Er det det 5 m lange rødmarkerede stykke, der er bjælken?

J justusandersson sagde:
Er det det 5 m lange rødfarvede stykke, der er bjælken?
Begge de røde dvs en der er 5m og en 12m

Med den last som er aktuel, ca. 20 kN/m, klarer en HEB 120 en spændvidde på ca. 2,5 m. Søjlestøtte hver 2,5 meter skal klare en last på 50 kN. Det gør 90x90 limträ eller større og en række (næsten alle) stålprofiler.

• Synes
andost
  • Laddar…
Okay! kan jeg erstatte stolperne med 120*190*590mm lecablokke stillet på højkant (sammenføjede med mørtel)?

Bedste svar

Ja. Lecan har en trykstyrke på 2 MPa, hvilket betyder, at en 12x19x59 cm blok kan klare ca. 140 kN.

• Synes
andost
  • Laddar…
Mange tak for det fyldestgørende svar!

D
Vent lidt nu, det her ser ud til at gå lidt hurtigt, hvis TS står i snedkerbukserne og er klar til at køre på uden at tage nogen professionel med.

Trykstyrken på en sådan søjle af Leca når ikke op på 140 kN (mistænker, at I har regnet blokkens volumen i stedet for tværsnitsareal). Hvis det passer, at Leca har 2 MPa (hvilket også kan skrives 2 N/mm2) i trykstyrke, og blokkene opstilles, bliver deres effektive areal 120x190 mm = 22800 mm2. Det giver så en trykstyrke på 22800 N=22,8 kN.

Derefter mener jeg, at selve konstruktionsløsningen med stående stablede lecablokke er uegnet. Søjlen får flere ustagede led kun med mørtel, hvor knækning nemt kan opstå ved den mindste krumning, vertikal skævbelastning eller horisontal stød. Måske findes der Lecablokke forberedt til at agere søjle, men så kan jeg forestille mig, at de mest agerer form, og at der skal indsættes armering og indstøbes med beton, som tager den vertikale last.

En hel lang stålsøjle, som tidligere foreslået, er mest passende, hvis træet skal udelukkes helt.

• Synes
anhack og 3 andre
  • Laddar…
D dennis.sa sagde:
Vent lidt nu, det her virker til at gå lidt hurtigt, hvis TS står i håndværkerbukserne og er klar til at køre på uden at hente en professionel.

Trykstyrken på en sådan søjle af Leca opgår ikke til 140 kN (mistænker at I har regnet blokkens volumen i stedet for tværsnitsareal). Hvis det passer, at Leca har 2 MPa (hvilket også kan skrives 2 N/mm2) i trykstyrke, og blokkene opstilles, bliver dens effektive areal 120x190 mm = 22800 mm2. Dette giver så en trykstyrke på 22800 N=22,8 kN.

Derefter mener jeg, at selve konstruktionsløsningen med stående stablede lecablokke er uegnet. Søjlen får flere ustøttede led med kun mørtel, hvor knækning let kan opstå ved den mindste krumning, vertikal skævbelastning eller horisontal stød. Måske findes der Lecablokke forberedt til at agere som søjler, men så kan jeg forestille mig, at de mest agerer form og at der skal indsættes armering og støbes med beton, som tager den vertikale last.

En hel lang stålsøjle, som tidligere foreslået, er mest passende, hvis træet skal udelukkes helt.
Aye, så må jeg gå til smeden. Slipper i hvert fald for at mure
Vi chancer ikke her.

• Synes
Fadai og 2 andre
  • Laddar…
Jeg synes heller ikke, at en lecamur er den ideelle løsning på problemet, men den klarer betydeligt større laster end 23 kN, afhængig af højde og tykkelse. Weber har fremragende projekteringsanvisninger med letlæselige tabeller, der kan downloades. Det interessante er ikke, hvad enkelte sten kan klare, men hele murværket. En 150 mm tyk og 2 meter høj mur med en centrisk belastning kan klare ca. 120 kN pr. meter. Øger man tykkelsen til 200 mm, stiger bæreevnen til ca. 160 kN/m. Da den skal mures indtil en murstensmur, kan risikoen for knækning reduceres. Skal de eksisterende træpiller erstattes med stål eller limtræ, går det naturligvis godt, hvis antallet forbliver uændret. En reduktion i antallet kræver en kontrol af, at kældergulvet virkelig kan tåle den større koncentrerede belastning.

• Synes
fahlis og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Jeg synes heller ikke, at en lecamur er den ideelle løsning på problemet, men den kan klare betydeligt større laster end 23 kN, afhængig af højde og tykkelse. Weber har fremragende projekteringsvejledninger med letlæselige tabeller, der kan downloades. Det interessante er ikke, hvad enkelte sten kan klare, men hele murværket. En 150 mm tyk og 2 meter høj mur med en centrisk last kan klare ca. 120 kN pr. meter. Går man op til 200 mm tykkelse, øges bæreevnen til ca. 160 kN/m. Da den skal mures op ad en teglmur, kan risikoen for knækning reduceres. Skal de eksisterende træpæle erstattes med stål eller limtræ, går det naturligvis fint, hvis antallet forbliver det samme. En reduktion af antallet kræver en kontrol af, at kældergulvet virkelig tåler den større koncentrerede last.
Jeg synes @dennis.sa ræsonnering virker rimelig. Enkelte blocks trykstyrke må vel alligevel give en øvre grænse for bæreevnen, som reduceres afhængigt af, hvordan murværket er opbygget (hensyn til knækning mm)?

I dette tilfælde tolker jeg det som, at længden på "murværket" er 0,19 m, hvilket med 120 kN/m (som du giver som eksempel for t=150 mm) giver en bæreevne på 22,8 kN for en 2 m høj mur/søjle. Jeg vil tro, at beregning af knækbelastningen også er væsentlig at udføre.

Bemærk, at jeg aldrig har regnet på murværk før, så jeg kan have misforstået noget.

Senest redigeret:
  • Synes
dennis.sa
  • Laddar…
Længden på murværket er 0,59 meter, hvilket altså betyder ca 71 kN. Den begrænsede trykstyrke hos Lecasten indebærer især, at større punktlaster skal fordeles på en større overflade. Der findes meget detaljerede regler for, hvordan man beregner bæreevnen hos murværk, hvor man også tager hensyn til typen af mørtel og stenenes skjuvhållfasthet. Dette er noget, som arkitekter og konstruktører på videnskabeligt grundlag har beskæftiget sig med siden 1700-tallet, så det er ingen nyhed. Lægger man mørtel også mod murstensvæggen, mindskes risikoen for knæk i den svage retning betydeligt.

J justusandersson sagde:
Længden på murværket er 0,59 meter, hvilket altså betyder ca. 71 kN. Den begrænsede trykstyrke hos Lecastenene indebærer først og fremmest, at større punktlaster skal fordeles på en større flade. Der findes meget detaljerede regler for, hvordan man beregner bæreevnen hos murværk, hvor man også tager hensyn til typen af mørtel og stenernes skjuvhållfasthet. Dette er noget, arkitekter og konstruktører på videnskabeligt grundlag har beskæftiget sig med siden 1700-tallet, så det er ingen nyhed. Lægger man mørtel også mod teglvæggen, reduceres risikoen for brud i den svage retning betydeligt.
Jeg tror du missede, at TS ville stille blokkene på højkant.

TS skrev: "120*190*590 lecablock ställda på højde på hinanden". Det tolkede jeg ikke som på højkant. På højkant synes jeg er helt udelukket.

• Synes
andost
  • Laddar…
Det indlæg jeg refererer til er nedenstående.

A andost sagde:
Ok! kan jeg erstatte stolperne med 120*190*590mm lecablokke stillet på højkant (sammenføjede med mørtel)?

Fadai
Kør på stål! Nemmere, sikrere!

• Synes
andost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.