Hvis man søger, finder man mest information om at beskytte imprægneret terrassebrædder eller lignende. Vi starter med selve tegningen:

3D-tegning af en udendørs bar med træbænkeplader og hylder med OSB-plader, overhængende tag, grå ribbet beklædning og hvidmalede bagpaneler.

Selve bordpladen vil jeg bygge med limtræsbjælke, hvilket jeg har brugt til at bygge et havebord før, og det har fungeret godt. Dog er denne bardisk lidt mere udsat for vejr og vind, så min tanke er at slibe/børste den og derefter bejdse den og derefter børste den igen, så den ser lidt "slidt" ud, og så påføre et beskyttelseslag. Hvis jeg olierer den, skal jeg fortsætte med at olje den igen og igen, formentlig flere gange per sæson. Hvilke lakalternativer findes der? Det bedste ville være en form for hårdvoksolie, der skaber en utrolig slidstærk beskyttelse, men det er også vigtigt, at det er fleksibelt og ikke sprækker, når/hvis træet bevæger sig.

Et andet relevant spørgsmål er pladematerialet til hylderne under baren. Der vil jeg bruge OSB-plader og derefter male dem hvide, men er der noget specielt, jeg bør tænke på der? Typen af maling for at beskytte dem på bedste vis?

SandmanNet SandmanNet sagde:
Hvis man søger, finder man mest information om at beskytte imprægneret terrassebrædder eller lignende. Vi starter med selve tegningen:

[billede]

Så selve bordpladen vil jeg bygge med limtræsbjælker, hvilket jeg har brugt til at bygge et udendørsbord før, og det har fungeret godt. Dog er denne bardisk lidt mere udsat for vind og vejr, så min tanke er at slibe/børste den og derefter bejdse den og derefter børste den igen, så den ser lidt "slidt" ud, derefter lægge et beskyttelseslag på. Hvis jeg olierer den, skal jeg fortsætte med at olierer den igen og igen, sandsynligvis flere gange pr. sæson. Hvilke lakalternativer findes der? Det bedste ville jo være en form for hård voksolie, der skaber en utrolig slidstærk beskyttelse, men det er også vigtigt, at det er fleksibelt og ikke sprækker, når/hvis træet bevæger sig.

Et andet relevant spørgsmål er pladematerialet til hylderne under baren. Der vil jeg bruge OSB-plader og derefter male dem hvide, men er der noget specielt, jeg burde tænke på der? Type af maling for at beskytte dem på bedste måde?
Min erfaring med OSB udendørs er - forkert materiale på det forkerte sted.
Selvom man maler dem, hvilket er svært at få godt efter min erfaring, så suger de fugt og bliver sjaskede og skæve hurtigt. De tåler heller ikke nogen nævneværdig belastning, især ikke over tid, og især ikke hvis der kommer fugt til (f.eks. via luften eller på bunden af en gryde/skål osv.) - så de vil blive "U-formede" ret hurtigt, vil jeg tro

OSB er lavet til at sætte som billigt plademateriale på vægge indendørs. Jeg ville have brugt andet materiale, helst massivt træ og ikke osb/spån.

For bordpladen måske hårdvoks fungerer, jeg har ikke prøvet det ude, men på trægulve fungerer det fremragende: De slides/snuppes ned, skrubbes osv., og bevæger sig.

Senest redigeret:
  • Synes
ecb182
  • Laddar…
Flot tegning, jeg overvejer faktisk at bygge noget lignende, og jeg har tænkt en del på selve bordpladerne.
Først overvejede jeg at bygge konstruktionen i trykimprægneret træ og derefter støbe en bordplade, men nu overvejer jeg at bruge naturligt træ, som skal behandles i stedet.

Følger denne tråd med interesse.

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Min erfaring med OSB udenfor er - forkert materiale på det forkerte sted.
Selvom man maler dem, hvilket er svært at få godt ifølge min erfaring, så suger de fugt til sig og bliver usoignerede og bøjede hurtigt. De tåler heller ikke nogen nævneværdig belastning, især ikke over tid, og især ikke hvis fugt kommer med (f.eks. via luften eller på bunden af en gryde/skål osv.) - så de vil blive "U-formede" ret hurtigt, ville jeg tro.

OSB er lavet til at sættes som billigt plademateriale på vægge indendørs. Jeg ville bruge et andet materiale, helst massivt træ og ikke osb/spån.

Til bordpladen kan hårdvoks måske virke, jeg har ikke prøvet det udenfor, men på trægulve virker det fremragende: Og de slides/snavses til, skrubbes osv., og bevæger sig.
OSB er måske ikke ideelt, men jeg tænkte at starte med det, måske bliver det til, at jeg bliver nødt til at udskifte det på et senere tidspunkt. Tænker at OSB er mere formstabilt end træfiberskive og måske endda krydsfiner. Så jeg er mest ude efter at forsegle det så godt som muligt.

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
For bænkskiven måske hårdvax fungerer, jeg har ikke prøvet det udendørs, men på trægulve fungerer det fremragende: Og de slides/smudses ned, skrubbes osv., og bevæger sig
Spørgsmålet er, om der findes hårdvaxolie, der er UV-bestandig til udendørs brug

SandmanNet SandmanNet sagde:
Spørgsmålet er, om der findes hårdvoks-olie, som er UV-bestandig til udendørs brug
Godt spørgsmål, det ved jeg ikke. Generelt set går UV-lys jo hårdt ud over udeoverflader, så spørgsmålet er, om du kan undgå at behandle overfladen regelmæssigt ?

Måske hvis du accepterer en gråning og bare sliber den, hvis den bliver for ru ?

Ingen der har nogle gode tips til, hvad jeg skal beskytte bordpladen med?

Kogt linolie. Olie hver anden/hver tredje dag i typ to uger. Påfør tynde lag og tør overskuddet af, inden det når at blive klistret. Derefter skulle det være nok med et nyt lag hvert år.
Men du har en stor horisontal overflade, så der vil stå vand, men meningen ser jo ud til at være at have noget, der ser slidt ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.