Langbein
Jeg bare undrer mig over, hvor lette letbetonblokke er?

Ønsket om at bygge selv næsten helt alene er jo stærkt hos mange, men alt for mange er bukket under på vejen i arbejdet.

Hvis letbeton er let, hvad er så tungt, døre, vinduer, tagspær, bjælkelag og mørtel, hvad mere?

Systemet at bygge plastblokke og have beton i, er det let og godt?

For at få god isolering i huset skal du mure med 40 (eller muligvis 35) cm tykke blokke. De er garanteret ikke lette, jeg ved ikke helt, hvad de vejer, men man plejer at bruge løfterobotter, når man murer huse professionelt nu om dage. Mure letbeton er nok ikke noget for hjemmefikseren (eller er der nogen her, der har gjort det?)

Hej

Nu skal jeg ikke stikke næsen for meget frem, men:

Jeg har muret en kælder hvor ydervæggene er 35 cm tykke og blokkene vejer Ca. 30 kg/st. Fyren i byggemarkedet regnede ud, at bare ydervæggene vejer Ca. 27 ton.
Derudover kommer indervæggene med deres (fjollede) 19 blokke
Ingen løftehjælp her, nej.
Jo forresten. Da bjælkerne (som vejer ca. 80 kg/st) skulle på plads, var vi to om at sætte dem på plads :)
Det gik ikke præcis som en dans på roser. Jeg fandt hurtigt ud af, hvilke muskler som jeg ikke havde trænet (ALLE), men det gik.

Næste skridt er at lime letbeton blokkene.
Disse er 36.5 cm tykke, men de vejer mindre og har "håndtag" på siderne.
Derudover er det færdigblandet lim der bruges til letbeton, så man slipper for at blande mørtel, hvilket sparer kræfter.
Jeg bilder mig ind, at letbetonen bliver betydeligt lettere at arbejde med.
Men det vil jeg lade være usagt.

Det føles som om, hvis jeg skulle knække sammen, ville det blive ved kælderbyggeriet eller fundamentet, men som sagt, det gik også.

Der er nogle billeder på den dårligt opdaterede hjemmeside i blåt til venstre under Homer.

Said
(som kan lide at mure :))

• Synes
Erik9005
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.