Hej

Jeg har købt et hus i efteråret og forsøger at få det i nogenlunde stand. Jeg skal bygge en væg, der skal fungere som den ene side i et garderobeskab. Jeg havde tænkt mig at bygge den ved at sætte regler op og derefter sætte MDF på siderne.
I garderoben skal jeg have en bøjlestang, hvilket betyder, at den vil veje en del.

Mit spørgsmål er. Er MDF en god idé eller skal jeg vælge noget andet? Hvor tyk MDF eller plade bør jeg have?
Grunden til, at jeg tænkte MDF var, at det bliver pænt, når man skal male, og at det er let at arbejde med.

Derefter undrer jeg mig over, om jeg ville skulle forstærke væggen på den anden side, hvor bøjlestangen skal fastgøres? Som det er nu, er det kun en enkelt gipsplade.

Jeg er taknemmelig for alle svar, da jeg er en nybegynder, når det kommer til hus og alt, hvad det indebærer.

Karin

• Synes
johka714
  • Laddar…
Ikke så nemt at forstå, hvordan du mener, en tegning letter altid denne type spørgsmål.

Men hvis jeg har forstået det rigtigt, skal tøjstangen løbe langs hele garderoben og sidde fast monteret i 2 vægge? I så fald ville jeg have spæret op med en lægte i hver ende, som tøjstangen hviler på.
At bore et hul i gipsvæggen og stikke stangen ind i den vil garanteret IKKE holde, og det vil ingen anden fastgørelse i gips heller over tid, gips har sine fordele, men at bære laster er ikke en af dem ;)

MDF er et godt materiale, men til vægge ville jeg nok hellere have brugt gips, MDF bruger man normalt til at bygge møbler og indretning.
Gips er netop beregnet til vægge og giver også en glat overflade, der er let at male på.

osb, spånplade eller krydsfiner med gips udenpå = stærkt, letmalet og billigere end mdf (Og ikke så tungt at slæbe som en 22mm mdf...)

Forbo sagde:
osb, spånplade eller krydsfiner med gips udenpå= stærkt, letmalet og billigere end mdf (Og ikke så tungt at slæbe som en 22mm mdf...)
Jeg er enig, Jeg gjorde på dette vis og satte derefter en glat væv som blev malet. blev kanon.