Nu er støbningen af garage-pladen (tidligere carport) endelig færdig. Taget holdes i øjeblikket oppe af to bjælker, som tagspærene ligger på, og to stolper. Dette skal fjernes og erstattes af de vægge, jeg bygger, som kommer udenfor, som I nok kan se på billedet.
Her kan man se nuværende bærende bjælker/stolper på det valmede tag.
Jeg har planlagt at bygge ydervæggene med 145x45. Jeg bør vel have en stående regel som afveksling ved hammarbåndet? Denne væg vil jo blive bygget på stedet og ikke rejst, så jeg må starte med syllen og hammarbåndet og derefter sætte reglarne, ikke?
En anden ting, der bekymrer mig lidt, er ved garageporten, som bliver 3m bred. Vil det være nok med en almindelig reglet væg sammen med stående afveksling ved hammarbåndet? Eller bør jeg sætte to stolper og en limtræsbjælke her? Da det er et valmet tag, går tagspærene jo i begge retninger.
Et andet spørgsmål, bør syllen placeres ved kanten af pladen? Eller skal den placeres et stykke ind?
Kan dette fungere?
Dette er med 45x145 reglar, og en stående avväxling som er 45x145 rundt hele garagen samt over garageport. Rækker det med en enkelt 45x145 regel liggende over garageporten?
Sat dobbelt stående 45x145 på hver side.
CC er 60 over hele garagen.
Jeg har svært ved at finde information om store åbninger med valmet tag. Garager er normalt bygget med almindeligt tag og spær, der kun hviler på to vægge, ikke som i dette tilfælde.
Det føles som om en stående 45x145 bliver for spinkel alligevel.
Hvad tror I om en stående 42x180 limtræsbjælke + en almindelig 45x145 som hammerbånd. Så ender jeg på cirka samme mål som før.
Hvad bør jeg understøtte denne limtræsbjælke med? 2 stk. limtræstolper? Hvor bør jeg placere dem, og hvilken tykkelse er rimelig?
Ved ikke om det ændrer noget, men hvis jeg ser på spær, så er der kun et spær, der vil ende ved åbningen til garageporten. Kan ses nærmest på billedet her:
Længst væk på billedet er spæret, der sidder sammen med huskroppen og ender til venstre for garageporten på tegningen ovenfor.
Dette ender til højre for porten i hjørnet:
Hvad tror I om konstruktionen nedenfor?
Rødmarkeret på billedet er 2st 42x180 limtræsbjælker som er 4,5m lange og aflastes med hjælp af to stykker 90x90 limtræsplader (markeret i grønt).
De aflastes også ved portåbningen på hver side (3m).
Desværre ikke, væggen står længere ud end den nuværende bjælke gør i dag, og desværre er den, der sidder over "porten", lidt for høj. Jeg har også tænkt mig at beholde de nuværende bjælker, mens jeg bygger ny væg, så jeg kan fjerne dem uden at skulle bruge støtter. Jeg kiggede på den lange "bjælke", der går på langsiden, denne består af 2 stk. 45x220 regler (ikke engang limtræ), som er sat sammen og sammenspændt nogle steder. Hvis dette har holdt til at bære 6 stk. hanebjælker på langsiden, så burde 2 stk. 42x180 limtræ bære en hanebjælke over garageåbningen, synes man.
Cruzze sagde:
Svenskt trä har en god kalkulator til dimensionering af bjælker osv. [link]
Jeg har forsøgt at bruge den, men desværre findes kun åbning etplanshus, som er tættest på mit anvendelsesområde, dog findes ikke valmet tag som tagtype?
Markeret i sort er cirka, hvor den nye væg vil være, den røde pil peger på den nuværende bjælke, som kan være højere, fordi den ligger et andet sted på tagstolen.
Som du ser, hvor det er sortmarkeret, har jeg ikke helt samme højde at arbejde med.