Hallø!
(jeg er ikke helt sikker på, at det er det rigtige underforum, men det går nok)
Jeg har sommerbolig på en ø (lille ø uden landforbindelse) i skærgården.
Vi har en ret solid bro med stenkiste, og stranddelen ligger løst på land. I foråret blev der ekstremt højvande, og landenden blev løftet op, og der flød en masse ting ind, som jeg kæmper med at få væk.
Nu overvejer jeg at bygge landenden om, så den har en stenkiste i stedet. Strandkanten er meget stenet og sandsynligvis ret tæt ned til klippen. Er der nogen god måde at gøre dette uden at skulle bore i klippen?
Noget i retning af at grave et stykke og lægge en trækasse (hvis I forstår, hvad jeg mener), fylde den med sten (dem har vi masser af) og så bygge den sammen med broen.
Jeg er åben for alle idéer, men helst dem, der ikke indebærer, at vi skal have en færge herud.
Billeder nedenfor:

Træterrasse ved en klippet kystlinje i en skærgård, omgivet af græs og buske. Vandet ses i baggrunden og terrassen ender mod klippen. Træbrygge ved stenet strandkant med tilgroet vegetation og båd fortøjet ved siden af.

Haft samme problem. Jeg stillede et par regntønder med vand på landdelen. Højvande kommer jo kun efterår/vinter, når man ikke er på broen.

T Thomas_Blekinge sagde:
Haft samme problem. Jeg stillede et par regntønder med vand på landdelen. Højvande kommer jo kun efterår/vinter, når man ikke er på broen.
En interessant løsning som jeg ikke tænkte på.
Den falder af 2 grunde, ingen af hvilke du kunne kende til
  1. Vi er begyndt at bade meget fra broen, med voksende familie og alt, og jeg havde en idé om at bygge ud landenden, så man kunne have flere solvogne etc. der. Men isen går ret højt op, og jeg vil, for sikkerhedens skyld, have en stenkiste at forankre i.
  2. Min kone er kræsen. Hun vil (næsten med 100% sikkerhed) sige, at det er grimt, og der faldt det hele sammen.

C Christian LeBygg sagde:
Blev det någon stenkista?
Det enkle svar er nej. Det komplicerede svar er stadig nej men med en uddybning.
Jeg fandt en løsning, som jeg mente burde fungere. Vi diskuterede samtidig med Miljøkontoret i Söderköping om en udbygning af vores hus, og broen kom op i diskussionen. Det, der kom frem, var, at en sådan ændring af bro krævede byggetilladelse & strandskyttelsestilladelse, og det ville vi ikke få, da det 'privatiserede broen mere end den allerede var'. Mao, hvis jeg byggede broen ud ved landfæstet, kunne det afskrække nogen fra at komme og lægge sig ved vores bro, og det gik ikke. Vi har dog ikke givet op, men det vil tage tid.

Ejer I jorden helt til vandet?

• Synes
nine_mirrors
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge sagde:
Ejer I jorden helt ned til vandet?
Vi ejer hele øen (og vandet desuden).

Lyder som et mærkeligt ræsonnement fra bygningskontoret. Hvis broen er tæt på huset, kan den anses ligge inden for hjemfridszonen, dvs. den del af ejendommen som ikke omfattes af allemansrätten. Og der må alligevel ingen badende lægge til (sjønød undtaget).
Man kan måske også argumentere med sikkerheden for offentligheden. Nuværende bro er måske usikker at betræde og skal udbedres.

T
hvorfor ikke bare fastgøre landdelen til bjerget ?

• Synes
Eld
  • Laddar…
Som sagt, fastgør broen i klippen, der er ingen kiste nødvendig.

T Thomas_Blekinge sagde:
Lyder som et mærkeligt resonement af bygningskontoret. Hvis broen er tæt på huset, kan den anses for at være inden for privatlivszonen, altså den del af ejendommen, som ikke omfattes af allemandsretten. Og der må alligevel ingen badende lægge til (nødsituationer undtaget).
Man kan måske også argumentere med sikkerheden for offentligheden. Den nuværende bro kan være usikker at betræde og skal udbedres.
Vi har i dag ingen grundmærkning (eller hvad det nu hedder). Miljøkontoret har foreslået en, men broen er ikke en del af den. Det er 22 meter til broen, vi har et til større hus (og 2 skure), og de mener, at grundmærkningen må være maksimalt 1000 m^2, hvilket gør, at broen ikke kommer med. Man må desuden ikke forhindre folk i at gå langs strandlinjen (eller afskrække dem fra det), hvilket man gør, hvis broen opleves som privat. Vi har haft advokat involveret i dette (til en forfærdelig omkostning), og der er i øjeblikket ikke meget, vi kan gøre.
Når/hvis vi får kystbeskyttelsesgodkendelse til udvidelsen, kan vi så bruge det til at få godkendelse til ændringer på broen.

Det der med strandbeskyttelse og hvordan det tolkes og anvendes ser ud til at variere temmelig meget fra kommune til kommune og fra sagsbehandler til sagsbehandler.

Men af billedet at dømme burde det være muligt at fastgøre broen med en diskret bolt ned i bjerget under broen for at sikre den mod at smutte væk. Ellers burde det også være muligt at sætte nogle marksten under broen og på den måde gøre den tung i landenden, selvom man ikke ændrer udseendet nævneværdigt. Gammel marksten sælges billigt online hele sommeren, når folk opgraderer deres have og indser, hvor besværligt det er at transportere sten væk.

N nine_mirrors sagde:
Vi har i dag ingen grundmarkering (eller hvad det nu hedder). Miljøkontoret har foreslået en, men broen er ikke en del af den. Det er 22 meter til broen, vi har et andet større hus (og 2 skure), og de mener, at grundmarkeringen må være maksimalt 1000 m^2, hvilket betyder, at broen ikke kommer med. Man må desuden ikke forhindre folk i at gå langs strandlinjen (eller afskrække dem fra det), hvilket man gør, hvis broen opleves som privat. Vi har haft advokat involveret i dette (til en horribel omkostning), og der er i øjeblikket ikke meget, vi kan gøre. Når/hvis vi får strandbeskyttelsesdispensation for udbygningen, kan vi derefter bruge det for at få dispensation for ændringer på broen.

Det der med strandbeskyttelse og hvordan det tolkes og anvendes, ser ud til at variere ganske meget fra kommune til kommune og fra sagsbehandler til sagsbehandler.
Advokaten sagde, at loven er uklart og vagt skrevet, med vilje eller ej ved man ikke. Den efterlader meget åbent for fortolkning. Derefter skal hver strandbeskyttelsesdispensation sendes til godkendelse hos Amtet, og de er generelt meget strengere end kommunen. Det er også blevet noget lignende en magtkamp mellem amt og kommuner, hvor Amt underkender en tilladelse for at statuere et eksempel.

Men ud fra billedet at dømme burde det være muligt at fastgøre broen med en diskret bolt ned i klippen under broen for at sikre den mod at rive sig løs.
Ellers burde det gå an at fastgøre nogle marksten i nederkanten af broen og derved gøre den tung i landenden, selvom man ikke ændrer udseendet nævneværdigt. Gammel marksten gives væk på nettet hele sommeren, når folk opgraderer deres haver og indser, hvor besværligt det er at fjerne sten.
Netop sten har vi ikke mangel på, og det var den retning jeg hældte til, inden jeg talte med kommunen,

Du siger, at broen kan rumme ved ekstrem højvande, sidder den ikke fast i den ydre del, hvad der er for underlag der og løst liggende på land.

J jonaserik sagde:
Du siger, at broen kan løsne sig ved ekstremt højvande, sidder den ikke fast i den ydre del, hvad er der for underlag der og løst liggende på land.
Jeg siger, at isen skaber problemer, ikke højvande. Isen presser og løfter op landfæstet af broen ret meget (kan være 30 cm). Nu fungerer det, fordi træet flexer, men hvis broen er for fast forankret, er jeg bange for, at isen knækker broen.
Isen er brutal og stærk, den tog den tidligere broen helt og holdent. Da lagde vi en solid stenbund.
Dækket, jeg overvejede at bygge, ville ende sådan, at isen ville komme ind under den og eventuelt løfte den op.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.