Hej

Jeg har købt et hus i efteråret og forsøger at få det i nogenlunde stand. Jeg skal bygge en væg, der skal fungere som den ene side i et garderobeskab. Jeg havde tænkt mig at bygge den ved at sætte regler op og derefter sætte MDF på siderne.
I garderoben skal jeg have en bøjlestang, hvilket betyder, at den vil veje en del.

Mit spørgsmål er. Er MDF en god idé eller skal jeg vælge noget andet? Hvor tyk MDF eller plade bør jeg have?
Grunden til, at jeg tænkte MDF var, at det bliver pænt, når man skal male, og at det er let at arbejde med.

Derefter undrer jeg mig over, om jeg ville skulle forstærke væggen på den anden side, hvor bøjlestangen skal fastgøres? Som det er nu, er det kun en enkelt gipsplade.

Jeg er taknemmelig for alle svar, da jeg er en nybegynder, når det kommer til hus og alt, hvad det indebærer.

Karin

• Synes
johka714
  • Laddar…
Ikke så nemt at forstå, hvordan du mener, en tegning letter altid denne type spørgsmål.

Men hvis jeg har forstået det rigtigt, skal tøjstangen løbe langs hele garderoben og sidde fast monteret i 2 vægge? I så fald ville jeg have spæret op med en lægte i hver ende, som tøjstangen hviler på.
At bore et hul i gipsvæggen og stikke stangen ind i den vil garanteret IKKE holde, og det vil ingen anden fastgørelse i gips heller over tid, gips har sine fordele, men at bære laster er ikke en af dem ;)

MDF er et godt materiale, men til vægge ville jeg nok hellere have brugt gips, MDF bruger man normalt til at bygge møbler og indretning.
Gips er netop beregnet til vægge og giver også en glat overflade, der er let at male på.

osb, spånplade eller krydsfiner med gips udenpå = stærkt, letmalet og billigere end mdf (Og ikke så tungt at slæbe som en 22mm mdf...)

Forbo sagde:
osb, spånplade eller krydsfiner med gips udenpå= stærkt, letmalet og billigere end mdf (Og ikke så tungt at slæbe som en 22mm mdf...)
Jeg er enig, Jeg gjorde på dette vis og satte derefter en glat væv som blev malet. blev kanon.

Enig med de andre, MDF er ikke optimalt, når det kommer til at få til eventuelle samlinger - Derudover er det dyrt.
Kør med OSB og gips på det - Byggede selv nyt garderobeskab i ugerne og boltrede op en enklere ELFA løsning - OSB og gips - Billigt, enkelt og stabilt! Boltet direkte på stolperne.

Skydedørene bygger jeg derimod af MDF! =)

(Ursäkta bildkvaliten - AjFånet gør det ikke bedre)

• Billede af en nybygget garderobe med en ELFA-opbevaringsløsning monteret på OSB og gips. Skillevægge og hylder er tydeligt synlige.
Slacker: Ser jo kanon ud...skal lave en næsten identisk løsning her...nu indså jeg, at man nok skal have nogle spots/lamper der også (Tak til vores forudseende og selvstændigt tænkende elektriker for at der er en samledåse tilgængelig:-))

Men min kære hustru vil have et "lantligt draperi" i stedet for skydedøre...vær sød, giv mig argumenter imod...

Landligt gardin!?

Herregud - Giv hende et kompromis - Byg skydedøre af 19mm MDF, brug beslag fra Theofils så det går let og bliver utroligt flot!
http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60801000

Men i stedet for at male dørene lader du hende vælge et fototapet som du klistrer på - Hun vælge hvor landligt hun vil! Godt kompromis! d^_^b Desuden kan det ændres når man vil...

(Tænk bare på at hvis du limer/maler du den ene side af MDF skal du gøre det samme med den anden side, ellers bliver dine døre som bananer)

Mmm..har foreslået den løsning allerede..men hun synes det er "praktisk" med stofgardin... jeg tror det modsatte. men vi må vel starte med det, enklere at fjerne gardin og bygge skydedøre end omvendt:-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.