I vores kælder / underetage har vi en I-bjælke som ekstra støtte for det støbte etageadskillelse. Denne hviler dels på murede skillevægge, dels på stolper af træ som vi vil erstatte, fordi vi vil fjerne alt organisk materiale. Min tanke er at erstatte træsøjlerne med 120*190*590 lecablokke stillet på højkant oven på hinanden. Vil dette kunne holde?
Der er 4 stolper, der skal erstattes. De sidder med ca. 2 meters mellemrum.

Rød murstensvæg med en træstolpe som støtte i en kælder; plastik og byggeaffald på gulvet.

Det er en lidt mærkelig konstruktion. Først bør man danne sig en opfattelse af hvilke laster som bjælken optager samt hvilken type bjælke det er (profil og dimension), i hvert fald hvis man vil have en mere analytisk tilgang. Tegninger er det bedste grundlag.

• Synes
andost
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det er en lidt mærkelig konstruktion. Først bør man skaffe sig en opfattelse af, hvilke laster bjælken optager samt hvilken type af bjælke det er (profil og dimension), i hvert fald hvis man ønsker en mere analytisk tilgang. Tegninger er det bedste grundlag.
Mm. Desværre findes der ingen tegninger. Eller jo de findes men de stemmer ikke. Ifølge oplysninger var det meningen, at etagedækket skulle være af træ, men det blev ændret. så det bliver lidt svært... Jeg kunne starte med at måle tykkelsen på etagedækket og målene mellem de bærende vægge for at kunne beregne lasten... ?

A andost sagde:
Jeg kunne starte med at måle tykkelsen på bjælkelaget og målene mellem de bærende vægge for at kunne beregne lasten... ?
En fremragende idé. Plus tjekke bjælkens profil i mm.

• Synes
andost
  • Laddar…
Bjælkelaget er 160mm
I-bjælken er 120 bred og 125 høj.
Bjælken sidder ved væggen markeret med rødt på billedet nedenfor. Væggen er reglad (enkeltegel)

Spændvidde mellem ydervæg og bjælke er 300cm på den ene side og 400 på den anden side.

Plantegning af stueetage med rød linje, der markerer I-bjælke ved en væg. Arbejdsrum, opbevaring og badeværelse er vist.

Senest redigeret:
Bjælkemålene passer ikke med nogen af de profiler, jeg kender til. Har du virkelig målt korrekt? Jeg synes, den ser ud til at være højere end bred i proportionerne.

J justusandersson sagde:
Bjælkemålene stemmer ikke overens med nogen profil, jeg kender til. Har du virkelig målt rigtigt? Jeg synes, den ser proportionelt ud til at være højere end bred.
Kan det være en HEB 120? Den er 120*120...

https://brommastal.se/stal-2/heb-balk/

Så skal flangens tykkelse nederst være 11 mm.

Ville det ikke være nemmere at udskifte reglarne med stående firkantprofiler i stål med samme bredde som bjælken? Stående på jernplader med pap eller gummidug mod betonen

• Synes
Fadai
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Så skal den nedre flanges tykkelse være 11 mm.
Skal tage med skydelære næste gang :thinking:

Stål er sikkert et interessant alternativ som støtte, men først må man vide, hvilke laster det drejer sig om.

• Synes
Fadai
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Så skal den nederste flanges tykkelse være 11 mm.
Stemmer

Målebånd lodret op ad rusten metalbjælke i bygning.

En HEB 120 er en ganske kraftig bjælke. Ved 4 meters spændvidde kan den klare en udbredt last på 6 kN per meter. Kan du angive præcist, hvor bjælken sidder, og hvor lang den er?

J justusandersson sagde:
En HEB 120 er en ret kraftig bjælke. Ved 4 meters spændvidde klarer den en udbredt last på 6 kN per meter. Kan du angive præcis, hvor bjælken sidder, og hvor lang den er?
Ja. Se nedenfor.
Derudover har vi jo en murstensvæg lige ved siden af bjælken, så bjælken tager ikke hele lasten.

Stueetagen ser sådan ud:
Planløsning af en bygning med afmærkede rum: samværsrum, arbejdsrum, gæstrum, hobbyrum, opbevaringsrum, toilet og bad. Mål angivet i meter.

Første sal:

Plantegning af en etage med målangivelser, viser altan, opholdsrum, køkken, værelser og bad. Målinger: 3,5m, 5m, 12m, 4m, 3m.

• Plantegning af en bygning med markerede værelser som samværdsrum, arbejdsrum og gæsteværelse. Bærebjælke og murstensvæg nævnt i teksten.
De stående stolper, der skal udskiftes (I-bjælken skal altså ikke udskiftes) er 120x120, så egentlig er spørgsmålet måske, hvad trykstyrken er på en sådan. I-bjælken har støtte med ca. 2 meters mellemrum - enten stolpe eller muret væg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.