Jeg skal begynde at montere skillevægge på et uudnyttet loft. Lige nu ligger der et 22 mm spånpladegulv med gulvvarmeslanger. Det er ét stort rum, der skal blive til tre soveværelser, en opholdsstue og et badeværelse med tiden.

Spørgsmål:

Hvordan monterer jeg pendanten til syllen (fast i loftet)? Lige nu er der 28x70 lægter, der holder løsuldisoleringen på plads. Kan man skrue "overliggeren" fast i disse mindre lægter? Holder det?

Nogle vægge vil jo kunne få "overliggeren" fæstnet til spær, men afstanden mellem disse er 1200 mm cc. Er det for langt en afstand?

Kan man fæstne syllen direkte til 22 mm gulvpladen, eller skal jeg forsøge at ramme en lægte for at få bedste fæste?

Jeg havde tænkt mig at spænde de lodrette lægter ret stramt mod syllen og "overliggeren".

Jeg havde tænkt mig at montere 45x95 lægter overalt undtagen hvor jeg vil have døre, dér vil jeg montere 45x70 (dørkarmen er 90 mm (70+13+13= 96 mm). 3 af 5 døre sidder på en vægstump, der er 1100 mm og i en 45 graders vinkel, hvilket gør, at den væg vil være lidt tyndere lige dér, hvor døren sidder.

Jeg håber, I forstår, hvad jeg mener. Taknemmelig for svar.

/David

I
Læg nogle billeder op, så bliver det lettere at forstå, hvordan det ser ud.

Honeybun sagde:
Jeg skal begynde at montere indervægge på et uudnyttet loft. Lige nu ligger der et 22 mm spånpladegulv med gulvvarmesløjfer. Det er et eneste stort rum, som på sigt skal blive til tre soveværelser, en stue og et badeværelse.

Spørgsmål:

Hvordan monterer jeg modstykket til syllen (fast i loftet)? Lige nu går der 28x70 regler, som holder løsuldsisoleringen på plads. Kan man skrue "overliggeren" fast i disse mindre regler? Holder det?

Visse vægge vil kunne få "overliggeren" fastgjort mod spær, men afstanden mellem disse er 1200 mm cc. Er denne afstand for lang?

Kan man fastgøre syllen direkte mod 22 mm gulvpladen, eller skal jeg forsøge at ramme en regel for at få det bedste greb?

Jeg havde tænkt mig at spænde de lodrette regler ret hårdt mod syllen og "overliggeren".

Jeg havde tænkt mig at montere 45x95 regler overalt undtagen der, hvor jeg vil have døre. Der vil jeg montere 45x70 (dørkarmen er 90 mm (70+13+13= 96 mm). 3 af 5 døre sidder på en vægdel, der er 1100 mm og i 45 graders vinkel, hvilket gør, at den væg vil være lidt tyndere netop der, hvor døren sidder.

Jeg håber, at I forstår, hvad jeg mener. Taknemmelig for svar.

/David

hejsa... ja, du skruer metalskinnen i din spredte panel (28x70) det fungerer perfekt, der hvor du skal sømme fast på spærene, banker du bare en ekstra løs til, så sømmer du i den.. i gulvet kan du bare tage montage skruer 13 mm eller sømme, hvor det er muligt i gulvreglerne.
men først og fremmest gipses ALTID loftet først, så ydervæggene og så skillevæggene.
men glem nu IKKE at sætte fleksibelt metalbånd i alle indvendige hjørner samt alle loftsvinkler...
det vigtigste af alt!!!

din forklaring af dine regler i din vinklede dørkarm forstår jeg desværre ikke, hvad du mener med. Jeg må gruble lidt over det, til jeg vender tilbage, hvis du ikke kan lægge en skitse ud...
giv den gas, gipskat*tihi*
med venlig hilsen
snedker estwing

Nu har jeg lavet en skitse af, hvordan overetagen skal se ud. Alt er tricky, men det jeg mener med vinkler er de vægge, der er indkredset med grønt. Her kan man ikke se så meget, at jeg har ændret størrelsen på vægprofilerne. Årsagen til, at jeg har valgt lidt grovere profiler, er dels lydisolering, men det skal også være muligt at hænge større og tungere ting på væggene.

Det fremgik måske aldrig, men jeg havde tænkt mig at bruge træprofiler. Bruger man en metalskinne alligevel, eller kan man skrue en 45x95/45x70 profil i spærtræet? Jeg havde tænkt mig at skrue alt, der skal være i loft og gulv, så langt det går. Jeg har læst, at man skal have en skrue, der er dobbelt så lang som det, man skal skrue fast, så i mit tilfælde bliver det jo en skrue, der er mindst 90 mm lang. Dette fungerer jo ikke så godt, hvis jeg kan fastgøre profilen i spærtræet. Så stikker skruen op en smule, da spærtræet er 28 mm tykt. Nogle tips til, hvordan jeg kan gøre her?

Er det de vertikale profiler, der "gør" holdbarheden i væggen, og er "overliggeren" kun til at fastgøre de vertikale profiler?

De varierer en del på spærene, hvilket gør, at jeg er nødt til at sænke loftet noget for at få et lige og glat loft. Loftet har i dag et areal på 75 kvm, så jeg havde tænkt mig at opdele loftet i forskellige sektioner med mellem væggene og derefter lave loftet i hvert rum for sig. Det ses jo ikke så meget, om loftet er +-5 mm på hver side af indervæggen.

• Skematiske tegning af overetagen, der viser vægregler 45x70 og 45x95, glespanel 28x70 og markerede vinkler indrammet med grøn cirkel.
brug skinner overalt, så stiller du reglarne i.
ja, du kan bygge din væg med 70 reglar i diagonalen.
så kan man sende mellem gipset på indersiden påå den lige væg, så skruer du en regel fast imod.
lidt svært at forklare sådan her... håber du forstår?

med venlig hilsen
snickar estwing

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.