Hej.
Jeg har ikke helt besluttet mig endnu for, hvad jeg vil gøre med mit studiebyggeri. Der er stort set 2 valg.

1. Bygge om maskinhallen i stalden.

2. Bygge helt nyt.

Jeg ved, at det altid er lettere at bygge nyt, men i dette tilfælde er jeg meget fristet til at lave om i stalden, da jeg gerne vil beholde trækonstruktionen synlig. Jeg synes, det er ekstremt smukt at se på.

Som I kan se på billederne, er der støbt gulv og træpanel. Tanken er i så fald at fjerne brædderne og støbe en ny sokkel rundt om den eksisterende mur for derefter at bygge op med 400mm letbeton, type YTONG. Min tanke er kun at have dette som væg. Altså pudset ind- og udvendig. Jeg har ikke fuldstændig styr på isoleringsevnen samt lydisolering, men det, jeg har læst på nettet, får mig til at tro, at det vil være tilstrækkeligt. Ingen ekstra isolering vil derfor være nødvendig.

Jeg behøver ikke få det absolut lydisoleret ud, da jeg bor lidt afsides, men naboer et stykke væk. Det største problem er nok ind til hestene, som er i samme bygning, men lidt lyd kan de godt holde ud om aftenen :)

Hvad synes I om min idé? Hvis I kigger på billederne, hvad synes I? Nogle gode idéer? Jeg kommer til at bygge nyt indvendigt loft. Jeg har ikke helt besluttet mig, hvor jeg skal bryde. Jeg vil have høj loftshøjde, så jeg tror, at jeg kommer til at bryde lige over "støtterne".

Rummet er omkring 80m2

Taknemmelig for tips.

Interiør af en stald med synlige træstolper, bølgebliktag og diverse byggematerialer som dør, stige og redskaber på gulvet. Interiør af en maskinhal med synlig træstamme og bølgebliktag, værkstedsmaterialer og redskaber ses spredt rundt i rummet.

Om vinteren vil du fryse, så dine fingre har brug for et helt minut for et akkordskift. Du er nødt til at isolere taget.

Glemte selvfølgelig at skrive, at i forbindelse med at jeg bygger nyt loft, vil det selvfølgelig blive isoleret :)

Fedt! Fedt sted at spille!

Sidder og tænker over, hvilken væg der isolerer luftstøj bedst?
Som nævnt er jeg ikke ude efter at få det knapstille uden for lokalet, men jo mere, desto bedre.

Hvis man tager en væg bygget af 480mm lavenergi Ytong vs dobbeltgips ---> 95 isolering ---> dobbeltgips.
Hvilken væg isolerer bedst?

Hvis du taler om lydisolering, så ville jeg tro, at Ytong er bedre, da du ikke har nogen vibrerende plader der.

Ja det er lydisolering jeg taler om.

Ytong er uegnet fra et lydisolationssynspunkt på grund af materialets lave densitet. Principen, du skal bygge efter, er masse/luft/masse. Graden af lydisolering (Rw) afhænger af størrelsen af disse samt om konstruktionen er bygget flydende eller ej (rum i rummet).

Eftersom du kommer til at skulle akustikregulere indvendigt, vil du alligevel ikke se meget (stort set) af den oprindelige konstruktion. Derfor synes jeg, det virker nemmere og billigere at bygge en ny lydisoleret skal indvendigt.

Tung betonvæg på ydersiden og træregelvæg på indersiden. Mellemrummet med mineraluld. Stenvægge giver jo meget lydrefleksioner, så det vil du helst ikke have på mere end en væg derinde.

Ok der ser man. Det var lidt dårligt jo. Det ville have været betydeligt nemmere med Letbeton som derefter pudses. Så ville det ligesom have været færdigt :)

Trækonstruktion har så mange flere skridt.
Tanken var som sagt at blokere og derefter koncentrere sig om lydregulering ved hjælp af basfælder og diffuser. At det skulle dække al eksisterende stamme har jeg svært ved at se. Nå ja, tilbage til tegnebrættet. Må overveje konstruktion med træ samt stenuld. Måske kan det bygges udad i stedet for indad.

Ytong har en densitet af 350kg/m3.
Hvad gælder for en væg med gips, stenuld (95mm), gips?

Så lige at de har et blok med en densitet på 575kg/m3.

Det går udmærket at bygge med kun sten også, men det går ikke at komme udenom faktumet, at hårde overflader som beton reflekterer meget, og du vil få forstyrrende ekko. Sand er i øvrigt meget godt som lydisolering, tungt og porøst.

Tak for dit svar Johannes. Vil overveje, hvad jeg skal gøre. Billigst bliver sandsynligvis at bygge et rum i rummet, men det kommer til at tage meget plads, plus at hele ideen med at have synlig trækonstruktion forsvinder :(

Byg i glas (drivhus, type) og lys op bjælkerne når I sidder og spiller!

Jo men det virker som en god idé!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.