Hej

Vi skal bygge om i vores hus og indrette vores loft, og jeg ville blive rigtig glad, hvis I vil hjælpe mig med nogle overvejelser/problemer :)

Vi tænker at lave om til hanebånd/tagbærende linje i kippen, for at undgå at have støtteben og hanebjælken på de nuværende spær, og på den måde få et større og mere åbent rum. Skorstenen står midt i kippen, så der bliver 2 bærende linjer i kippen, en på hver side af skorstenen på ca. 6,7m og 2,6m. Jeg har vedhæftet to filer, der viser den nuværende spær og en der viser loftsplanet.

Hvis jeg bruger Moelvens program med egenvægt 0,90Kn/m2 og snelast 2,0, får jeg frem, at jeg har brug for en limtræsbjælke i kippen på 115x495 til den bærende linje, der bliver ca. 6,7m, hvis jeg stiller søjlerne yderst. Problemet er, at jeg ikke vil have en så høj limtræsbjælke, da jeg synes, den tager for meget af loftshøjden. En løsning jeg overvejer er at flytte den søjle, der er på skorstenens side ca. 180 cm, dernæst er det tilstrækkeligt med en 115x315, og det er ok, MEN så opnår jeg ikke et "helt" åbent rum uden en søjle, og det vil jeg helst undgå.

Spørgsmål/problem nr. 1: Har nogen en anden god/bedre idé for at slippe for at have søjlen et stykke ude i rummet?

Tagbjælker ifølge Moelven skal være 56x225 med en længde på 4900cm. Jeg har idéen at bruge de nuværende tagbjælker, der er 80x130, og så "sætte" en 45x170 K24 under og sammenføje dem med sømplade.

Spørgsmål/problem nr. 2: Kan man gøre sådan, svarer en 80x130 + en 45x170 til en limtræ på 56x225, eller skal jeg sætte en limtræ 56x225 ved siden af den gamle tagbjælke?

Jeg har flere overvejelser, men starter med disse to og håber på lidt svar fra jer professionelle :)

• Illustration af nuværende tagkonstruktion med dimensioner, inklusive tagfagtsvinkler, stolper og ydre mur. Bygget i 130x80 mm fyrretræ.
  • Plantegning af loft med mål; viser trappeopgang og placering af vægge og søjler, murstock i midten markeret.
Stålbjælker er jo stærkere så de bliver tyndere ved samme styrke men de koster mere i stedet.

Så skal du også tale med skorstensfejeren. Der er lidt kringlede regler om at have bærende bjælker tæt på murstocken. Jeg kender dem ikke men ved at der er mange der har fået anmærkninger deromkring

Jeg har tænkt på stålbjælke men kan ikke finde ud af, hvordan man beregner de rigtige dimensioner og "model", gætter på, at det er en eller anden type i-bjælke, der er mest passende?

I dag er der intet træ nærmere end 15 cm fra skorstenen udover råspånten i ydertaget, jeg havde tænkt mig at holde mig på samme afstand men vil tjekke med skorstensfejeren, hvad der gælder.

HEA eller HEB ville jeg tro, men regne på det kan jeg ikke

Et alternativ er ellers at sætte en limtræsbjælke på hver side af murstocken, så de tager halvdelen af lasten hver.

At forstærke en eksisterende tagstol er tricky at beregne på. Det skal meget til for at to træbjælker, der står ovenpå hinanden, skal samarbejde og fungere sammen som en solid bjælke.
(Det er dog ikke noget problem at fordoble op med en ny ved siden af. Men det giver heller ikke samme effekt)

Kan man beregne bøjningsstivheden på limtræ og konstruktionsvirke på samme måde ifølge bxh^2/6 ?

Hvis man kan det, så får jeg det til at en limtræ 56x225 = 473 cm^3
Eksisterende tagbjælke + en ny, 45x130 og en 45x170. 45x300 = 675 cm^3
(Den eksisterende/nuværende 80x130 regner jeg som 45x130 i eksemplet ovenfor)

Jeg får det til at det bliver bedre/højere bøjningsstivhed ved at bygge på nuværende tagbjælker med en 45x170

Stemmer det, har jeg tænkt rigtigt?

Ja. Og nej.
Bøjstivheden beregnes på samme måde. Er kun afhængig af geometrien.
Dog er limtræ både stærkere og stivere end almindeligt konstruktionsvirke. En 100x200 limtræsbjælke er altså stærkere end en geometrisk identisk bjælke af rent træ.

Se BKR kap.5

For at dine to træbjælker skal fungere som en enkelt høj bjælke, kræves det dog, at disse er meget ordentligt sammensat. Selv en relativt lille bevægelse i samlingen gør, at konstruktionen holder op med at samarbejde og fungerer som to separate bjælker i stedet. (Dvs. side om side i stedet for en høj bjælke.)

Sammenlign med styrken i et bjælkelag med sømlimet gulvspånplade. Kun søm eller skruer giver for store bevægelser til, at man kan regne med den ekstra effekt.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.