4,808 læst ·
7 svar
5k læst
7 svar
Bygge hytte med træfiberisolering. Vælge dampspærre eller dampbremse på indersiden?
Jeg planlægger at bygge en hytte. Jeg skal bruge træfiberisolering.
Valget står mellem dampspærre og dampbremse på indersiden.
Jeg vil bruge dampspærre, er der nogen ulemper ved at bruge dampspærre i stedet for dampbremse?
Kravet er jo, at det skal være mindst 5 eller mindst 10 gange tættere på indersiden, men der ser ikke ud til at være nogen øvre grænse.
Jeg vil bruge dampspærre, er der nogen ulemper ved at bruge dampspærre i stedet for dampbremse?
Kravet er jo, at det skal være mindst 5 eller mindst 10 gange tættere på indersiden, men der ser ikke ud til at være nogen øvre grænse.
Du bør bruge det, som producenten anbefaler, hvilket normalt er en speciel bremse for den træfiber, du har valgt. Bruger du spærre, mister du den funktion, som isoleringen er tænkt at give dig, og i det tilfælde er der vel ingen grund til at bruge træfiber.Tomten44 sagde:
Jeg vil bruge dampspærre, er der nogle ulemper ved at bruge dampspærre i stedet for dampbremse?
Kravet er jo, at det skal være mindst 5 eller mindst 10 gange tættere på indersiden, men der synes ikke at være nogen øvre grænse.
Kør med dampspærren som du har tænkt dig, så længe væggen har luftspalte på ydersiden er det bedre med dampspærre men begge alternativer vil fungere.Tomten44 sagde:
Jeg vil bruge dampspærre, er der nogle ulemper ved at bruge dampspærre i stedet for dampbremse?
Jeg kan godt lide træfiberisolering, da det er et naturmateriale og ikke klør ved arbejdet, men jeg vil have plast på indersiden. Jeg vil ikke have fugten fra indersiden ind i væggen overhovedet.G guggen sagde:
Har selv isoleret med træfiber i et hus, som jeg kalder kaldestød. Der bruger jeg den anbefalede bremse, fungerer virkelig godt, og fantastisk at arbejde med. Men jeg forstår ikke pointen med at bruge træfiber, hvis du vil have tæt plastik på indersiden. Mineraluld er sten/glas, et naturmateriale ligesom træ, og som man har brugt i alle tider. Prisforskellen er desværre stadig enorm, hvis du vil have kvalitet på træfiberen.Tomten44 sagde:
Held og lykke!
Klik her for at svare