byggare henke sagde:
fugt inderside væg fryser. da det kun er panel på ydersiden.
Hvis det er panel på ydersiden så er det mærkeligt og du har helt ret, noget i garagen giver betydeligt høj luftfugtighed indendørs i så fald.

B
kan blive fugt på vævet under byggetiden fra f.eks. betonen. havde han isoleret og sat plastic i stedet, havde der ikke blevet nogen fugt. i stedet for panelet

Der er to forskellige slags vindvæv, fra K-rauta og Woody. "Windy" hedder den ene. Begge er P-mærkede.

RH har ligget på 40-60% i begyndelsen af byggetiden, når det var mellem typisk -10C og -20C udenfor, og jeg holdt nogle plusgrader inde. Det eneste, der kan have udgivet fugt, er mig selv eller hvis pladen måske tager lang tid om at tørre.

Da jeg hævede temperaturen efter at have isoleret, endte RH på 32%, og i dag, da det kun var -1C ude, og jeg så fugten, viste det 38%. Inden jeg forlod garagen i dag, satte jeg fuld varme på, og temperaturen steg fra 18C til 22C ret hurtigt, og RH faldt til 31%.

Havde man undgået problemet, hvis man havde haft asfaboard, tror I?

Er det måske nok at fjerne isoleringspladerne, der er længst nede, nærmest syllen? Det er jo på syllen, vandet samles.

byggare henke sagde:
kan blive fugt på væven under byggetiden fra f.eks. betongen. havde han isoleret og sat plast i stedet havde der ikke blevet nogen fugt. i stedet for panelet
Med den vattanläckan som er på billederne så tror jeg at væven ikke kan holde den mængde vand, det er noget andet. Men visst kan det trænge ud buggfugt som frosset, men jeg har ikke set det tidligere.

Senest redigeret:
B
bliver meget is på en to meter høj væg

Isoleringspladerne jeg fjernede var lidt let fastfrosne i vævet, så det er jo helt klart iset der. Væggen er også 2.6m høj, så der er jo plads til en del vand. Det jeg har bemærket er også, at det er mere iset på vævet ved samlingerne mellem isolering og regler eller isolering og isolering. Måske fordi fugtig luft lettere slipper ud der?

Jeg fjernede isoleringen og har brugt en 5kW byggelufter nu i nogle dage. Det begynder at blive helt tørt nu. Dog fjernede jeg ikke omkring garageporten da det er alt for besværligt at rive med krydsfinerplader som støtter op og er tilskårne for at passe.

På ydersiden hvor der mangler panel har jeg nu sat bygningsplast med luftspalte, dels for at beskytte mod mere sne og regn, dels for at reducere afkølingen så vindspærren ikke skal fryse og forhindre udtørring.

Målte fugten nogle steder i går:
Ude 90%
I inspektionshullet i skråtaget (i luftspalten mellem undertag og vindspærre): 80%
Lige indenfor plasten i skråtaget: 31%
Inde 36%

Alt ser ud til at fungere godt, så i morgen begynder jeg nok at isolere på ny, denne gang en sektion ad gangen inklusiv plast...

Mikael_L
byggare henke sagde:
kan blive fugt på væven under byggetiden fra f.eks betongen. havde han isoleret og sat plast i stedet havde ikke blevet nogen fugt. i stedet for panelet
Jeg er helt enig. Findes der ingen taglækage eller lignende er det "bare" luftfugtigheden indendørs som har kondenseret mod vindvæv og isolering tilstrækkelig langt ud i væggen.
Det korrekte er, som byggare henke også skriver, at plastre inden man slår på nogen varme, helst også inden det bliver tilpas koldt ude.

Jeg har en hel del is mod vindvæven, for jeg har ikke nået at plastre. Jeg er ikke bekymret for dette. Jeg er overbevist om, at det kommer til at tørre op så fint frem mod foråret når temperaturen stiger.

Jeg anbefaler dig at plastre, men med lidt spredt med hæfteklammer nede ved soklen.
Så fyrer du op ordentligt med varme, 25-35 grader i en uge eller to for at få godt tryk på fugtvandringen ud gennem væggen.
Til sidst skøjter du lidt op for plasten i underkanten og mærker efter lidt her og der at det blevet tørt. Mål gerne med fugtmåler også.
Isoleringen får blive siddende under tiden.

Men du ser ud til allerede at have løst det ... ;)

Jepp jeg løste det på den besværlige men lidt hurtigere måde. Har jo en deadline for indflytning. Nu er det lidt herlig kaos i garagen igen... :(

Efter endnu mere eftertanke så tror jeg, at det er mig selv, der har bidraget med meget fugt. Jeg har jo arbejdet og stønnet der og sikkert drukket en liter vand hver gang, samtidig med at jeg ikke har haft nogen ventilation andet end lidt åbninger ved tagfoden.

• Garagerenovering med isoleringsmaterial, stige og uorden i rummet. Plastfolie hænger delvist ned fra loftet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.