2,379 læst ·
3 svar
2k læst
3 svar
Bygge vinterhave ovenpå terrasse, spørgsmål om træ, bjælkelag
Hej!
Vi byggede en stor terrasse sidste efterår til huset. Jeg sagde til tømrerne, at vi eventuelt tænkte på at bygge en indglaset terrasse/vinterhave senere, så de valgte ekstra dimensionerede gulvreglar og tilføjede ekstra understøttelse samt satte ekstra pæle for at det skulle holde.
Nu orker vi ikke vinden, regnen og det andet længere, og vi tænker på at starte med en vinterhave til foråret.
Det første spørgsmål jeg sidder og grubler over er isolering af gulvbjælkelaget. Reglarne er jo trykimprægnerede, og jeg har læst lidt her og der, at disse ikke anbefales i et bjælkelag, da de nogle gange kan afgive dårlig lugt. Men hvordan er det med en krybekælder som denne, der står på pæle?
Jeg tænkte mig gulvkonstruktionen som således, at på indersiden af hver "kasse" skruer jeg små lister ind, som jeg derefter lægger enten trossbottenskivor eller stykker af trykimprægnerede terrassebrædder (naboen har revet sin terrasse ned, så vi kan få masser af 22x95 gratis). I hvert rum lægger jeg isolering (ca. 180 mm). Så oven på regelværket hæfter jeg en dampspærre fast, og oven på denne lægger jeg enten de gamle terrassebrædder tilbage, eller to lag med gulvspån (vi skal have hævet gulvet, så der ikke bliver nogen tærskel til stuen, da vi skal fjerne terrassedøren). Oven på gulvspånet lægger jeg skum og parketgulv.
Det bliver jo ikke en 100 % tæt "kasse", da det ikke bliver lufttæt mod jorden, så eventuel dårlig lugt kan jo ventileres væk, og krybekælderen i sig selv er jo en pælekonstruktion, så vinden kan jo suse hvor meget som helst derunder, da der er ca. 1 dm helt åben rundt om.
Tanker og tips? Det føles jo virkelig irriterende, hvis jeg skal rive halvdelen af terrassen ned og sætte ikke-imprægnerede reglar i stedet.
/S
Vi byggede en stor terrasse sidste efterår til huset. Jeg sagde til tømrerne, at vi eventuelt tænkte på at bygge en indglaset terrasse/vinterhave senere, så de valgte ekstra dimensionerede gulvreglar og tilføjede ekstra understøttelse samt satte ekstra pæle for at det skulle holde.
Nu orker vi ikke vinden, regnen og det andet længere, og vi tænker på at starte med en vinterhave til foråret.
Det første spørgsmål jeg sidder og grubler over er isolering af gulvbjælkelaget. Reglarne er jo trykimprægnerede, og jeg har læst lidt her og der, at disse ikke anbefales i et bjælkelag, da de nogle gange kan afgive dårlig lugt. Men hvordan er det med en krybekælder som denne, der står på pæle?
Jeg tænkte mig gulvkonstruktionen som således, at på indersiden af hver "kasse" skruer jeg små lister ind, som jeg derefter lægger enten trossbottenskivor eller stykker af trykimprægnerede terrassebrædder (naboen har revet sin terrasse ned, så vi kan få masser af 22x95 gratis). I hvert rum lægger jeg isolering (ca. 180 mm). Så oven på regelværket hæfter jeg en dampspærre fast, og oven på denne lægger jeg enten de gamle terrassebrædder tilbage, eller to lag med gulvspån (vi skal have hævet gulvet, så der ikke bliver nogen tærskel til stuen, da vi skal fjerne terrassedøren). Oven på gulvspånet lægger jeg skum og parketgulv.
Det bliver jo ikke en 100 % tæt "kasse", da det ikke bliver lufttæt mod jorden, så eventuel dårlig lugt kan jo ventileres væk, og krybekælderen i sig selv er jo en pælekonstruktion, så vinden kan jo suse hvor meget som helst derunder, da der er ca. 1 dm helt åben rundt om.
Tanker og tips? Det føles jo virkelig irriterende, hvis jeg skal rive halvdelen af terrassen ned og sætte ikke-imprægnerede reglar i stedet.
/S
Hej!huggan sagde:
Det var dejligt at høre, jeg var bange for at vi og byggefirmaet har begået en kæmpefejl her.
Jeg har to andre spørgsmål vedrørende byggeriet som jeg vover at nogen kan svare på:
1) Vi har to alternativer når det gælder byggeriet af vinterhave, enten bygger vi et etplans tegltag med åbent op til kip, eller så har vi overvejet at udnytte tilbygningen til også at bygge en overetage og dermed få et ekstra soveværelse, da vi har et 1 1/2 plans hus. Groft sagt, hvor meget dyrere kan dette blive? Rent spontant føles det som om det eneste der tilføjes er et etageadskillelse samt nogle andre spær og lidt større dimensioner på de bærende bjælker samt et vindue, et element og lidt småt og godt). Vi skal måske også forstærke pillefundamentet med nogle ekstra piller. I min verden kan det måske blive en stigning på 20 %. Jeg er bange for, at vi kommer til at fortryde det i fremtiden, hvis familien vokser.
2) For en vinterhave/tilbygning, kræver det at man antager arkitekter og konstruktionsingeniører der dimensionerer alting, eller er det nok at lave en pæn tegning med udvendige mål som indsendes til byggetilladelsen, eller skal tømrerfirmaet have alting dimensioneret i mindste detalje? Altså, er det nok med en slags arkitekttegning (som jeg laver selv) eller skal der findes en konstruktionsplan? Tilbygningen vil blive næsten identisk med Smålandsvillan Nybro og dens vinkel, men med nogle anderledes mål kun (30 cm længere og 40 cm bredere). Stilen skal være nøjagtig som boligen, så der kan jo tømrerfirmaet smugkigge på hvordan det ser ud. Spærene antager jeg, at tømrerfirmaet beregner i et computerprogram og bestiller færdigfremstillede som man løfter på plads direkte ved levering. Altså, så meget standard som muligt.
Tak på forhånd
S
Klik her for at svare