6,328 læst ·
17 svar
6k læst
17 svar
Udskifte vindskeder på svært tilgængelig væg
Side 1 af 2
Har nu skiftet vindskeder på forstuen, tilbygning på bagsiden og den ene gavl af huset. Resten der nu den anden gavl. Kruxet er bare, at det er meget svært at komme op og skifte vindskeden, da der er en cirka 1,5m høj klippe cirka 1m fra husvæggen. Klippen er i vejen for byggepladsen, og der er ingen god måde at komme op med stige. Det er heller ikke muligt at komme op med lifts, medmindre man bruger en stor lift, som koster en formue at leje. Så der er kun tilbage at bygge en stillads selv, som jeg ser det. Nogle forslag til, hvordan jeg skal bygge, materialer og omkostninger? Der er cirka 6 meter til mønningen, og væggen er cirka 7m bred.
Kan man ikke skifte fra taget?
Havde nok byttet dem fra taget. Er der stejl taghældning, så fjern teglene, så du kan gå på lægterne. Er der plade eller lignende, kan man ofte fikser en stige eller lignende liggende på taget.
Angående fruen, så plejer jeg at lave sådant, når hun ikke kigger 👍
Angående fruen, så plejer jeg at lave sådant, når hun ikke kigger 👍
Havde samme problem, da vi skulle bygge vores gæstehytte. Fik ikke plads til stillads pga. naboens hæk. Hvad vi gjorde var, at vi købte et dusin af konsoller fra jula (http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/konsoler/konsol-312021/) og skruede fast på facaden. Brug derefter to stk 170x45mm til at stå på. Blikkenslageren syntes, at det ikke var noget problem. Billigt blev det, da vi fik købe dem til for 79 kr/stk.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 indlæg
Hvor umuligt er det at nå med lift?
Jeg lejede en tidligere i sommer for at kunne male den ene gavl, jeg har ca. 10m til kip, og en balkon gjorde det svært at bygge stillads (overvejede at bygge stillads fra balkonen).
Den jeg lejede kunne man trække sporvidden ind på, så den kommer igennem en 70cm passage. Dog ret uhåndterlig at svinge.
Jeg lejede en tidligere i sommer for at kunne male den ene gavl, jeg har ca. 10m til kip, og en balkon gjorde det svært at bygge stillads (overvejede at bygge stillads fra balkonen).
Den jeg lejede kunne man trække sporvidden ind på, så den kommer igennem en 70cm passage. Dog ret uhåndterlig at svinge.
Pladsbyg en træramme med 45x95 stolper og 45 x 140 bærbjælker. Fransk træskrue er godt til formålet. Du kan måske lave fastgørelser i klippen med borehammer og betonexpander og fastgøre rammen der, det burde blive ordentligt stabilt.
Expander findes billigt på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...rzinkat-galvaniserat/Expanderbult-2000020522/
Expander findes billigt på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...rzinkat-galvaniserat/Expanderbult-2000020522/
Haha.. Har du billede af dette? Ser for mig, at I skruer dem op, så det bliver som en trappe op til gavlen!bYkICr sagde:Havde samme problem da vi skulle bygge vores gæstehus. Fik ikke plads til stillads pga naboens hæk. Hvad vi gjorde var, at vi købte et dusin af konsoller fra jula ([link]) og skruede dem fast på facaden. Brug derefter to st 170x45mm for at stå på. Blikkenslageren syntes ikke det var noget problem. Billigt blev det, da vi kunne købe dem til for 79kr/st