Hej, det er tid til at skrue op stommen på den pålade brygge. Spørgsmålet er nu, om jeg skal vælge varmgalvaniseret gevindstang eller syrefast? Det er jo næsten dobbelt så dyrt med rustfrit og spørgsmålet er, om det er det værd. Nogen der har erfaring? Bryggen ligger i Blekinge skærgård.

tak på forhånd /Anton

Varmgalv i grove dimensioner havde jeg valgt. Vognbolt eller gevindstang. Eventuelt beskytte ender med bitumenmasse.
Jeg oplever dem som at rustfrit har en tendens til at ruste/irre alligevel, hvis man ikke køber næsten urimeligt dyre kvaliteter.

• Synes
Anton75
  • Laddar…
Tak for svar! Hvor grove ville du have brugt? Og hvad tror du om risikoen for, at den varmgalvaniserede rustner væk efter et antal år? Eller skal dagens klare det. Overvejer at køre varmgalvaniseret (HGS 8.8) M 20.

Med varmgalvaniseret M20 vil det være dine børn, der river broen ned med en tigersav om 40 år ;)

Vi gik op et par dimensioner og brugte elforzinket + lidt farve på møtrikkerne. Ser stadig fint ud flere år senere. Syrefast er overkurs.

Syrefast synes jeg, du skal ignorere. Der er risiko for, at broen ruster i stykker.

ullberg
MathiasS sagde:
Vi gik op et par dimensioner og kørte elforzinket + lidt farve på møtrikkerne. Ser stadig fint ud flere år senere. Syrefast er overkurs.
bare elforzinket? ikke varmforzinket? og det holder godt i fugtigt miljø? Det havde jeg nok ikke troet, men jeg har jo ingen grund til at tvivle på dig. Hvordan er det, husker jeg det rigtigt at det er en indsø snarere end hav du bor ved?

Til TS stemmer jeg i øvrige talere, forzinket (selvom jeg synes man skal gå på varmforzinket) går ofte meget godt. På landet i Roslagen har vi en bro hvor næsten alle detaljer er i varmforzinket, over 10 år senere og der er meget lidt rust.

/U

Senest redigeret:
  • Synes
TorparAnkan
  • Laddar…
Tak for svarene, varmgalvaniseret bliver det!

ullberg
Lyder godt, tror du bliver tilfreds. Dog tror jeg, det du vil have, er varmforzinket (VFZ / FZV) snarere end galvaniseret.

I det mindste i mit hoved er der forskel på disse, VFZ er en dypning i zink, galvaniseret er elektrolyse med zink ifølge mig, men jeg bliver nok irettesat, hvis jeg tager fejl ;)

Og folk blander disse ret ofte, hvis man siger _varm_galvaniseret (som jeg egentlig ikke tror er muligt), mener man nok varmforzinket, så risikoen for, at dette bliver blandet sammen, er nok lille, men bedreviter som mig laver gerne et ekstra indlæg ;)

​/U

ullberg sagde:
bare elforsinket? ikke varmgalvaniseret? og det holder godt i fugtigt miljø? Det ville jeg nok ikke have troet, men jeg har ingen grund til at betvivle dig. Hvordan er det, jeg husker korrekt at det er en indsø snarere end hav du bor ved?

Til TS stemmer jeg ind i øvrige talere, forsinket (selvom jeg synes man bør gå på varmgalvaniseret) virker ofte rigtig godt. På landet i Roslagen har vi en bro, hvor næsten alle detaljer er i varmgalvaniseret, over 10 år senere og der er meget lidt rust.

/U
Ja, blanke ting, ikke galvaniseret.

http://www.mugglo.net/byggteknik/brygga/

Østersøvand.

ullberg
Ja, 5157 ser uden tvivl meget elforzinket ud, virker det godt, så vil min bro nok holde, indtil landhævningen har gjort den ubrugelig ;)

Ser i dit quote af min tekst, at jeg må have fået en hjerneblødning, jeg næsten kaster op, når jeg ser min egen stavning af forzinket, og ikke bare én gang heller, jeg undskylder for det...

Netop. Særp dig.

:)

• Synes
Anton75 og 1 anden
  • Laddar…
Mig var det da aldrig faldet ind at bruge noget andet end syrefast.

Korspostning er ikke ok kan jeg huske!

MathiasS sagde:
Ja, blanka prylar, ikke galvat.

[link]

Østersøvand.
Stort tak for billederne, der fik jeg en lektion i byggkunst med i købet!

thomasx sagde:
Mig havde det da aldrig faldet ind at bruge andet end syrefast.

Krydsindlæg ikke ok mener jeg at huske!
Heller ikke mig. Men prisen for syrefast i disse mængder står ikke i proportion til nytten af det, og beviseligt gik det jo godt alligevel. Desuden er det jo meget enkelt at skifte et forbandt, HVIS det skulle ruste af efter 15 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.