Vi overvejer at bygge en væg mod vores trappe. Først tænkte vi på at save spjældene væk, som "bare" stikker op, så man ikke falder ned i trappen, men nu overvejer vi, om vi kan forlænge dem op til loftet og gipse hele vejen op?

Spjældene er 45*70, så en regel i loftet og forlængelse føles enkelt.
Er der nogen, der har nogle synspunkter eller tips?

• Trappeopgang med træspjæl og loft i hvidt. Værktøj og tape på trægulv for planlægning af vægforlængelse mod loftet.
Spjældene ser ud til at sidde på bjælkens yderside. Hvis I vil bygge en tæt væg, bør den nok stilles på gulvet

Ja, de sidder på ydersiden og går ned til underetagen og står på bjælkebelægningen. Gipse vil vi jo gøre på begge sider, så væggen bliver tæt.

Så er det ingen problemer, men brug nye reglar som går hele vejen op. Det smukke træ, der udgør rækværket nu, passer nok bedre et andet sted.

Tak for svaret! Men synes du så, at vi skal skære dem i højde med gulvet? Vi tænkte at undgå en afskæring :) og de skal jo blive siddende for trappens skyld. Men jeg kan give dig ret i, at det er synd at bygge den fine eg ind...

Nu taler vi nok forbi hinanden. En gipset regelvæg skal stå på et gulv eller på en anden måde være kraftigere forankret i underkanten end et spjældhegn. Vil I have spjældene dernede og derefter fortsætte med en gipsvæg, skal I fastgøre en horisontal regel i bjælkelagskanten, som kan bære væggen ovenfor.

Ja, måske det. Disse "spjälor" er jo 45x70 og står på bjælkelaget en etage nede. Jeg havde ikke tænkt mig at lave regler med nogen grovere dimension end det, deraf tanken om at stille reglerne på den eksisterende overligger og sætte en regel i loftet. Men alternativet er jo at skære dem og stille væggen indenfor på bjælkelaget på overetagen.

Du kan ikke stille en væg direkte på de nedre spær. Væggen har brug for et kraftigere oplag. Spærene skal desuden kunne udskiftes uden at du river væggen ned. En hel væg kan bidrage til, at lyset i trappen bliver dårligere. Har du tænkt på det?

Skal de virkelig kunne udskiftes? De har jo siddet der i snart 48 år, og hvis vi skal rive hele trappen, har vi nok større problemer. Lyset har vi tænkt på, og hvis det bliver for mørkt, må vi overveje yderligere ovenlysvinduer.

Hvis I vil have det til at se professionelt ud, laver I en væg på overetagen, som I stiller på gulvet. Jeg har svært ved at forklare det bedre.

Stort tak! Vi vil køre den direkte på gulvet, som du skriver, det er jo vigtigt, at det ser nogenlunde professionelt ud også :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.