Skal tætne min nye altandør, og der er ca. 1 cm sprække, som skal tætnes rundt om dørkarmen. Hvad skal jeg bruge? Det vil ikke være helt vandtæt, vil i sådant fald gullfibret suge vand?

Er skummet lige så godt som gullfibret fra varmeisolerings synspunkt?

læser man på dåsen så skal det både give bedre isolering samt støjisolering..i det mindste de dyrere tuber.

Mikael_L
Personligt tror jeg mere på gullfiberdrev omkring vinduer og døre. Jeg har set, hvordan fuge skummet kan presse hele karmen sammen, når det ekspanderer, så vinduet eller døren senere ikke kan åbnes eller lukkes korrekt. Hvis man engang bliver nødt til at fjerne døren eller vinduet, vil man også glæde sig over, at man brugte drev.

MEN, du skal desværre nok sikre, at det er vandtæt, ellers får du våd isolering = dårligere isolering og skimmel på sigt. Dette gælder måske også for fugeskum, selvom ikke fugeskummet mugner? så vil træet rundt omkring det sandsynligvis gøre det før eller siden?

Går udmærket at skumme men gør det rigtigt. dvs flere tynde lag. Gør man det forkert og fylder alt på én gang. ja, så er der alvorlig risiko for sammenpressede karme osv.

A
Fugen skal kun fyldes til 25% når man skummer -resten fyldes når skummet ekspanderer. Hvis man ikke har monteret lister på begge sider, ekspanderer skummet til siden i stedet for at presse karmen sammen, men hvis man vil sømme lister på med det samme, sætter man kiler mellem dørblad/vinduesramme og karm, alternativt spænder man regler mellem karmstykkerne.

Der er yderligere en mulighed; En fugebånd som er 1 cm tyk og placeres i sprækken og der ekspanderer op til 3 cm. Knapt en hundredekroneseddel for 5 meter og ikke lige så sundheds- og miljøfarligt som fugeskum.

Der findes ikke noget dørfoder i dag, så skummet vil kunne ekspandere sidelæns. Det føles som om skummet har en bedre modstandsdygtighed mod fugt. Spørgsmålet er nu bare, om det holder kulden ude lige så godt, som hvis man havde drevet?

• Synes
Jan Norlund1
  • Laddar…
matrix sagde:
Der er ingen dørfoder i dag, så skummet vil kunne ekspandere sidelæns. Det føles som om skummet har en bedre modstandskraft mod fugt. Spørgsmålet er nu bare, om det holder kulden ude lige så godt som hvis man havde drevet?
Isoleringsevnen er tilstrækkelig. Skum er en anerkendt metode til at "drev" vinduer. Men som påpeget er det ikke det, du behøver at bekymre dig om. Hvis du har et fugtigt miljø, hvor skummet skal være, så er det lige præcis DET du skal fikse, ikke isoleringsevnen.

matrix sagde:
Der er ingen dørramme i dag, så skummet vil kunne udvide sig til siderne. Det føles som om skummet har en bedre modstandsdygtighed mod fugt. Spørgsmålet er nu bare, om det holder kulden ude lige så godt som hvis man havde fuges?
Ja fx PU-skum er endda damptæt!
Og det fylder jo alle hul(l)er

Det er "luft rummene" som isolerer, i materialerne.
Når fugen optager fugt, erstattes luften af vand
(og så ledes kulden ind i konstruktionen, og varmere luft,
som kunne bære mere damp nu,
kondenserer denne ud, og man får en ond cirkel...)

Ønsker man stadig at bruge strimmel, findes der en indolieret variant.

At ikke presse karmen sammen er egentlig det mindste problem med arbejdet som sådan.... Man lader rammen/dørbladet sidde akvar og trykker masonit ind på sig 20 c/c eller noget mellem dørblad og karm... Vupti, så har man klaret det problem... Dog er skumfugemasse et produkt, som jeg personligt ikke anbefaler, hvis der findes andre alternativer, da det ikke er helt ufarligt at arbejde med... Men men det er jo et valg, man træffer... Er det en engangsforeteelse, så er det ok.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.