Vi har et ældre hus bygget i 1909 og vil gerne bygge vores entréveranda ind. Verandaen er i dag bygget over krybekælder med kun reglar og trægulv, hvilket medfører, at fugt kommer ind i grundlaget fra sne og regn. Derudover har selve gulvkonstruktionen ikke så godt af dette. Nu til mit behov for hjælp:
Vil gerne have en kort beskrivelse af hvilke lag (plader, reglar, isolering, m.m.) og dimensioner der er nødvendige i væg henholdsvis gulv, for at vi kan benytte verandaen året rundt. Den oprindelige tanke er altså et klinkegulv med varme. På ydersiden vil vi have et træpanel, der matcher resten af huset.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med dette?
Vil gerne have en kort beskrivelse af hvilke lag (plader, reglar, isolering, m.m.) og dimensioner der er nødvendige i væg henholdsvis gulv, for at vi kan benytte verandaen året rundt. Den oprindelige tanke er altså et klinkegulv med varme. På ydersiden vil vi have et træpanel, der matcher resten af huset.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 600 indlæg
I princippet vil du altså bygge et rum ud af din veranda?Nine sagde:Vi har et ældre hus bygget 1909 og vil gerne bygge vores entréveranda ind. Verandaen er i dag bygget over krybekælder med kun regler og trægulv, hvilket medfører, at fugt kommer ind i fundamentet fra sne og regn. Desuden har selve gulvkonstruktionen det ikke specielt godt af dette. Nu til mit behov for hjælp:
Jeg vil gerne have en kort beskrivelse af hvilke lag (plader, regler, isolering, m.m) og dimensioner der behøves i væg og gulv, for at vi skal kunne benytte verandaen året rundt. Oprindeligt er tanken altså et klinkergulv med varme. På ydersiden vil vi have en træpanel, der matcher resten af huset.
Så bør du rense fundamentet, sikre at det er fugtsikret som en krybekælder skal være (drænering og med plast næsten frem til grundmur etc)
Så afhænger det jo af, hvor isoleret du vil have den - jeg kan anbefale en bog, der hedder "Bygga fritidsstuga" (som jeg købte via link her på siden faktisk): Bygga fritidsstuga - Bokus boghandel
Den viser godt nok bygningen af et helt hus på 26kvm - men at bygge en isoleret veranda med nødvendige lag, gulvvarme isolering etc er nok ikke så forskelligt - undtagen glasvæggen måske
Ellers kan I jo bygge en traditionel glasveranda, med infravarme og isoleret tag samt let isolerede eller ikke-isolerede vægge og 2/3-glasvinduer? Ikke noget, man bruger i -20 måske, men man forlænger jo i hvert fald sæsonen...
/K
Klik her for at svare