S
Tænkte bygge om en del af en gammel lade til en stald, der klarer nutidens regler for højde og sådan. Problemet er, at lofthøjden kun er 2,1 m, da der er bjælker i loftet.

Først skal vi rive en lade, for derefter at rive 2 ydervægge på stalden samt en indvendig væg. De nye vægge bliver i lecablokke 300mm. Problemet er, at jeg skal hæve lofthøjden derinde i stalden. At grave ud er ret udelukket.

Diagram over planlagt ombygning af lade til stald. Viser eksisterende strukturer og områder til rivning samt genopbygning markeret i farver.

Denne del af laden skal blive stald, og dette er en af ydervæggene, der skal rives. Laden til venstre har vi begyndt at rive.
Gammel lade med rødt træværk og lav taghøjde; ydervæg der skal rives for at bygge et nyt staldområde; lavt tag med bjælker.

Den bagerste langsiden på stalden er af nyere art og er muret ligesom den anden del af laden, der ikke skal være stald.
Gammel staldbygning med to vinduer og beskadiget puds. Radiatorer og plastplader ligger på jorden. Planlagt renovering for at forbedre staldens indvendige højde.

Langsiden af de ydervægge, der skal rives og genopbygges.
Gammelt ladeinteriør med træbjælker og forskellige værktøjer. Lavt loft og rå murstensvægge. Udstyr og materialer spredt på jorden.

Tagspærene i dag... de hviler på bærelinjer, der er låst med bjælkerne, som i dag ligger for lavt til, at man kan have stald, som det ser ud nu.
Loftsloft med træspær og bølgeblik i en gammel lade, der skal ombygges til et stald. Spærene understøtter taget. Diskussion om omstrukturering.

Staldelen af laden med tænkt omkonstruktion. Højre side er kommende gavl i leca, og til venstre fortsætter laden, selvom det ikke er med på tegningen.
Diagram over en staldkonstruktion, der viser farvekodede bjælker og bærende vægge, der skal rives og genopbygges med forskellige materialer.

Blå bjælke er den, jeg vil kappe, og som er kappet på billedet. Tanken er, at jeg med rød, lilla og lyserød konstruktion skal kunne gøre dette.
Diagram af stal med fjernede bjælker, ny mur i lecablokke, og med tagkonstruktion i flere farver til ombygning.

Stalden set fra siden, håber I forstår mine fine tegninger :)
En konstruktionstegning af en lade med farvede bjælker; blå bjælker er kappepunkter, rød og lilla bjælker viser omkonstruktion.

Kan jeg gøre dette uden at det falder sammen? Findes der en bedre løsning, tror I? Har brug for al hjælp på vejen her, for jeg føler, at det er lidt vand over hovedet lige nu...

Som jeg ser det, vil du med din løsning have en betydeligt stærkere konstruktion, hvis du gør sådan. Jeg er usikker på, om pilarne overhovedet er nødvendige. Men det ville jeg nok bede nogen om at regne på.
Jeg ville have flyttet hanebjælken op til ønsket højde og derefter forstærket overarmen ved at skrue og lime en 1 tomme plade af passende bredde på hver side fast.

De afskårne blå bjælker har også til opgave at holde bygningen sammen, så kraften fra spærtrykkerne ikke presser væggene ud.

Når bjælkerne er afskåret, bliver det i stedet søjlernes opgave at optage de udadrettede trækkræfter. Eftersom de også er belastet ovenfra, vil der dermed blive stillet ret store krav til, at de modstår knækning. Derfor skal søjlerne især være stive i den retning (udad).

Fastgør den lilla bjælke solidt til spærtrykkerne. Med denne ekstra hanebjælke vil de udadrettede kræfter på væggene blive reduceret betydeligt.

Man kunne også tænke sig at lade de rosa skråstænger fortsætte skråt ned til de blå bjælker for at styrke konstruktionen yderligere.

Kan nævne, at min ladugård er bygget præcis sådan som du foreslår, og den har stået i 101 år.

S
mycke_nu sagde:
De kappede blå bjælker har også til opgave at holde sammen bygningen, så kræfter fra spær ikke presser væggene ud.

Når bjælkerne er kappede, bliver det i stedet søjlernes opgave at optage de udadrettede trækkræfter. Eftersom de også er belastet oppefra, vil det således blive stillet ret store krav til, at de modstår knækning. Dermed skal søjlerne først og fremmest være stive i den retning (udad).

Fastgør den lilla bjælke ordentligt i spær. Med denne ekstra hanebjælke vil de udadrettede kræfter på væggene reduceres betydeligt.

Man kunne også forestille sig at lade de lyserøde skråstivere fortsætte skråt ned til de blå bjælker for at stive konstruktionen yderligere.
Gode råd, det eneste er, at den lilla bjælke ikke ligger i fase med spær. Men det kan løses på denne måde, hvad tror du?

Den blå bjælke øverst på den røde stolpe holder egentlig også spær.

Diagram over byggekonstruktion med farvede bjælker og vægge. Ny væg i leca, eksisterende teglvæg og støbning for ekstra støtte er markeret.
Bygningsplan med blå bjælker, der ikke er på linje med grønne spær; rød, grøn og gul farvekodning, teglsten i bunden.

Har du tjekket, hvad helt nye spær koster? Din konstruktion er ret avanceret og kan blive dyr. Ring til en spærsproducent og bed dem regne på nye, det er ikke umuligt, at det bliver billigere, plus at du så får en konstruktion, der er CE-mærket (altid godt med hensyn til forsikring).

• Synes
mycke_nu
  • Laddar…
Lad de rosa gå helt op til øvre gule og mødes der ved midten. Intet mærkværdigt og ofte enkelt at sætte to på hver side af eksisterende dele i længderetningen. Vælg ingen overdreven dimension på disse og bolt med gennemgående i punkterne de passerer og søm en klods imellem, hvor de ligger parallelt for at stive dem op.

Meget enkelt at arbejde sådan og så skære ned, hvad der skal væk, og dine nye stivere behøves heller ikke der, bliver mest i vejen ser det ud som. Din nye nedre gule skal du sætte der, bliver meget godt, og mange lader er bygget på lignende måde.

Og se som mycke_nu skrev til at rosa og grøn (blå) er bundet sammen nede ved væggen, så de kræfter som presser udad håndteres.

S
GK100 sagde:
Lad de pink gå helt op til øvre gule og mød der ved midten. Intet mærkværdigt og ofte enkelt at sætte to på hver side af eksisterende dele i længderetningen. Vælg ingen overdreven dimension på disse og bolt med gennemgående i punkterne de passerer og søm en eller anden klods imellem hvor de ligger parallelt for at stive dem op.

Meget enkelt at arbejde sådan og så skære ned hvad der skal væk, og dine nye støtter behøves ikke der heller, bliver mest i vejen ser det ud som. Din nye nedre gule skal du sætte der, bliver meget godt og mange lader er bygget på lignende måde.
Det går da ikke, de blå bjælker er jo ikke i linje med tagstolene.
Bygningsplan med blå bjælker, der ikke er på linje med grønne spær; rød, grøn og gul farvekodning, teglsten i bunden.

S
bonnen sagde:
Har du tjekket, hvad helt nye spær koster? Din konstruktion er ret så avanceret og kan blive kostbar. Ring til en spærproducent og bed dem regne på nye, det er ikke umuligt, at det bliver billigere, plus at du så får en konstruktion, der er CE-mærket (altid godt i forsikringshenseende)
Lladen er 300kvm stor og sidder sammen med to andre 300kvm´s lader. Vi river en, men taget sidder sammen med den anden lade også. Så at montere 500kvm eternit ned for at ombygge spærene eller skifte taget delvist føles måske ekstremt. Skal tænke på det, dvs. ombygge taget delvist.

DanielF sagde:
Det går vel ikke, de blå bjælker er jo ikke i linje med spær. [billede]
Det går sikkert udmærket på nogen måde, spærenes dele er forhåbentlig i plan med sig selv set tværs den langsgående retning af bygningen. Det er ikke noget mærkværdigt at fikse dette med tanke på, hvad man ser på dine billeder, findes der ingen "bonnsnickare" i området? Og hvis jeg ser på dine farver igen, så er det gul, grøn, pink, der binder til brun langsgående bjælke.

Som jeg ser det, er det ikke et større arbejde at gøre dette og også let at fikse trinvis, tagudskiftning kan du jo gøre en anden gang.

S
Er det sådan, du mener?

Konstruktionstegning: Ny væg i leca, eksisterende teglvæg, tagkonstruktion med støttebjælker, fundament med ekstra støtte.

Ja i princippet ja. Skal jo tilpasses efter detaljer i eksisterende og hvordan man vil have det inde.

S
Overvejede at bærelinjen ikke bare kan sidde der selv, så måske dette bliver godt?
En teknisk tegning af en bygning med bærende bjælker, nye vægge i leca og eksisterende murvæg. Viser også betonkonstruktion for ekstra støtte.
Byggetegning af en vægkonstruktion med stolper og bjælker monteret på en base af mursten i et byggeprojekt.

Sørg for at forankre spærerne godt i bæringen, ellers bliver der indadrettede kræfter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.