Hej! Oprettede en tidligere tråd om, at jeg får ind røg i soveværelset fra naboen, som bor til højre for mig. Det lugter meget indelukket og indelukket, hvis jeg lukker døren til soveværelset.

Alle vægge bortset fra én væg er af beton. Eftersom nogen nævnte i den tidligere tråd, at beton er støbt mod gulvet, så kan det ikke komme via væggen/gulvlister.

Det jeg undrer mig over er, om det er muligt, at røg kan komme ind gennem den væg, der er af træ/gips? Den væg har desuden vindue, radiator og tilluftsventil. Det er udelukkende røg, der kommer fra naboerne via deres lejlighed og ikke udefra.

Ja, den kan være dårligt bygget/tæt, det kan være gennemføringer for afløb, vand, el, ventilation m.m., som ikke er tætnet.
En væg mellem lejligheder skal være brandadskillende, den skal være helt tæt, men sådan er det ikke altid.
Jeg hjalp en lejer med vandlåsen under køkkenvasken, pludselig da jeg sad der, blev det lyst rundt om røret, der gik ind i væggen, det var naboen, der åbnede sit skab for at smide affald ud.

• Synes
Morkl og 1 anden
  • Laddar…
Isakare Isakare sagde:
Ja, den kan være dårligt bygget/tæt, der kan være gennemføringer for afløb, vand, el, ventilation m.m., som ikke er tætnet.
En væg mellem lejligheder skal være brandskilfredes, den skal være helt tæt, men sådan er det ikke altid.
Jeg hjalp en lejer med vandlåsen under køkkenvasken, pludselig mens jeg sad der, blev det lyst omkring røret, der gik ind i væggen, det var naboen, der åbnede sit skab for at smide skrald ud.
Kan man som lejer kræve, at de fikser det? Det er et flerfamiliehus fra 60'erne. Er det muligt at fikse det selv på en måde som f.eks. fjerne kvartlisten og tætne med akrylfugemasse? Eller skal udlejeren rive væggen ned?

B brabrabra11 sagde:
Hej! Skabte en tidligere tråd om, at jeg får ind røglugt i soveværelset fra naboen, der bor til højre for mig. Det lugter meget muggen og indelukket, hvis jeg lukker døren til soveværelset.

Alle vægge undtagen en væg er af beton. Eftersom nogen nævnte i den tidligere tråd, at beton er støbt mod gulvet, så kan det ikke komme via væggen/gulvlister.

Det jeg undrer mig over, er om det er muligt, at det kommer ind røg via den væg, der er af træ/gips? Den væg har desuden vindue, radiator og indluftsventil. Det er udelukkende røg, der kommer fra naboerne via deres lejlighed og ikke udefra.
indluftsventilen er noget, jeg ville tjekke først. Men sådan er jeg.

• Synes
brabrabra11
  • Laddar…
I Installation sagde:
tilluftsventilen är noget jeg ville tjekke først. Men sådan er jeg.
Allerede tjekket. Har også udskiftet filtrene som sidder i ventilerne.

B brabrabra11 sagde:
Redan kollat. Har även bytt filtren som sitter i ventilerna.
Filter tar ingen röklukt. Men iom att de suger in luft så blr det ju komma den vägen. Sannolikheten att det skulle smitta vi en otäthet finns.

I Installation sagde:
Filter tager ingen røglugt. Men iom at de suger luft ind, så bliver det jo at komme den vej. Sandsynligheden for, at det skulle smitte via en utæthed, findes.
Nej jeg ved det. Filteret er mere mod støv og insekter.

Ja det er min mistanke. Overvejer om det er værd at fjerne alle lister og tætne med akrylfuge og måske spørge, om naboen kan tætne i sin lejlighed.

B brabrabra11 sagde:
Nej jag vet. Filtret är mer mod støv og insekter.

Ja det er min mistanke. Overvejer om det er værd at fjerne alle lister og tætne med akrylfuge og måske spørge om naboen kan tætne i sin lejlighed.
Unødvendigt arbejde i min bog.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.