::) Så et program for et par år siden om de store prisforskelle på byggemarkeder i Sverige sammenlignet med Tyskland. Der var en enorm forskel især på fliser og klinker, badekar, værktøj osv. Er der nogen, der har udnyttet dette? Selvfølgelig koster det at transportere, men er der nogen, der ved, om det kan betale sig?

Det er ret stor forskel på f.eks. kakel og kliners, generelt set kan man regne med mindre end halvdelen af prisen sammenlignet med i Sverige. Om det kan betale sig, bliver jo et spørgsmål om, hvor meget man har brug for.
Hvis du f.eks. har brug for ca. 50 m2, som her ville koste
300:- per m2, altså 15.000:- , så er der stor sandsynlighed for, at du finder lignende i Tyskland for ca. 100:-
per m2. Du sparer ca. 10.000:- minus rejseomkostninger.
Bor man i den sydlige del af landet, så er det bare at køre derned med en bil og "shoppe". Tænk bare på, at klinkers vejer ca. 16 kg/m2.

Vi har været i Tyskland og undersøgt byggemarkedet.
Der er så store forskelle, at man bliver forbavset!
F.eks. 1cm tykke 30X30 store Carrara Marmor til 220 kr/m2 her koster op til 900 kr!
Klinker og fliser mellem 100-150 kr/m2.
Når det gælder byggematerialer, er alt meget billigere der, har vi kunnet konstatere.
Hvidevarer var ikke så fordelagtigt, kun nogle få hundrede kroner billigere.
Vi vil tage af sted og købe alt, hvad vi har brug for der.
Vi købte en bil til formålet, som vi vil sælge, når byggeprojektet er færdigt.

Glemte at sige...
Tjek www.tumstock.se de sælger varer fra Tyskland, meget billigt, ingen fragtomkostninger.
De har ikke alt men meget.

Sweli: Må man spørge hvorhen i Tyskland I tog og rekognocerede? Noget specielt byggemarked? Eller er det simpelthen billigt uanset hvor man tager hen?

For os ville det være nemt at tage Stena-båden til Kiel og tage udgangspunkt derfra... men man har jo ingen anelse om hvor man skal tage hen..?

Vi har været i Rostock og Lübeck på de fleste byggemarkeder og andre varehuse der.
Alle steder er billigere end i Sverige. Der er også forskelle i priserne der. Hvis jeg ikke husker forkert, er der en anden her på forummet. Søg efter Tyskland i indlæg, så tror jeg, du finder det.

Har du mulighed, tag derhen!!!
Vi tog på en weekendtur, boede på et meget hyggeligt gammelt hotel midt i Lübeck og kørte rundt. Vi var der i april.
Vi tager der igen i januar for at købe det, vi har brug for.

Ja man kan jo tage en weekendtur og kombinere nytte med fornøjelse da!! ;D

Jeg tænker først og fremmest på kakel og klinkers hvilket ser ud til at være betydeligt billigere der. Sambon kan låne en van fra jobbet, så da får man jo plads med lidt grejer om man skulle finde noget mere... Det får nok helt klart blive en tur til foråret!

Her fandt jeg tidligere indlæg fra Martin:

www.maxbahr.de
www.praktiker.de
www.hagebau.de
www.obi.de

Alle har stormarkeder i Rostock, Stralsund, nogle også i småbyerne. På websiderne kan man søge efter vejbeskrivelser osv.
Praktiker er nok billigst, Obi er på en måde forbundet med Quelle, som er Europas største postordrefirma. Obi er ret dyr, men har god service.
Bahr leverer kun i Tyskland.
Sortimenterne adskiller sig lidt fra svenske byggemarkeder, men det kan betale sig at sammenligne priserne. Hvis man orker at se resultatet i øjnene.
/Martin

Vi har købt en van, men man skal huske, at de kun kan laste lige over 1 ton.
Kakel & klinkers vejer en masse!
Vi regnede ud, at til vores hus vil vi have brug for over 2,5 ton lastkapacitet. Ved ikke, hvordan vi skal løse det, men vi vil spare en masse penge og samtidig have en rigtig dejlig ferie ;D ;D ;D

Der er et kæmpe varehus, 5 etager stort, Möbelkraft, ligger ca. 30 km fra Lübeck. De har alt, fra sengetøj, indretning, køkken, badeværelse, møbler, alt!
Det er utroligt, ligesom Ikea, bare meget bedre!
Hvis du skal derhen, så gør det om lørdagen, om søndagen kan man kun kigge rundt.

Marge for din info hvis du er interesseret i at besøge Möbelkraft

Den ligger i Bad Segeberg som
ligger ca. 30 km vest for Lübeck vej nr. 206.

Det er værd et besøg! ;D

Sweli -> Tak så meget for tipset! :D

Marge, det var så lidt. Forsøger at finde firmaet på nettet, men jeg kunne ikke finde det. Måske fordi jeg ikke taler tysk :-/
Skal spørge min samlever hvad hotellet hedder og hvor det ligger i Lübeck. Jeg ved at det var fra 1700-tallet, midt på et torv.
Kostede i april, 700 kr natten for 2 inkl morgenmad.
Venligt personale og rent.
Måske kan I benytte lejligheden til en lille romantisk miniferie ;)

Tomstok har så ingen tyske priser, de er dyrere end mange svenske butikker!!!!! Et rent svindelnummer for folk, der ikke er prisbevidste og stoler blindt på reklamen!!

Fantastisk hvad man kan lære sig her på dette forum!
Surfede ind på linkene og konstaterede at 14 mm Bokparkett kostede mindre end 20 Euro/kvm!
Skræmmende hvilket påslag vi må have i vores butikker i Sverige.
Desværre er det et godt stykke fra Stockholm til Lübeck, men hvis man har nærmere, så burde det være temmelig let at regne sig til en god besparelse, selvom man kun har en mindre lastbil!

Her er der mere at lære.. 8)

Surf ind på http://www.byggmax.se

Der finder du 15mm bøgeparket til 189kr/m2.

Nej, Ekke, jeg er heller ikke imponeret over priserne på tommestok...kiggede rundt lidt, og det meste kan man finde til samme eller billigere pris her.

Byggmax er for øvrigt en guldgrube for dem med øje på prisen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.