Hej,

Dette kan måske være et mærkeligt spørgsmål, og jeg er ikke helt sikker på, om jeg poster det på det rigtige forum. Moderator må fjerne det, hvis det ikke passer.

For ca. 10 år siden flyttede jeg ind i min lejlighed. I forbindelse med det flyttede vi en væg (vi rev den gamle og satte en ny op et par meter ved siden af den oprindelige). Den nye væg er, hvis jeg husker rigtigt, bygget af metalstolper og gipsplader og derefter spartlet over med en "fasing" mellem væggen og loftet, typisk for 30'er-lejligheden.

Alt har været fint, indtil vi for et par måneder siden fik nye naboer ovenpå. Siden da er væggen begyndt at knirke, når de går rundt i deres lejlighed. Det knirker næsten som et gammelt gulv, eller som når to træplanker gnides mod hinanden, men det lyder som om, det kommer fra, hvor vores væg møder loftet, men ikke som om det skulle være fra naboens gulv, og at det kommer fra lige indenfor væggen. Det lyder som om det kommer fra et sted i væggen.

Er der nogen, der tror, de kan forstå, hvad det kan være? Kan det være gipspladerne, eller metalstolpen der gnider mod loftet? For at blive af med lyden, skal vi så bryde væggen op for at lokalisere, hvad det er? Er der nogen, der har oplevet noget lignende?

Forstår, at dette kan være et meget tåget spørgsmål, men jeg er taknemmelig for al hjælp. Vil virkelig gerne af med lyden, da det er mod vores soveværelse.

Tak!

Jeg kunne forestille mig, at væggen fungerer som en forstærker af lyden. Men årsagen må være den svigt i bjælkelaget, som opstår, når naboen går omkring på gulvet. Om det derimod skyldes, at den væg, I flyttede, var bærende, eller om bjælkelaget generelt er skrøbeligt (ikke helt usædvanligt), kan jeg ikke redegøre for uden mere information.

Tak så meget for svaret! Hvis det skulle være bjälklaget, som svajer, hvad kan man så gøre ved det?

Man behøver at vide lidt mere for at kunne give et godt svar. Hvilken type hus er det? Er det bygget i 30'erne? Hvad består etageadskillelserne af, træ eller beton? Ydervæggene? En plantegning ville heller ikke være dårligt. Det kan være, at den enkleste løsning er at åbne væggen fra den ene side og indsætte isolering.

Hvis der er træetageadskillelser mellem etagerne, kan forskellen mellem to naboers adfærd være stor, bl.a. p.g.a. forskellig møblering.

Stik snablen på en 5:56 spray bagved taglisten og sprøjt lidt der, hvor det knirker mest.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.