blev ramt af brand i en flerfamiliebolig med trækonstruktion.
Han lugtede røg. Åbnede døren, blev mødt af en mur af flammer. Hele trappeopgangen var som en blowtorch. Brand i lejlighed i stueetagen, døren var blevet efterladt åben efter evakuering.

Han forsøgte i stedet at vente på brandvæsenet ved vinduet. Men da flammerne kom op af gulvet og lejlighedsdøren, måtte han hoppe fra anden sal. Brandvæsenet nåede frem et halvt minut senere. Han formåede at klamre sig til facadedetaljer, så det var kun frit fald ca. 2m.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
P Plutus sagde:
Brandrøg i moderne hjem er giftig, hvis det har brændt så længe, at det har brændt igennem gulvet, er der ingen levende at redde. Så hvis man er bekymret for brand, er det vægoverflader, møbler og indretning, man skal begynde med
Det køber jeg - man vil jo alligevel vide, hvad der er almindelig fornuft og byggeskik, så man ikke gør noget, der er dårligere, når man alligevel prøver at renovere. Tænker også på gasevolution osv.

Dette her er også for kælderen, hvor vi planlægger at have soveværelser til gæster og teenagere osv.
 
C cpalm sagde:
XPS brændte jo ikke, da han testede den???
Smeltede bare, så det er ganske vist ingen god brandbeskyttelsesbarriere. Men det er vel heller ikke sådan, den bruges?
tror den brændte, bare noget mindre, EPS brændte ikke - men den isolerer ikke lige så godt. Floré plader er netop i XPS også. Jeg tænkte også på dampe osv.
 
KJD KJD sagde:
tror den brændte, men noget mindre, EPS brændte ikke - men den isolerer ikke lige så godt. Floré skiver er netop i XPS også. Jeg tænkte også på dampe osv.
Læser bl.a. hos Bauhaus står der:
Produktbeskrivelse for Cellplast EPS S80, bruges til at isolere grund, væg og tag som mineraluld.

overvejer hvad svensk byggestandard siger. Er det HUS-AMA det hedder? virker til at være en betalningstjeneste.
 
  • Produktbeskrivning av cellplast EPS kvalitet S80 som används för isolering av grund, vägg och tak.
Bare tilføjer dette link til Boverket - som reference til byggepraksis for dette. Tænker mig, at det er relativt sikkert at anvende dette i ventileret gulv. BV anbefaler også, at man afgrænser med brandisolerende "barriere" (eller noget i den stil) - så hvis man da forestiller sig klinker ovenpå dette, bør det være sikrere end laminat/trægulv.

Måske kan man også gennemgå, at flugtveje er tilstrækkelige, især i ældre huse, hvor det måske ikke er tænkt på.

Brandklasser for gulv, tekst fra Boverkets hjemmeside om regler for brandbeskyttelse i gulvbelægninger, inklusiv referencer til byggeregler.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/brandskydd/brandklasserd-for-ytskikt/
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.