2,345 læst ·
2 svar
2k læst
2 svar
Bygge yderdør i massiv eg, men tykkelse måske for tynd
Kommer til at bygge hoveddør i kommende projekt. Havde helst gjort dem halvfranske men det udstyr jeg har begrænser i så fald færdigmålet på dørbladets tykkelse til 58mm. De fleste døre, der fremstilles sporfræste til nordisk klima, bygger 67mm og mere. Jeg tror ikke, at forskellen holdbarhedsmæssigt mellem 58mm og 67mm er afgørende, da låsene vil blive klasse 3. Sidestykkene bliver af 6st(+2) lameller vendelimmet med störtning, i alt 120mm færdigmål med 67mm tapper.
Spørgsmålet er, hvad I tror forskellen ville blive med hensyn til varmeværdi?
Spørgsmålet er, hvad I tror forskellen ville blive med hensyn til varmeværdi?
Lægger du en glasskive ind så er det den, der vil have den dårligste U-værdi... Der findes jo tyndere og mere effektiv isolering, som du kan lægge ind samt bruge plade for styrken og holde nede på tykkelsen.
Tak for kommentaren og infoen. Jeg tænkte først at indsætte glasset selv, men det bliver nok til at bestille en energikassette til den lille åbning, som bliver øverst for lysindfald i gangen. Der bliver plads til en 2mm tyk plade mellem spejlene samt en foliebelagt gulvisolering på 3mm på hver side af pladen. Jeg antager, at pladen næppe bidrager til varmeværdien i en positiv forstand!?
Klik her for at svare