Hej!

Skal renovere 40 kvm kælder, som skal blive 10 kvm opbevaringsrum og 30 kvm gildestue med klinker. Gildestuen skal bruges som selskabsrum/hjemmebio. Garagen er isodrän-drænet.

Mit spørgsmål vedrører gildestuens del og væggene. Lidt baggrund: betongulvet er ujævnt, 80 mm forskel som mest. Vil derfor lægge Nivell-gulvsystem med isolering og ovenpå det gulvvarme + klinker. Væggene er letbeton og pudsede og ser virkelig forfærdelige ud. Puds, der falder af, nogle skader. Se billede. Havde først tænkt at pudse og male, men det virker svært for en almindelig gør-det-selv'er som mig. Tænkte, det måske var lettere at sætte en væg op med 45-mm-stålregler og stålskenner langs ydervæggen. På disse havde jeg tænkt at fastgøre plader. Er dog lidt i tvivl om jeg skal bruge gipsplader.

Så mit spørgsmål er helt enkelt: hvordan ville I bygge væggen mod ydervæggen?

Meget taknemmelig for hjælp!

Vægg med løsnet puds og skader, delvist overdækket med revet gips. Gulv med ujævn beton, bræt og ledninger spredt omkring.

Jeg ville nok have revet tapeter og andet, der sidder på væggen, ned.
Med hjælp af vand, varme og hvad der kan kræves.

Og derefter fået det pudset af nogen, der kan det.
Bliver det for dyrt?

Ellers bare sat op renoveringsgips med monteringslim, spartlet og malet.

For hvad jeg forstår af det, du skriver, behøves der egentlig ingen yderligere isolering.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Bliver det ikke meget dårlig lyd, hvis du skal have hjemmebiograf med klinkegulv?

thomas33 sagde:
Bliver det ikke meget dårlig lyd, hvis du skal have hjemmebiograf med klinkergulv?
Enig. Et væg-til-væg-tæppe er næsten et krav i et så stort rum, hvis du skal få efterklangstiden ned til rimelige niveauer.

Angående indervæggene kan du gøre som du beskriver, men lad et stykke være åbent i underkanten, så væggen kan ånde bagved gipsen.

Bedst er jo at pudse væggene og så maling der "ånder" (silikatmaling) for at sikre, at evt. fugt (trods Isodrän) kan vandre frit. Afhængigt af temperatur og vejrforhold kan fugtvandringen jo også vende...

Stålregler og gipsplader fungerer dog sikkert godt, hvis du bare efterlader ventilationsåbninger ved gulv og loft. Jeg tror det er Platon, der har specielle lister, du kan bruge, eller så fræser du bare ud i en almindelig list, så luften kan cirkulere bagom gipspladerne. Det kan være godt at placere en eller et par inspektionslemme direkte, som du kan åbne og føle, om det bliver fugtigt på bagsiden af gipsen senere (i så fald er det desværre bare at gøre om og rette)...

Nivell har jo også systemer til vægge, men jeg tror, det bliver lidt overkill, hvis du som sagt har Isodrän på ydersiden...

• Synes
frihopper
  • Laddar…
thomas33 sagde:
Bliver det ikke meget dårlig lyd, hvis du skal have hjemmebio med klinkegulv?
"meget dårlig lyd" er vel et definitionsspørgsmål... Jeg har egetræ-parket og har ikke lidt nogen skade, jeg kan høre, hvordan tingene eksploderer, og hvad de siger i nyhederne trods det... :)
Det afhænger vel lidt af, hvor meget af en "lyd-snob" man er, men ellers fungerer lidt gardiner, en måtte og bløde tæpper langt for at tage ekkoer...

• Synes
frihopper
  • Laddar…
falkn sagde:
Enig. Et væg til væg-tæppe er næsten et krav i et så stort rum, hvis du skal få ned efterklangstiden til rimelige niveauer.

Angående skillevæggene kan du gøre som du beskriver, men lad en smule være fri i bunden, så væggen kan ånde ud bag gipsen.
Jeg er selv i gang med et biografværelse i kælderen. Panel på metalregler og skal have væg til væg-tæppe på uisoleret plade. Alle siger, at ventilation er nødvendig og at man skal efterlade en åbning forneden. Men ingen skriver i nogen tråd hvordan eller hvor stor åbningen skal være? Jeg overvejer ventilationsgitre forneden på et eller flere steder per væg. Og derefter et ventilationsgitter foroven eller et par stykker per væg. Hvordan får jeg bedst luftcirkulation? En foroven i hjørnet og en forneden på samme væg i det modsatte hjørne eller foroven og forneden flere steder per væg over hinanden? En computerblæser bag et ventilationsgitter foroven, der blæser luft ud måske og kører et par minutter et par gange om dagen? Ventileret loftsliste og gulvliste, er det tilstrækkeligt? Tror ikke selv, at luften vil cirkulere særlig meget på den måde.

Det rækker oftest med nogle mm som åbning, men jeg ville selv i stedet vælge at skære alle gipsplader ca. 10 mm for korte og montere dem med 5 mm luftspalte ved gulv og væg.

Det er vigtigt at sikre, at Nivellgulvet slutter tæt mod væggene, og at væggene så "står" på Nivellgulvet og ikke omvendt.

Nivellblæseren vil sørge for, at der er bevægelse i luften i rummet i øvrigt, og temperaturforskellen mellem rum og bag gipspladerne vil skabe luftbevægelse.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
KnockOnWood sagde:
Jeg ville nok have revet tapeter og andet, der sidder på væggen, væk.
Ved hjælp af vand, varme og hvad der kræves.

Og så fået det pudset af nogen, der kan det.
Bliver det for dyrt?

Ellers bare sat renoveringsgips op med monteringslim, spartlet og malet.

For hvad jeg forstår af, hvad du skriver, behøves der egentlig ingen yderligere isolering.
Mest fordi jeg vil prøve at gøre alt selv :)

Renoveringsgips tænkte jeg også på før, men tøvede, fordi det ikke føltes godt at sætte det direkte på letbetonen i betragtning af, at gips er et naturmateriale. Hvordan mener du, at man skal sætte det op?

anders07 sagde:
Det er ofte nok med nogle mm som åbning, men jeg ville selv i stedet vælge at skære alle gipsplader ca. 10 mm for korte og montere dem med 5 mm luftspalte ved gulv og væg.

Det er vigtigt at sørge for, at Nivellgulvet slutter tæt mod væggene, og at væggene så "står" på Nivellgulvet og ikke omvendt.

Nivellblæseren vil sørge for, at der er bevægelse på luften i rummet i øvrigt, og temperaturforskellen mellem rum og bagved gipspladerne vil skabe luftbevægelse.
Skal jeg altså stille vægsystemet på Nivellgulvet og fastgøre i klinkerne? Jeg havde faktisk ikke tænkt på at have nogen blæser. Rummet er meget tørt, jeg har haft nogle bølgepapplader mod betongulvet i nogle måneder og løftede dem i går, og de var knastørre. Nivellgulvet vil også være åbent på den ene kortside, hvor depotet kommer til at være, der havde jeg bare tænkt at bygge en skillevæg på Nivellgulvet mod depotet og så sætte et net i luftspalten mod depotet. Store ventiler findes i depotet og langs den ene langside på hele rummet.

Jeg og min bror byggede et gæsteværelse/tv-spillerum i kælderen i mit hus. Vi satte stålreglar langs ydervæggen, med isolering selvfølgelig (som vendte mod garagen). OSB plader på det og derefter huntingtonplader. Udover det lagde vi et nyt væg-til-væg-tæppe - det blev skidegodt! efterlod cirka 5-8 mm luftspalte oppe/nede.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
frihopper sagde:
...
Hvordan mener du, at man skal sætte det op?
Nogle S-sving med monteringslim og så trykker man gipspladen op mod muren.
Nogen ekspert der synes, at det bliver for tæt med 6 mm renoveringsgips?

Ellers synes jeg, at det burde være en enkel måde at få flotte vægge.

Spørgsmål til dem, der foretrækker stålregler med isolering:
I anbefaler en åbning op- og nedefter, så der bliver ventileret bag den opbyggede væg.
Sætter man da isoleringen direkte mod kældervæggens mur, eller med afstand mellem mur og isolering?

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Ingen isolering i væggen! Bare luftspalte.

• Synes
alfredzione og 2 andre
  • Laddar…
anders07 sagde:
Ingen isolering i væggen! Bare luftspalte.
Aha, så er jeg med :)

Men det stjæler jo lidt plads med 45 mm regler, hvis rummet er begrænset.
Men okay, det vigtigste er trods alt, at man ikke bygger nogle skimmelområder ind.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Tak for alle de fede indlæg, forhåbentlig hjælper det flere end mig, som går med de samme tanker!

Så bliver det sådan her for mig, tror jeg: Nivell-gulv - Vægge PÅ Nivell-gulvet med stålregler/stålskenner 45mm - Gipsplader med luftspalte bagved.

Nogle afsluttende spørgsmål:
1. Overvejer at forstærke gipspladevæggen med OSB-plader bagved. God idé? Findes der bedre alternativer? Der vil blive leget en del nede i dette rum og måske nogle børn, der falder mod væggen. Samt at jeg gerne vil hænge noget op på væggen, som det tungeste måske et LED-TV.

2. Hvordan skal jeg fastgøre stålskinnerne i klinkegulvet? Læste et sted, at man kunne fastgøre med konstruktionslim, som f.eks. PL 400? God idé?

3. Bygger man ikke Nivell-gulvet helt tæt mod ydervæggen i dette tilfælde (uden ventilator) således at luften under Nivell-gulvet ikke bliver indelukket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.