Rickard. Rickard. sagde:
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, men selvfølgelig er 70mm mere stabilt, men jeg har begge varianter i mit hus, og jeg mærker ingen direkte forskel. Jeg har valgt at opstille 45x70 i den "forkerte" retning engang for at undgå at arbejde med skæve 45x45. Tilslutning mod træ eller beton gøres vel på samme måde uanset regel-dimension.

Som svar på første spørgsmål se billede :)
[billede]
Hej igen
Ja, det sker på samme måde uanset beton eller træ, det er bare, at mine 50'er vægge er udfordrende at skrue ting ind i allerede som de er, ujævne, forskellige mål foroven og forneden osv. Jeg sætter pris på at læse tips og erfaringer. Måske en idé så at bruge både forkert vendte 70-regler og 45-regler, da jeg allerede har bestilt 45-regler. Så du mener, at du ikke oplever nogen større forskel i stabilitet? At forstærke på diagonalen er også godt, hvis man har smallere regler. Eller kombinere 45-regler med stålregler til rammen. (Flere må gerne kommentere denne tanke)
Tak for en god latter og gode tips, hvilket fantastisk billede.

A Arne Vedefors sagde:
Jeg tænker, at det, som kan blive et problem, er lyden. Væggen vil sandsynligvis slippe igennem meget mere lyd pga. den svage konstruktion. Kan bl.a. kompenseres med dobbelte gipsplader, men et stille rum bliver det nok ikke.
45 regel duger godt med etagehøjder omkring 2,50. Hvad angår lydreduktionen pga. svaghed, så passer det ikke. Noget dårligere end en 70 regel med omkring 2-3 dB måske.
Reglerer man 450 cc og dobbelt lag plader, duger det godt. Måske ikke til at køre kampvogne ind i. Men som en simpel indervæg i en bolig er det ok. På grænsen mellem køkken og soveværelse måske.
Personligt foretrækker jeg 70 og altid stålregel. Bruger jeg træ, så bliver det alligevel skp mindst i loft helst i gulv også.

• Synes
NatBat
  • Laddar…
Jeg delte et stort soveværelse (22m2) op i 2 mindre med 45/70 regel, osb samt 6mm gips på den ene side af pladshensyn og 13mm på den anden. 45 kan blive lidt ustabilt, hvilket spiller en lille rolle. Men mellem 2 rum som stue/soveværelse ville jeg absolut vælge 120, hvis jeg havde muligheden, primært for lyddæmpning mellem rummene.

Jeg lavede min væg mellem 2 soveværelser så bred, som jeg kunne, uden at flytte en badeværelsesdør. Det blev okay lydisoleringsmæssigt, men jeg ville gerne have brugt 120, hvis jeg havde haft pladsen.

• Synes
Arne Vedefors og 1 anden
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sagde:
Det er ikke noget mærkeligt eller usædvanligt med 45x45 lægter på ikke bærende indervægge. Cc60 er tilstrækkeligt og det bliver tilstrækkelig (for det meste) stabilt, især med 2x plader. Hvis du vil bruge 90cm gips, så kør du cc45.

Et problem med 45x45 er at finde dem af tilstrækkelig kvalitet, jeg synes ofte de er alt andet end lige fra byggemarkedet.
Hej igen
Du gav så godt håndfast svar sidst, så håber jeg, at du måske kan hjælpe mig igen. Der var udsolgt af 70 lægter, så det blev 45mm alligevel. Har endelig fået loftslægten op mod det frygtelige betontag. Har forankret med 10 mm solide betonskruer, plug og kraftlim. Lægten sidder hvor den sidder. Men jeg overvejer nu cc afstand mellem disse skruer, så jeg ikke har dummet mig. Vi fik 4 skruer i, længden på lægten er 3,86. Tænker nu, tænk hvis jeg har underdimensioneret nu. Men kom virkelig ikke gennem betonen på egen hånd (trods en Monster betonbor), det var min søster, der hjalp mig med de andre 4. Overvejer om man kan nøjes med vinkelskinner i stedet. Lytter gerne til dine kommentarer om dette. Cc varierer nu mellem skruerne. Jeg kan vende tilbage med billede og mere præcise cc mål. Mange tak på forhånd.

Rickard.
Skruerne/limmet behøver kun at holde væggen fra at vælte sidelæns, så det behøves ikke noget specielt, så længe den bare sidder fast er det fint.

• Synes
NatBat
  • Laddar…
Hej med jer
Tænkte til lærdommens skyld at vende tilbage og sige, at det gik fint at bygge en skillevæg med 45*45 regler. Med flere tværregler og OSB blev den meget stabil og nogle vinklerjern. Det var sandt, at 45-regler ofte er skæve. Skulle jeg gøre det om, ville jeg vælge omvendte 70-regler.
Tak for jeres svar og held og lykke med jeres projekter 👌🏾

K
N NatBat sagde:
Hej på jer
Tænkte for lærdommens skyld at vende tilbage at det gik fint at bygge en skillevæg med 45*45 regler. Med flere tværregler og osb blev den meget stabil og nogle vinkeljern. Det var sandt at 45 regler ofte er skæve. Skulle jeg gøre dette om, ville jeg tage omvendte 70 regler.
Tak for jeres svar og held og lykke med jeres projekter 👌🏾
Hvad er en omvendt 70 regel?

Nu var det jo allerede klart&betalt men som en kuriositet kan jeg nævne, at i det tidlige 90-tal var jeg elmontør en kort periode, og vi lavede el for en hustillverkare hvor alle ikke-bærende indervægge var 45*45 tomme uden isolering med 13 mm gips, og det fungerede jo, om end lidt skramlende.

• Synes
NatBat
  • Laddar…
K kniv sagde:
Hvad er en omvendt 70 regel?
Jeg gætter på, at man vender den, så den brede side er mod skiven. Samme dybde som en 45x45.

K
Z z_bumbi sagde:
Jeg gætter på, at man vender den, så den brede side er mod pladen. Samme dybde som en 45x45.
Og hvorfor skulle det være fejlvendt? En regel på "højkant" er betydeligt stærkere til at tage op vertikale belastninger.

K kniv sagde:
Och varför skulle det vara felvendt? En regel på ”højkant” er betydeligt stærkere til at optage vertikale laster.
Det kunne jo være, at ordet felvendt blev brugt i stedet for højkant.
I dette tilfælde for at komme væk fra de skæve 45x45.

K kniv sagde:
Hvad er en forkert vendt 70 regel?
Hej det lærte jeg her i gruppen. Det er en 70*45 regel som vendes, så den del der er 45 mm udgør væggens tykkelse.

K
FredrikR FredrikR sagde:
Det skulle jo kunne være så, at ordet felvänt blev brugt i stedet for højkant.
I dette tilfælde for at komme væk fra skæve 45x45.
Pointen er, at du ikke kan vende den forkert, kun at det er forskellige egenskaber afhængigt af dens orientering.

K kniv sagde:
Pointen er, at du ikke kan vende den forkert, bare at det er forskellige egenskaber afhængig af dens orientering
Javist, men du stillede spørgsmålet om forkert vendt, og mit gæt er, at ts mente at have den på højkant.
Hvad tror du?

K
Jeg undgår at tro og gætte, og tager udgangspunkt i det, som TS faktisk skriver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.