Bor i et træhus bygget i slutningen af 70'erne. Har et rum på overetagen, som jeg tænkte at indrette med en træningshjørne.

Totalt handler det om ca 250 kg fordelt på vægte og tilbehør. Derefter kommer den, der træner, sig ca 100 kg. Det, jeg er bekymret for, er, at det bliver meget belastning på et lille areal, når man fx træner squats.
EKSEMPEL: Siger man at man læsser på 160 kg og selv vejer 100kg.

Mit spørgsmål er, om man tør belaste overetagen med dette?

Forstår, at det næsten er umuligt at svare på uden tegninger, men lyder det helt vanvittigt? Tror bjælkelaget er 45x 220mm. Rummet er 3,5 m x 4m

Mvh

Daniel

Træn videre.

tror ikke der er nogen som helst risiko for at gulvet brister.

Ikke mere vægt end det..? Pas bare på, at huset ikke ender i selvsvingning, når du bøjer dig op og ned for meget, for så kan det ende med, at hele huset falder sammen.

Det går vel altid at lave et "løftegulv" som fordeler belastningen for at undgå punktbelastning. Jeg tror ikke, at bjælkelaget er det store problem, men måske tager gulvet skade.

Gulv-skum, reglar 45x45 og så noget plademateriale ovenpå det?

Selvfølgelig, det bliver lidt hævet, men giver jo desuden fordelen, at man beskytter gulvet fra tabte vægte osv.

Taber man en 160kilos stang, bør man tage med i beregningen, at malerier mm på underetagen måske flytter sig.

raveper sagde:
Ikke mere vægt end det..? Pas bare på, at huset ikke kommer i selvsving, når du bøjer dig op og ned for meget, for så kan det ende med, at hele huset falder sammen.
Du laver sjov, ikke?

Ja det gør han.

Overvejer at lægge skum, gulvspånplade og derefter en 1 cm tyk gummimåtte ovenpå. Men træregler i bunden er måske stivere og fordeler vægten bedre end kun gulvspånplade. Må se, hvordan jeg gør det. =)

Ja det er jo klart. Google efter "tyngdlyftnings golv" så kan du få lidt ideér om hvordan og hvilke materialer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.