God aften.

Jeg er i gang med at udskifte mit varmesystem, og i den forbindelse har jeg tænkt mig at få styr på fyrrummet i kælderen. Jeg har tænkt mig at rive en skillevæg ned, som i dag er en blå betonvæg af den type, der er "værst" i forhold til radon, men vil gerne med jeres eksperthjælp komme videre i mit projekt!

# 1: Det er stål/metalregler, der gælder både gulv/loft samt alle regler imellem, antager jeg?

# 2: Ingen organiske materialer, siges det, men hvilken type gips skal man bruge? Bag den anden side af væggen er der nemlig et gæsteværelse, så jeg vil kunne spartle og tape samlinger.

# 3: At isolere en skillevæg er et stort nej, går jeg ud fra? For en af reglerne ville jo have været fastgjort til en ydervæg.

Tak på forhånd!

Ingen overhovedet? :cry:

En plantegning samt lidt generelle oplysninger om huset, byggeår, bygningstype osv., tror jeg kan stimulere frem svar. Ellers bliver det let meget generelt.

Hvis du vil gøre det rigtig godt, skal du mure en ny væg i Leca.

J justusandersson sagde:
En plantegning samt nogle generelle oplysninger om huset, byggeår, bygningstype osv., tror jeg kan stimulere frem svar. Ellers bliver det let meget generelt.
J justusandersson sagde:
En plantegning samt nogle generelle oplysninger om huset, byggeår, bygningstype osv., tror jeg kan stimulere frem svar. Ellers bliver det let meget generelt.
Det er væggen mellem Hobby og Fyrkælder som er 75 mm tyk.
Byggeår 1971
Betonhuldsten i ydervæggen og kernevæggen

• Bygningsplan fra 1971 viser kælder med hobbyrum, fyrrum og væg imellem. Betonelementer og placeringen af andre rum ses tydeligt.
Matti_75 Matti_75 sagde:
Hvis du vil gøre det rigtig godt, skulle du mure en ny væg i Leca.
Kommer til at lyde som en pajas, men jeg kan ikke mure, og personen, som skal hjælpe mig, tør jeg ikke sige, at han kan heller. Hvad er forskellen, hvis man sætter reglar op i stedet?

At kunne mure er desværre ikke noget, man er født med. Det er kun trial and error, der gælder. En lecamuret væg er det absolut bedste materialevalg i denne sammenhæng (bortset fra letbeton naturligvis). Man skal være omhyggelig. Sørg for, at muren er i vater og i lod. Brug brede lecablokke og en mørtelbakke. Det kan også gøres med stålregler og gips. Isoler stålreglerne mod gulv og vægge med syldpap eller almindelig underlagspap. Du kan have isolering i væggen, men ingen damptætte lag. Det er kun papiret i gipspladen, der er organisk. Der findes også helt uorganiske alternativer.

J justusandersson sagde:
At kunne mure er desværre ikke noget man er født med. Det er kun trial and error der gælder. En lecamuret væg er det absolut bedste materialevalg i denne sammenhæng (bortset fra letbeton selvfølgelig). Man skal være omhyggelig. Sørg for at muren er i vater og i lod. Brug brede lecablokke og en murerspand. Det går også med stålregler og gips. Isoler stålreglerne mod gulv og vægge med syllpap eller almindelig underlagspap. Du kan have isolering i væggen men ingen damptætte lag. Det er kun papiret i gipspladen der er organisk. Der findes helt uorganiske alternativer også.
Har lidt tidspres, da der skal saves ud til en olietank, lægges klinker og samtidig skal der nyt varmesystem. Jeg tror, jeg vælger stålregler, for den del kan jeg. Dog aldrig gjort i en kælder, så skal syllpap ligge nærmest gulvet samt ydervæggen? Og hvilken isolering er god at have i væggen? Og sidst, hvad findes der for organiske alternativer til plade?

Pappen skal fugtisolerer stålreglen, så den skal være nærmest beton/betonhulten. Jeg ville bruge stenul, men det går med det meste. Helt uorganisk alternativ til gips er vådrumsplade.

Hvis du skal bygge en gipsvæg, så sørg for at løfte pladerne fra gulvet og ydervæggen mindst 10mm, så de ikke kan suge fugt og forvitre. Almindelig kartonbeklædt gips er big no no i kældre, da papiret vil mugne.
Isoleringen bør under ingen omstændigheder være glasuld, da den lugter, når den bliver fugtig.
Husk på, at hvis du skal have en kedel af en eller anden slags, så kan der være brandkrav til din nye væg.
Regulerede konstruktioner med plader i kældre er altid en risikokonstruktion.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Hvis du skal bygge en gipsvæg, så sørg for at løfte pladerne fra gulvet og ydervæggen mindst 10mm, så de ikke kan suge fugt og smuldre væk. Almindelig kartonbeklædt gips er big no no i kældre, da papiret vil mugne.
Isoleringen må under ingen omstændigheder være glasuld, da den lugter, når den bliver fugtig.
Husk, at hvis du skal have en kedel af en eller anden slags, kan der være brandkrav på din nye væg.
Regelbaserede konstruktioner med plader i kældre er altid en risikokonstruktion.
Der vil stå en indre del af et luft/vandsystem, så ingen kedel og varme som fx gammel brændefyr

J justusandersson sagde:
Pappen skal fugtisolere stålreglen, så den skal være tættest på beton/betonhulsten. Jeg ville bruge stenuld, men det går med det meste. Helt uorganisk alternativ til gips er vådrumsplade.
Det går at spartle og remse vådrumsplader som normalt? Måske med glasfiberremse og vådrumsspartel?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.