Y
Noget jeg har lært, er netop at være paranoid over, at alt kan bryde i brand ved den mindste lille gnist.

Nu er det sådan, at jeg overvejer at bygge et større rum, hvor man kan have et mini-værksted, måske endda svejse i...

Jeg har flere gange overvejet, hvordan man gør det, man skal vel sørge for, at det er mere tæt end hvis det var et almindeligt rum.

Eller ja, det kan jo gælde garage eller fyrrum generelt, hvordan sørger man for, at alt ikke bryder i brand ved den mindste gnist?

;)
 
I
Man bygger således, at det kan modstå en brand og sikrer, at ventilationen ikke kan videreformidle røg til andre rum, ikke munder ud foran en træfacade osv. Døren til rummet skal være af plade og isoleret. Karmen af plade. Ingen trædetaljer i rummet som vinduesindfatning osv.

For risikoen for antændelse gennem gnister fra slibning og svejsning kan du bruge flere forskellige mtrl. f.eks. 0,71 mm galvaniseret blankplade, som er en billig og god løsning. Selvfølgelig har du btg.gulv i rummet? Loftet beklædt med plade.

Stol dog ikke på gipsplader. De er kun brandhæmmende i cirka 15 minutter. Bedre med Cemenwoodplader og lignende mtrl. Eternit og Internit var tidligere et meget anvendt mtrl. til brandsikring (findes ikke længere).
__________________
Byggeren
 
Vigtigste er vel at sørge for, at der ikke er nogen samlinger eller sprækker i væggene og mod gulv, hvor evt. svejseslip kan danse ind.
 
Y
Havde enna håbet på, at I ville svare, at det ikke er så farligt, ungefär som kamraten, der stod og svejste i sin snedker-bod med en overfyldt kurv med papir ved siden af sig osv. :)

Har svært ved at forestille mig, hvordan jeg skal beklæde værkstedet i metalplader, men i mit spørgsmål var tanken egentlig at bygge et rum inde i den største bygning. Måske skulle man bygge med tegl eller støbe(?) fordi det bør vel give en god modstand... Havde tanken om, at taget skulle blive stærkt nok til at fungere som lastbar overetage...

I værkstedet er der betongulv og teglvægge, men taget er gammelt træ, klassisk skråt, er der nogen mening i at bruge tid på at beskytte dette, relativt højt til loftet.
 
I
Yrrol sagde:
---

Man skulle måske have bygget med mursten eller støbt(?) for det bør vel give god modstand.. Havde tanken, at taget skulle blive stærkt nok til at fungere som en læsbar overetage..

I værkstedet er der betongulv og murstensvægge, men taget er gammelt træ, klassisk vinklet, er der nogen mening i at bruge tid på at beskytte dette, relativt højt til loftet.
Både mursten og btg. regnes som/er ubrændbart. Derfor velegnet.

Hvis du har højt til loftet, skal det være ret højt for at gnisterne fra en vinkelsliber ikke skal nå derop. De kan uden videre flyve både 5 og 6 m.

Men hvorfor sætte beskyttelsen så højt op? Hvis du ikke behøver højden, kan du jo sænke/pendle ned loftet med regler ophængt i båndjern til bef. tagkonstruktion og på disse spænde et metalnet, der tager sig af gnisterne.
_________________
Byggaren
 
Y
I mit sind jonglerer jeg jo mellem at sætte den eksisterende værksted i stand eller at bygge et rum i en stor bygning.

Eksisterende værksted har jeg brug for højt til loftet, da jeg har bil-lift.

Jeg må nok helt enkelt overveje, hvad mit mål egentlig er, et finmekaniker-rum eller en full-size-bilværksted. :)

Fast lidt materiale & teknik var godt at kende for at træffe beslutningerne.
 
byg op med tegl/leca og puds derefter, bliver fint fint tænk på at have vand+slukningsudstyr i lokalet samt brandalarm....
 
Gips klassificeres jo som tændbeskyttende beklædning, så det er lige så godt at bygge med det. Der skal temmelig meget svejsesprøjt til, før det overhovedet begynder at gløde...

En standardgips modstår brand i 15 minutter, en brandskive i 30... Væggens konstruktion som helhed er det, der afgør brandmodstanden.

Jeg ved, at der er krav i BBR til, hvordan et rum med "brandfarlig verksamhet" skal udføres.

Jeg vil tro, at hvis du spørger byggesagsafdelingen, vil du få et brandkrav, du skal opfylde.
 
Elvis69 sagde:
Gips klassificeres jo som tændbeskyttende beklædning, så det går lige så godt at bygge med det. Det skal en del svejsesprøjtning til, før det overhovedet begynder at gløde....

En standardgips modstår i sig selv brand i 15 minutter, en brandskive i 30... Væggens konstruktion som helhed er det, der afgør brandmodstanden.

Jeg ved, at der er krav i BBR, hvordan et rum med "brandfarlig virksomhed" skal udføres.

Jeg ville tro, at hvis du spørger byggemyndigheden, så får du et brandkrav, du skal opfylde.
Supplering til gårsdagens indlæg:

I BBR står:

5:513 Overflader og beklædning i visse lokaler
...Vægge og loftsflader i forsamlingslokaler og lokaler til brandfarlig virksomhed
bør have overflader af klasse B-s1,d0 (klasse I) fastgjort på materiale af
A2-s1,d0 (ubrændbart materiale) eller beklædning i klasse K210/B-s1,d0 (tændbeskyttende
beklædning)...

5:674 Lokale for brandfarlig virksomhed m.m.

Lokaler for brandfarlig virksomhed og laboratorier, hvor brandrisikoen ikke er
lille, skal udformes som egen brandcelle og adskilles i mindst klasse EI 60...

EI60-vægge kan bygges på flere måder.
 
Senest redigeret:
Y
Men når folk bruger deres gamle bygninger som værksteder, er det okay blot fordi de blev bygget i de tider, hvor der ingen krav fandtes. Eller ligger der en forpligtelse hos alle til at tilpasse deres gamle lokaler?

Hvis min gamle bygning fra 30'erne tager fyr oppe i trætaket eller noget, vil det blive noget af et rod med forsikringsselskaberne og sådan da?
 
J
Yrrol sagde:
Men när folk bruger deres gamle bygninger som værksteder, er det okay bare fordi det blev bygget i de tider, hvor ingen krav fandtes. Eller ligger der en forpligtelse hos alle til at tilpasse deres gamle lokaler?

Hvis min gamle bygning fra 30'erne bryder i brand oppe i trætaget eller noget, vil der så blive et stort rod med forsikringsselskaberne og så?
Ændrede brandregler gør jo, at lokalerne skal ændres.

Det er jo ikke sådan, at bare fordi man er blevet godkendt én gang, er man godkendt for altid.
 
Lokalerne er jo også godkendt til et vist formål, og hvis dette ændres, skal man også have en ny godkendelse. Synes man skal klå ind træet med gips og holde alt brandfarligt i skabe. Sikkerheds papirkurv til kludder osv. se på http://www.jiwa.se/.
 
Gipsvæg på stålregelstolpe med et lag standardgips på hver side opnår brandklasse EI30. Med 2 lag på hver side er det brandklasse EI60, ifølge gyprocs håndbog. Alternativt et lag gips og et lag minerit for at være ekstra safe. En af de største brandrisici i garage, som jeg ser det, er uorden som fulde papirkurve, støv og spåner, træ, emballage og andet, der kan antænde. Gipsvægge selvantænder ikke præcis.
 
De eneste gange, det er begyndt at brænde, når jeg har svejset, er gammelt rustbeskyttelse i bjælker, indtil videre har jeg ikke haft held med at antenne noget med vinkelsliberen. Velryddet og organiseret + 2 stk. 6 kg pulverslukkere (eller en kulsyreslukker, hvis man ikke vil svine) er godt. Gips på vægge og loft med betongulv burde vel være roligt?

Jeg tror ikke, man som lægmand behøver at tænke for meget på, hvilken brandklasse lokalet har, hvis man anvender sund fornuft under brugen af det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.