37,280 læst ·
20 svar
37k læst
20 svar
Bygge om garage til boligområde?
Vi bor i et sutterrænhus bygget -68 og har en garage indbygget i huset. Da garagen ikke bliver brugt vil vi bygge den om til beboelsesrum, evt. gøre den til en stue.
Nu undrer vi hvordan man går til værks for at gøre dette, formoder at det først kræver byggetilladelse (hvad skal de vide i en byggetilladelsesansøgning) samt hvordan man skal bygge garagen om, hvilke arbejdsmomenter samt materialer der behøves?
Nu undrer vi hvordan man går til værks for at gøre dette, formoder at det først kræver byggetilladelse (hvad skal de vide i en byggetilladelsesansøgning) samt hvordan man skal bygge garagen om, hvilke arbejdsmomenter samt materialer der behøves?
Smug ind på Byggmax hjemmeside, de har priser på bygg og el mtrl, Kvaliteten er den samme som Beijer eller Woody, i visse tilfælde er det nøjagtig samme produkt det drejer sig om,
Beregn hvad der skal til, og læg mindst 10 procent til..
Men jeg synes, I ødelægger huset, hvis I fjerner garagen, jeg laver hellere garage af boligområde...
Fremgangsmåden afhænger vel af, hvordan I har tænkt jer rummet, det kunne måske være nok at male om og lukke porten..
Beregn hvad der skal til, og læg mindst 10 procent til..
Men jeg synes, I ødelægger huset, hvis I fjerner garagen, jeg laver hellere garage af boligområde...
Fremgangsmåden afhænger vel af, hvordan I har tænkt jer rummet, det kunne måske være nok at male om og lukke porten..
Jeg er i princippet enig med Mäster. Skal snart rive mit ombyggede garage ned...
Egentlig kræver det byggetilladelse p.g.a. ændret anvendelse. Men inde i huset plejer det at være roligt, tjek med din kommunes byggesagskontor hvad der gælder.
Det vigtigste, når man ændrer rum i et terrænhus, der har været sekundær opholdsrum med betongulve og kældervægge, er at håndtere den tilførte fugt. Du kan have brug for at bygge ventilerede gulve eller måske er en Platonmåtte eller lignende konstruktionsløsninger nok. Uanset hvad du gør, byg ikke fugten ind!
Ovenpå dette lægger man foreslået en celleplastisolering og metalregler, undgå træ.
Udskift garageporten med en glasparti med moderne vinduer med god U-værdi (mindre end 1,3).
Egentlig kræver det byggetilladelse p.g.a. ændret anvendelse. Men inde i huset plejer det at være roligt, tjek med din kommunes byggesagskontor hvad der gælder.
Det vigtigste, når man ændrer rum i et terrænhus, der har været sekundær opholdsrum med betongulve og kældervægge, er at håndtere den tilførte fugt. Du kan have brug for at bygge ventilerede gulve eller måske er en Platonmåtte eller lignende konstruktionsløsninger nok. Uanset hvad du gør, byg ikke fugten ind!
Ovenpå dette lægger man foreslået en celleplastisolering og metalregler, undgå træ.
Udskift garageporten med en glasparti med moderne vinduer med god U-værdi (mindre end 1,3).
Hvorfor synes I, det er unødvendigt at bygge garagen om til beboelsesrum???!! Man bor vel mere, end man bruger sin garage. De fleste, jeg kender, har bare skrammel i deres garage, og vi har aldrig nogensinde parkeret vores bil derinde, men har bare skrammel der. Da det ikke er os, der skal bygge om, men muligvis svigerfar med svoger, er det lidt svært for mig at regne ud, hvor meget materiale der vil gå til. Jeg vil bare have en cirka-pris (mellem tommelfinger og pegefinger). Til sagen hører også, at vi vil bygge en carport i indkørslen, hvor vi i dag parkerer bilen.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 indlæg
Beregn materialomkostning på 300 - 1000 kr / kvm gulv (afhængig af hvor dyrt gulv I ønsker, parket?). Der har jeg antaget lidt isolering og fugtbeskyttelse, regelarbejde og overgulv.
Hvordan ser væggene ud? Er det nok at male om, eller skal de regels og isoleres? Beregn måske 300 kr/ kvm væg, hvis de skal bygges op og isoleres.
Hvis garageporten skal erstattes med lidt væg og et vindue, så beregn med materialer for 5000 - 10 000 afhængigt af hvilken vindueskvalitet I ønsker (enkelt 2-lags vindue i træ, eller 3-lags åbnbart med aluminium karm etc.).
Så er spørgsmålet, om der er brug for noget elektrikerarbejde? Hvordan er det med opvarmning? ventilation (for lidt eller for meget). Beregn med loftlister og gulvsokkel dør, vinduesfoder 2000 - 3000 kr.
Måske vil I skifte inderdøren til rummet, 800 kr og opefter.
Hvordan ser væggene ud? Er det nok at male om, eller skal de regels og isoleres? Beregn måske 300 kr/ kvm væg, hvis de skal bygges op og isoleres.
Hvis garageporten skal erstattes med lidt væg og et vindue, så beregn med materialer for 5000 - 10 000 afhængigt af hvilken vindueskvalitet I ønsker (enkelt 2-lags vindue i træ, eller 3-lags åbnbart med aluminium karm etc.).
Så er spørgsmålet, om der er brug for noget elektrikerarbejde? Hvordan er det med opvarmning? ventilation (for lidt eller for meget). Beregn med loftlister og gulvsokkel dør, vinduesfoder 2000 - 3000 kr.
Måske vil I skifte inderdøren til rummet, 800 kr og opefter.
Det er nok et spørgsmål om interesse, 60 m2 boligareal synes jeg er unødvendigt stort, tv'et og køleskabet kræver ikke meget plads, 60 m2 garage er alt for lidt, tingene kan være der, men plads til at nusse omkring savnes...tinajade sagde:Hvorfor synes I, det er unødvendigt at bygge om garagen til boligareal???!! Man bor vel mere end man bruger sin garage. De fleste jeg kender har bare skrammel i deres garager, og vi har aldrig nogensinde parkeret vores bil der, men har bare skrammel derinde. Da det ikke er os, der kommer til at bygge om, men eventuelt svigerfar med svoger, så det her med at vide, hvor meget materiale der vil gå til, er lidt svært for mig at regne ud. Jeg vil bare have en cirka pris (mellem tommelfinger og pegefinger). Til sagen hører også, at vi også vil bygge en carport på indkørslen, hvor vi i dag parkerer bilen.
Folk er forskellige, jeg er mere i garagen end i huset.tinajade sagde:Hvorfor synes I det er unødvendigt at bygge garagen om til beboelse???!! Man bor vel mere end man bruger sin garage. De fleste jeg kender har bare skrammel i deres garager, og vi har aldrig nogensinde parkeret vores bil der, kun skrammel. Da det ikke er os, der kommer til at bygge om, men i så fald svigerfar med svoger, er det svært for mig at vide, hvor meget materiale der skal bruges. Jeg vil bare have en ca.-pris (mellem tommelfingeren og pegefingeren). Desuden vil vi også bygge en carport på indkørslen, hvor vi parkerer bilen i dag.
Nja, ved ikke det jeg, ville påstå, at i hvert fald jeg tilbringer ca. 60% af tiden i garagen (eller tilsvarende) 20% i soveværelset, og af de resterende 20% er det nok lige løb med badeværelse, køkken og terrasse.tinajade sagde:Hvorfor synes I, det er unødvendigt at bygge garagen om til beboelse???!! Man bor vel mere, end man bruger sin garage. De fleste, jeg kender, har bare skrammel i deres garager, og vi har aldrig nogensinde parkeret vores bil her, men har bare skrammel der. Da det ikke er os, der kommer til at bygge om, men i så fald svigerfar med svoger, så det her med at vide, hvor meget materiale der kommer til at gå til, er lidt svært for mig at regne ud. Jeg vil bare have cirka en cirkapris (mellem tommelfingeren og pegefingeren). Tingene hænger også sådan sammen, at vi også kommer til at bygge en carport på indkørslen, hvor vi i dag placerer bilen.
Naturligvis mener jeg kun hjemme og i vågentid da!
God tråd det her.
For at irritere jer yderligere kan jeg sige, at jeg er i gang med at omdanne et 70m2 dobbeltlastbilgarage (indbygget, suterræn) med 3m i loftet, til bad/sauna, vaskerum og opholdsrum
På den anden side har jeg også et indbygget 40m2 dobbeltgarage til bilen, så jeg klarer mig. Tilbringer præcis 0,56 % af min tid i garagen.
Vedr. brønden var der nogen, der foreslog at bruge skum, hvilket skulle tætte godt og derefter eventuelt støbe ovenpå. Det er dog ikke nok at blot støbe gulvbrønden til, faldet over hele arealet skal jo også fyldes for at man kan lægge noget nyt gulvmateriale, og sandsynligvis bliver det til at støbe med almindelig beton. Men måske findes der en bedre måde?
Jeg overvejer også at indgive en byggetilladelse for projektet, da de store porte skal erstattes med vinduer og dermed også påvirker facaden.
Den del, der skal blive til bad, havde jeg tænkt at støbe op 30 cm på den eksisterende plade, først 20 cm celleplast og derefter armering, varmeslanger og afløb og så et betondæk ovenpå. Nu har jeg jo godt med loftshøjde... I den øvrige del (ca. 40m2 opholdsrum) havde jeg tænkt at lægge platon, 50mm celleplast og derefter parketgulv.
For at irritere jer yderligere kan jeg sige, at jeg er i gang med at omdanne et 70m2 dobbeltlastbilgarage (indbygget, suterræn) med 3m i loftet, til bad/sauna, vaskerum og opholdsrum
På den anden side har jeg også et indbygget 40m2 dobbeltgarage til bilen, så jeg klarer mig. Tilbringer præcis 0,56 % af min tid i garagen.
Vedr. brønden var der nogen, der foreslog at bruge skum, hvilket skulle tætte godt og derefter eventuelt støbe ovenpå. Det er dog ikke nok at blot støbe gulvbrønden til, faldet over hele arealet skal jo også fyldes for at man kan lægge noget nyt gulvmateriale, og sandsynligvis bliver det til at støbe med almindelig beton. Men måske findes der en bedre måde?
Jeg overvejer også at indgive en byggetilladelse for projektet, da de store porte skal erstattes med vinduer og dermed også påvirker facaden.
Den del, der skal blive til bad, havde jeg tænkt at støbe op 30 cm på den eksisterende plade, først 20 cm celleplast og derefter armering, varmeslanger og afløb og så et betondæk ovenpå. Nu har jeg jo godt med loftshøjde... I den øvrige del (ca. 40m2 opholdsrum) havde jeg tænkt at lægge platon, 50mm celleplast og derefter parketgulv.
Senest redigeret:
Medlem
· Västra Götaland
· 139 indlæg
Af ren nysgerrighed da vi overvejer at lave boligareal af garagen, undrer jeg mig over, hvordan det gik for jer?
Medlem
· Västra Götaland
· 139 indlæg