Hej!
Vi er i gang med at udvide mine forældres sommerhus, og jeg er helt ærligt bekymret for, at taget skal kollapse. Byggetilladelsen er klar, så det antyder måske, at en arkitekt har godkendt løsningen?

Kan nogen svare på, om følgende er korrekt og forsvarligt:
Sommerhus i træ, ca. 100 år gammelt. Udvidelsen finder sted lige nu på ca. 20 kvadratmeter, og i forbindelse med dette opsættes et nyt tag oven på det gamle. Spær er monteret mod det gamle tag ved rygningen. Min store bekymring er, at det gamle tag ikke vil kunne bære vægten og kollapse.
Jeg vedhæfter 2 billeder, der viser, hvordan det ser ud. Skal jeg trække vejret roligt, eller er min bekymring berettiget?
:rolleyes:
Interiør af tagkonstruktion i sommerhus med nye og gamle træbjælker. Bekymring om vægten af det nye tag.

• Interiør af en træbygning under udvidelse med et vindue, stabler af isoleringsmateriale, og synlige tagstænger.
Det er svært at sige noget andet ud fra dine billeder end at det ser ret pænt ud. Hvis jeg forstår sagen ret, så har huset dels fået en tilbygning med et pulttag som ser ud som en forlængelse i samme vinkel af det gamle tag, dels har det gamle tag fået et nyt undertag af råspont. På det første billede ser man, hvordan nogle af tilbygningens tagbjælker hviler på en ny søjle-bjælke konstruktion. For at kunne sige, om den sidstnævnte er tilstrækkelig stabil, er der brug for oplysninger om længdemål og bjælkedimensioner. Det allerbedste er en sektionsplan over det nye udseende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.