Hej! Har et charmerende gammelt hus fra 1929. Som I forstår, er der ikke meget, der er i vater.

Skal bygge et køkken med kun underskabe - så eventuel hældning på en enkelt væg (mellem loft og gulv) spiller ikke så stor rolle for mig. Jeg har allerede afrettet denne væg og sikret, at den bliver plan (horisontalt).

Derimod bliver jeg lidt usikker på, hvordan jeg sikrer, at der bliver 90 grader mellem de to vægge - altså at hjørnet er 90 grader. Jeg ser måske ikke skoven for bare træer. Men hvordan sikrer jeg nemmest, at det er 90 grader?

Hvad jeg lige nu tænker, er, at jeg kan bruge en OSB-plade og lægge den i hjørnet af rummet (kan jeg stole på, at den er 90 grader?).

Opfølgende spørgsmål: Hvis hjørnet ikke er 90 grader, hvordan korrigerer jeg nemmest dette? Den ene væg er allerede fixet. Den anden skal have nye overflader (OSB + gips). Så der er mulighed for at lave justeringer inden jeg sætter OSB. Men hvordan?

Tak på forhånd og undskyld for det dumme og "simple" spørgsmål.

Hej, der findes nok ingen væghjørner nogen steder, der er E X A K T 90 grader, tør jeg påstå.

Jeg forstod dog ikke, om du skulle bygge en væg til, eller om hjørnet allerede findes, og du bare vil vide, om det er 90 grader?!
Edit: OK, læste igen, den er halvfærdig.

En plade lyder da helt udmærket at lave en skabelon med, forudsat at den er frisk/umodificeret.

Hvad gør det, om hjørnet ikke er helt vinkelret, eller 90°?
Det er vel en del af charmen med gamle huse.
Og det er jo nemt at save en bordplade i den vinkel, som hjørnet har.

Har du en skitse eller billeder har du lettere ved at få hjælp tror jeg.

Slunken Slunken sagde:
Hej, der findes nok ingen væghjørner nogen steder, som er E X A K T 90 grader, tør jeg påstå.

Jeg forstod dog ikke, om du skulle bygge en ny væg, eller om hjørnet allerede er der, og du bare vil vide, om det er 90 grader?!
Edit: OK, jeg læste det igen, det er halvfærdigt.

En plade lyder vel helt udmærket til at måle med, forudsat at den er frisk/umodificeret.
Hjørnet findes allerede! Skal rette op på overfladen på den ene væg, så jeg har mulighed for at korrigere, så det bliver 90 grader. Tak for svaret, så bruger jeg en OSB-plade (nykøbt).

Hvis det afviger lidt - hvad kan jeg sætte bag OSB+gips for at korrigere? :)

Anvend 3-4-5-metoden (baseret på Pythagoras sætning)
Mål fra hjørnet og ud på den ene væg og lav en markering ved 3m. Mål fra hjørnet og ud på den anden væg og lav en markering ved 4m. Mål derefter diagonalen mellem disse punkter. Hvis vinklen i hjørnet er ret, skal diagonalen være 5m.

• Synes
Rickard.
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvad gør det, om hjørnet ikke er præcis vinkelret, eller 90°?
Det er vel en del af charmen med gamle huse.
Og det er jo nemt at save en bordplade i den vinkel, som hjørnet har.
Det stemmer godt, hvis man saver sin bordplade! Sværere når det er en bordplade i kalksten ;-)

Rickard.
S Stuff sagde:
Brug 3-4-5-metoden (baseret på Pythagoras sætning)
Mål fra hjørnet og ud på den ene væg og lav en markering ved 3m. Mål fra hjørnet og ud på den anden væg og lav en markering ved 4m. Mål derefter diagonalen mellem disse punkter. Hvis vinklen i hjørnet er ret, skal diagonalen være 5m.
Tilføjer her, at denne metode selvfølgelig kan ændres til enhver måling, hvis køkkenet tilfældigvis er mindre end den utroligt passende 3,4,5. Google bare Pythagoras sætning, hvis du har brug for at friske hukommelsen op.

J jeric.cire sagde:
Hvis der er en lille forskel - hvad kan jeg sætte bag OSB+gips for at korrigere? :)
J jeric.cire sagde:
Det er korrekt, hvis man saver sin bordplade! Sværere når det er en bordplade i kalksten ;-)
Ah, det burde da være nemt at save kalksten! Det klarede egypterne jo allerede i faraoens tid.

Men at sætte en ny vægplade udenpå den eksisterende væg, med støtte fra et par lister/udfyldningsbrædder skulle da ikke være så svært at gøre?

sen om det diffar lidt så kan man trylle et mellemrum væk mellem væg og bordplade med både fliser og en liste

• Synes
trumanders
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.