Gjorde en lignende tråd for et stykke tid siden, men desværre kom den til at handle mere om spottene end om byggeteknik. Gør derfor et nyt forsøg.

Jeg vil have spots i mit loft, men jeg vil ikke behøve at rive det eksisterende loft ned. Derfor har jeg tænkt mig at bygge en nedsænket ramme, lignende denne:

Moderne stue med sænkede lofter og indbygget spotbelysning. Rummet har træmøbler, sorte stole og et sort tæppe på trægulvet. Store vinduer med hvide gardiner.

Spottene jeg har tænkt mig at bruge er Malmbergs MD-350 eller tilsvarende.

Min idé er at skrue 45x45 reglar op i loftet og så beklæde dem med gips. Præcis som på billedet tænkte jeg, at rammen skal være lidt bredere end dyb. Måske 20 cm bred og ca. 5 cm dyb (45 regler + gipsplade).

Det jeg tænker over er, om det bliver svært at sætte 5 cm tynde gipsstrimler på siden og fastgøre dem uden at de går i stykker?

Hvordan ville I gøre med samlingen mellem gipspladerne? Tænkte for at samlingen skal ses så lidt som muligt, så laver jeg den under rammen. Så her:

Diagram af en nedsænket ram af 45x45 reglar, hvor en bredere ramme er fastgjort til en vertikal støtte, beregnet til at installere spotlights i loftet.
Ville I lægge en papirstrimmel nedenunder eller lægge den, så den overlapper kanten?
Eller ville I ignorere papirstrimmel og kun spartle?
Eller ville I sætte en hjørneliste, ligesom denne:
Hjørneprofil i hvidt materiale med træstruktur på indersiden, anvendt til gipssamlinger i loftrammer for spotbelysning.

Eller har I andre forslag til, hvordan man skal bygge en sådan ramme?
Jeg har tænkt og tænkt, men kommer ikke frem til, hvilken løsning der er bedst. Derfor ville jeg være taknemmelig, hvis jeg kunne få lidt hjælp.

Senest redigeret:
Jeg har samme konstruktion i min kælder. Ingen problemer med gipsen, hvis du ikke skærer så lange strimler. Læg en hjørneliste, som dem man har i badeværelser når man laver hjørner, og spartl så den ind, inden du maler.

ullberg
Jeg lavede en sådan i min tidligere bolig, det var dog ingen ramme men et aflangt køkken og spisestue, hvor jeg skilte mellem køkkendelen og spisepladsen ved at ændre niveau (58mm) på loftet (havde spots i den lavere køkkendel og planen var at sætte en slags LED-list, der indirekte lyste spisepladsen op, men vi solgte før jeg fik listen sat op).

Jeg prøvede aldrig med gips, så måske havde det fungeret udmærket, men for ikke at risikere noget brugte jeg i stedet MDF.

For heller ikke at skulle håndtere samlingen, lod jeg MDF'en have afrundede kanter (meget lille radius, bare lige afbrudt) og lod afrundingen slippe ned under gipsen og satte blød fugemasse i den lille sprække, der blev. Billede kommer i næste indlæg (skriver på computer og tager billeder med mobil), her har jeg overdrevet nedslippet lidt, det var kun 1 eller max 2 mm, syntes det så godt ud, næsten pænere end at have en glat kant.

Hvis man alligevel vil have det glat, ville jeg sætte hjørnebeskyttelse i metal, så man har noget at spartle mod.

/U

ullberg
Skitsen:
Manuelt tegnet skitse af MDF-plade, SR45 komponent og gipsvæg i tværsnit.

Jeg havde kørt gips på det hele.

ullberg sagde:
Skitsen:
[billede]
Hvad brugte du for MDF?

lapower sagde:
Jeg har samme konstruktion i min kælder.. Ingen problemer med gipsen, hvis du ikke skærer så lange strimler. Læg en hjørneliste som dem, man har i badeværelser, når man laver hjørner, og spartel den ind, inden du maler.
Hvilken hjørneliste er det, du henviser til?

ullberg
Anna1984 sagde:
Hvad brugte du for MDF?
Tykkelse? ja 10 el. 12 mm ville jeg tro. Jeg kan ikke rigtig huske, om jeg savede det ud af en plade, eller om jeg havde et stykke, der passede, jeg kunne save det ud af (jeg ved dog, at jeg fræsede mindst en kant, så måske var det en almindelig plade). Man kunne tjekke, om der findes passende salningsbitar (typ løse vindues- og dørsmygar), som man kan bruge, hvis man ikke vil stå og skære MDF.

Men som sagt, jeg har ingen grund til at tvivle på lapowers udsagn om, at det fungerer godt med gips, så hvis du føler dig mere komfortabel med den løsning, kan du jo vælge det.

ullberg
Anna1984 sagde:
Hvilken hjørneliste er det du henviser til?
nu ved jeg jo ikke om jeg og lapower tænker på det samme, men personligt ville jeg bruge en "almindelig" hjørnebeskytter, sådan en som man har på yderhjørner på vægge. Typisk sådan en her:

http://www.bauhaus.se/norgips-hornskydd-29.html

/U

ullberg sagde:
nu ved jeg jo ikke om jeg og lapower tænker på det samme, men personligt ville jeg bruge en "almindelig" hjørnebeskyttelse, sådan en som man har på yderhjørner på vægge. Typisk en sådan her:

[link]

/U
Ah ok, jeg forstår. Er det svært at spartle over sådan en? Forhindrer det også, at kanten mellem gipspladerne sprækker?

Der findes pladeforstærkede papstrimler, der passer perfekt til dine hjørner! De burde findes i de fleste bygge/malingsbutikker.
Til spørgsmålet tror jeg dog ikke, at det er nødvendigt, de er mest til for at beskytte hjørnerne på udsatte områder i et hus.
Jeg ville have kørt gips på det hele og derefter bare sat en papstrimmel i samlingen, som du bedst sætter på undersiden som i dit første eksempel! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.