Hej,

Jeg planlægger at bygge en etage mere på mit hus, som har en murstensfacade. Mit spørgsmål vedrører forstærkninger, der skal laves i ydervæggene, da de nye tagspær vil overføre meget mere last end de, der er der nu. Huset er bygget i en etage og har et ret lavt loftsrum, hvor man knap kan stå oprejst. Jeg har fået information fra et sted om, at jeg skulle være nødt til at rive murstensfacaden ned for at indsætte ekstra regler i ydervæggene eller rive gipsen på indersiden for at gøre det samme. Jeg ved heller ikke, om kommunen tillader at skifte murstensfacaden til træpanel, det skal jeg finde ud af, men hvis de ikke lader mig gøre det, så ved jeg ikke, om der er nogle alternativer. Kan man ikke placere de nye tagspær oven på murstensmuren? Det er en meget hårdt brændt mursten, som man ellers bygger fleretagers huse af. Jeg tænkte, at man måske kunne placere stålbjælker med H-profil på facademuren og derefter tagspærene på dem. Bjælkerne burde fordele lasten jævnt, og mursten kan tåle meget mere belastning end træstolper. En anden idé, jeg fik, er at støbe en støttevæg med armering oven på den øverste murstensrække og derefter placere en hammerbånd og tagspærene. Er der nogen, der ved, hvordan man kan gøre, så det er godkendt og vil opfylde de krav, der stilles til 1,5 etagers huse? Måske behøver man ikke forstærke i ydervæggene, men have bærende indervægge, der understøtter tagspærene i midten? Hvad jeg kunne se, er der i ydervæggene bag murstensfacaden 95 mm regler med 60 cm CC mellem dem. De hviler på en syld, der er lagt på en støbt betonplade. Pladens størrelse er 1125/925 cm. Så tagspærenes længde bliver noget mere end 925 cm. Taknemmelig for alle forslag.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.