8,297 læst ·
7 svar
8k læst
7 svar
Bygge indervægge. Hvordan fastgøre vertikale reglar i de horisontale
Jeg skal bygge indvendige vægge, og mistænker, at det måske er nemmest at fastgøre de horisontale først, og så pille de vertikale ind. Har 34 graders stumpsømpistol (sømmer, Senco) og 90 mm søm, men jeg synes ikke, det bliver stabilt nok, når jeg skråtser. Prøvede at skrue en væg sammen med 120 mm skruer i stedet (gennem den horisontale regel, ind i den vertikale) og hold da op, hvilken forskel i stivhed det blev!
Skal jeg forsøge at bygge alle vægge liggende og sømme eller skrue ind i enderne og så rejse væggen, eller skal jeg sømme alt sammen på stedet?
At rejse væggen går fint, hvor loftslisterne går i samme retning som væggen, men hvor listerne går 90 grader mod væggen (indervæggen), kan det nok blive trangt med plads under rejsningen.
Det er 45x70 reglar, der skal holde 15mm krydsfiner og vådrumsplader, så jeg vil have alt stabilt.
Skal jeg forsøge at bygge alle vægge liggende og sømme eller skrue ind i enderne og så rejse væggen, eller skal jeg sømme alt sammen på stedet?
At rejse væggen går fint, hvor loftslisterne går i samme retning som væggen, men hvor listerne går 90 grader mod væggen (indervæggen), kan det nok blive trangt med plads under rejsningen.
Det er 45x70 reglar, der skal holde 15mm krydsfiner og vådrumsplader, så jeg vil have alt stabilt.
Jeg kan kun komme til fra den ene side. Og ja, jeg bygger (næsten) et beskyttelsesrum, hvis du spørger dem, der har kigget på mit byggeri. Så en video, hvor de brugte vinkeljern, det bliver en pokkers masse jern og skruer = tidskrævende.
Overvejer at lave den længste væg i 2 sektioner. Så kan jeg sænke den ned i gulvbjælkelaget, når jeg rejser væggen, og derefter skubbe væggen på plads. Så skruer jeg sektionerne sammen med hinanden.
Overvejer at lave den længste væg i 2 sektioner. Så kan jeg sænke den ned i gulvbjælkelaget, når jeg rejser væggen, og derefter skubbe væggen på plads. Så skruer jeg sektionerne sammen med hinanden.
3 af 4 vægge lavet nu. Den eneste jeg ikke kunne rejse på grund af den diagonale højde gjorde jeg kortere, så den gik ned mellem gulvbjælkerne. Så jeg løftede den lidt, lod bunden glide ned mellem bjælkerne, og løftede den derefter op og rejste den op lodret, og skød den på plads. Det lyder nemmere, end det var, men det virkede (dampspærren satte sig fast, og jeg måtte presse væggen opad med et brækjern for at trække dugen tilbage, hamrede alt ind med håndhammer...).
De to andre løftede jeg op mellem taget og rettede væggen op der, inden jeg hamrede den ind mod den bærende konstruktion.
Sidste væg bliver i morgen, den skal stå mod en skrå tømmerkonstruktion, så jeg må kilsave hver eneste forskalling. Suk.
De to andre løftede jeg op mellem taget og rettede væggen op der, inden jeg hamrede den ind mod den bærende konstruktion.
Sidste væg bliver i morgen, den skal stå mod en skrå tømmerkonstruktion, så jeg må kilsave hver eneste forskalling. Suk.
Ja, men jeg vil ikke fastgøre dem til tømmermuren faktisk. Hele den udbygning jeg bygger er fritstående for at undgå problemer ved forskellige bevægelser mellem huskroppene.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga egna fasta fönster till sidorna på inglasningen.
Altan & Uteplats -
Byg alkove. Fastgøre i gipsvæg.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bygge en indervæg og fastgøre regel
Byggematerialer & Byggeteknologi