Vi har købt en søgrund, der skråner mod nord, og udsigten er også mod nord, ligesom indkørslen til huset. Jeg synes, det er meget svært at finde ud af, hvilket hus der kan passe, og vil gerne have lidt styr på, hvad jeg selv foretrækker, inden vi eventuelt kontakter en arkitekt.

Den maksimale bygningshøjde er 5 meter, og vi står i valget mellem at bygge et toplanshus (med lidt skråtag på den øverste etage) eller et hus i etager. Er der nogen, der ved, hvordan man beregner bygningshøjder, når det er i etager? Jeg forestiller mig, at man, lidt forenklet naturligvis, tager et toplanshus og deler det i to lodret og derefter stiller den øverste halvdel på et terræn, der er 1-1,5 meter højere oppe. Dette ville jo betyde, at man følger terrænet mere, men bliver byggehøjden højere end for toplanshuset?

For skrånende huse har jeg forstået, at man måler gennemsnitsterrænhøjden, men jeg bryder mig ikke om terræn, der skråner, og vil hellere have et hus i mindre etager, hvor alle etagerne er over jorden.

Tanker og idéer modtages med tak!

Håber I har en dispensation fra strandbeskyttelsen, før I købte grunden, så lokalplanen er klar.

• Synes
Marre86
  • Laddar…
S saltet sagde:
Håber I har en dispensation fra strandbeskyttelsen, før I købte grunden, så lokalplanen er klar.
Jada, dispensation og lokalplan findes!

• Synes
saltet
  • Laddar…
Som vanligt kan man gøre forskellige tolkninger. Jeg ville spontant beregne kipshøjde ud fra det totale gennemsnitlige terrænniveau for de to etager. Men visse kommuner/sagsbehandlere opdeler huset i to enheder, hvis der er forskel i terrænniveauet, og beregner dem separat.

Ville alligevel anbefale etageløsningen, hvis grunden passer til det. Sprængning er dyrt, og du var ikke så begejstret for kælderniveau.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.