Hej!
Vi har en gammel dør i ydervæg, som vi har brug for at bygge til. Vi har brug for tænkehjælp med konstruktionen.
Først tænkte vi os (indefra og ud) gips, osb, reglar og isolering, fugtspærre, lægter og luftspalte og derefter yderpanel.
Men når jeg Googler "konstruktion ydervæg" så bør den bygges op; gips, osb, lægter og tyndt isoleringslag som kaldes for installationslag, fugtspærre, reglar og isolering, vindbeskyttelseslag, lægter og luftspalte og til sidst yderpanel.
Behøver man at trykke på "på værste vis" når det bare er et dørhul, som er ret beskyttet alligevel? Se billeder... Det er døren ligesom længst inde i hjørnet til venstre i billedet, som er taget indendørs.
Hvordan ville I eksperter løse dørhulsproblemet? Vi er rigtig grønne, så vi har nok brug for en forklaring for dummies.
Vi har en gammel dør i ydervæg, som vi har brug for at bygge til. Vi har brug for tænkehjælp med konstruktionen.
Først tænkte vi os (indefra og ud) gips, osb, reglar og isolering, fugtspærre, lægter og luftspalte og derefter yderpanel.
Men når jeg Googler "konstruktion ydervæg" så bør den bygges op; gips, osb, lægter og tyndt isoleringslag som kaldes for installationslag, fugtspærre, reglar og isolering, vindbeskyttelseslag, lægter og luftspalte og til sidst yderpanel.
Behøver man at trykke på "på værste vis" når det bare er et dørhul, som er ret beskyttet alligevel? Se billeder... Det er døren ligesom længst inde i hjørnet til venstre i billedet, som er taget indendørs.
Hvordan ville I eksperter løse dørhulsproblemet? Vi er rigtig grønne, så vi har nok brug for en forklaring for dummies.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,399 indlæg
Fugtspærren (dampspærre) skal være på indersiden af isoleringen, og så skal I have vindbeskyttelse på ydersiden af isoleringen, eksempelvis vindduk. Ellers er jeres forslag ok, der findes mange forskellige gode løsninger.
Kunne man springe over "installationslaget" og gå med; gips, osb, dampspærre, lægter og isolering, vindbeskyttelse, lægter og luftspalte, og til sidst panel?Rickard.ag sagde:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,399 indlæg
Ja, installationslag er en relativt ny opfindelse og er rigtig godt (teoretisk og min mening) i nye velisolerede huse. Men det er absolut ikke noget I behøver bekymre jer om for en dør.
Senest redigeret:
Jeg er i gang med præcis det samme projekt, bare til et isoleret udhus. Overvejer, om plast er godt eller dårligt? Skal det nye vindpap tætne mod det eksisterende på en eller anden måde, eller fungerer hæftepistol? Hvor tykke bør lægterne, eller hvad det nu hedder, som man slår panelen op på, være?
Jeg tænkte at sætte fodlister rundt om, så det stadig ser ud som en dør udefra.
Er der noget, jeg bør overveje? Skal man tætne med noget (under fodlisterne), hvor den nye panel møder den gamle? De er forskelligt spejlede og kan ikke slås sammen. Det er en gammel byggebarak, Regeltykkelse ca. 9cm, tror jeg.
Jeg tænkte at sætte fodlister rundt om, så det stadig ser ud som en dør udefra.
Er der noget, jeg bør overveje? Skal man tætne med noget (under fodlisterne), hvor den nye panel møder den gamle? De er forskelligt spejlede og kan ikke slås sammen. Det er en gammel byggebarak, Regeltykkelse ca. 9cm, tror jeg.
Klik her for at svare