Hejsa.

Jeg har tænkt mig at bygge en hylde/lysskinne i den ene side af min stue.

Jeg er ikke så erfaren i det med byggeri og snedkerarbejde, så mine spørgsmål er:

Hvordan skal jeg fastgøre denne store træplade på væggen uden at nogle beslag eller skruer er synlige?
Den vil jo være ret stor, 3220x53x?, men jeg vil samtidig ikke have nogle synlige regler.
Hvad skal jeg bruge for en plade? Jeg har overvejet en køkkenbordplade af en massiv træsort, som jeg fræser huller i og monterer spots fra ovenpå. Den kommer jo til at sidde ret højt, så det gør ikke noget, hvis der stikker noget op ovenpå. Der skal kun stå lette ting på hylden.

Min tanke, se billede...

Den skal altså gå rundt hele væggen, fra kant til kant.

Hvad gør jeg?

Tak for svar :-)

En relativt enkel løsning er at skrue en lægte, der er 20*20mm, fast direkte i væggen langs både langsiden og kortsiderne. Derefter fræser du den tilsvarende størrelse ud i midten af bordpladens langside og kortsider, efterlad 40mm "ufræset" på kortsiderne fra "forsiden" set. Så skubber du bare bordpladen over lægterne og skjuler dem. Forbor to huller lodret på bordpladen og på kortsiderne, bank derefter en træpløk ind i hvert hul for at holde pladen på plads. Efterlad enten over- eller undersiden af bordpladen intakt afhængigt af, hvor man nemmest ser hullerne til pløkken.

Lidt afhængigt af hvor dyb hylden skal være, findes der konsoller du fastgør i væggen på langsiden. De ligner vindueskarm skruer som du fastgør i reglarne, og derefter skal du have boret samme tykkelse i langsiden på hylden. Disse kiler sig fast i hyldeplanet. Der findes også konsoller som fladjern du fastgør bag langsiden på hyldeplanet med rundjern som stikker ud. Disse kan du også fastgøre i forborede huller i hyldeplanets langside.

To meget interessante og smarte løsninger.

En anden løsning, som jeg har overvejet, er, om jeg skulle bygge som en kasse ved hjælp af regler og tynde spån- eller masonitplader og derefter spartle samlingerne med træspartelmasse. Hele hylden skal males bælgsort til sidst, så det behøver nødvendigvis ikke blive grimt... Jeg kan bruge smalle regler, så tykkelsen på "kassen" forbliver kontrolleret. Hvad tror I om dette?

Skitserede en idé, der dukkede op i hovedet,

Jeg saver en kontur af en by med højhuse ud i spånplade og maler det sort... og fastgør det på den ydre regel... Det ville være samme princip som i indlægget ovenfor, bare at jeg skjuler grimme samlinger med denne. Derefter kan jeg sætte LED-strimler fra Clas Olsson bagved... for at fremhæve silhuetfølelsen... og måske bore små små huller i husene, så det ligner vinduerne.

Rediger: Opdagede, at jeg har skitseret forkert på billedet. På højre side af hylden går væggen ikke ud så langt, som jeg har tegnet, men den er på linje med, hvor hylden sidder.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.