Har en lille undren!
Jeg tænkte på at lave en ramme på et vægstykke, som er en ydervæg, samt isolere osv..
Hvordan går jeg frem med "dampspærren" i den eksisterende ydervæg, skal man åbne og fjerne den for derefter at sætte en ny indenfor den nye væg, jeg bygger?
Væggen er cirka 1 meter bred og 0,2m dyb.
Taknemmelig for svar.
Jeg tænkte på at lave en ramme på et vægstykke, som er en ydervæg, samt isolere osv..
Hvordan går jeg frem med "dampspærren" i den eksisterende ydervæg, skal man åbne og fjerne den for derefter at sætte en ny indenfor den nye væg, jeg bygger?
Væggen er cirka 1 meter bred og 0,2m dyb.
Taknemmelig for svar.
Tvivlsom til om du har noget, så et gæt ville være, at du ikke har plastik i væggen. Jeg ville nok alligevel rive de gamle vægplader ned og tjekke den eksisterende isolering for at sikre, at den er god og intakt uden hulrum. Men det afhænger jo lidt af konstruktionen, f.eks. brugte Hultsfredshus i en periode fiberplank, og der kan du opregle direkte uden at fjerne noget. Personligt ville jeg ikke sætte nogen plastik i væggen ved denne type efterisolering, derimod OSB+Gips på væggen. Og sørg for, at der ikke er nogen sprækker ved loft og gulv, men at det bliver tæt. Afhængigt af hvilken grund du har, ville jeg tjekke, hvordan det er isoleret i den del. I vores -60'er hus med kælder var bjælkelaget ikke fyldt mod ydervæg, og det kunne mærkes, at det var koldere på gulvet. Så ved renovering har jeg benyttet chancen for at åbne gulvet ved ydervæggen og fylde bjælkelaget mod ydervæg og 600mm indad, det bliver en halv isoleringsplade, men kun i forbindelse med udskiftning af gulvet. Det gjorde en stor forskel, især hvor vi havde hjørner med to ydervægge.
Klik her for at svare