Hej,
Skal bygge en væg mellem 2 soveværelser.

Hvordan fastgør man regler mod gipsplader nu, når væggens placering flyttes lidt?
Regler mod gulv er ikke et problem, men loft og væg gætter jeg på, at der ikke er regler bagved lige der, hvor den nye væg skal fastgøres mod.

Væggen før havde 45x45mm regler med gips.
Den nye væg skal være i 45x45 regler med OSB, gipsplade, og isolering indeni for lydens skyld.

Anbefales cc45 eller cc60 for en sådan væg?
3,2m i bredde og 2,4m højde bliver væggen.

Tak på forhånd

Cc 600 og montage/sætlim.

V Vante sagde:
Cc 600 og montage/sætlim.
Hvorfor lim, ikke bare skrue OSB-plade?
Mener du skrue + lim?

E evoline sagde:
Hvorfor lim, ikke bare skrue OSB plade?
Mener du skrue + lim?
Ville du ikke have råd, hvordan du fastgør de nye regler midt væg og loft, hvor der ikke er regler bag gipsen?

Så er montagelim et alternativ. 👍

Du kan også bore og bruge plug, hvis du vil.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
E evoline sagde:
Tak, troede lim til OSB plade, men nu forstår jeg 🙂

Virker denne?

[link]
Helt sikkert, hvis det er enkelgips i væggen.

Du skal forbore reglen og afmåle, hvor pluggerne havner i væggen.

Jeg gjorde noget lignende for et par år siden, da forborede jeg lægterne og satte derefter ekspansionsplugge i gipsen. Dog var de medfølgende skruer for korte, så jeg var nødt til at forsænke hullerne i lægterne 20 mm eller deromkring for at de kunne nå ind i væggen.

Med OSB på begge sider spiller lægteafstanden ingen større rolle, pladen afstiver det hele. Alle OSB-plader jeg har set de seneste år har dog været omkring 1200 mm brede og så passer c/c 600 bedst, i hvert fald hvis du sætter dem stående. Med liggende plader spiller det ingen rolle, selvom jeg ikke ville have plader, der kan give sig bagved gipsen. Tænk også på at forskyde samlingerne i gipsen mod dem i OSB, hvis du vælger stående plader (eller vælge 900 mm gips, som er meget lettere at håndtere).

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR sagde:
Helt sikkert hvis det er enkelgips i væggen.

Du skal forbore reglen og måle ind, hvor dyvlerne rammer i væggen.
Tak.
Ja, det er enkelgips.
Måske bliver det 45x70mm for bedre lydisolering.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
E evoline sagde:
Tak.
Ja, det er enkelgips.
Måske bliver det 45x70mm for bedre lydisolering.
Spørgsmålet er, om det gør nogen forskel.

Dobbeltgips dæmper lyd bedre end enkelgips.

FredrikR FredrikR sagde:
Spørgsmålet er, om det gør nogen forskel.

Dobbeltgips dæmper lyd bedre end enkeltgips.
Rammen til reglerne vil blive fastgjort mod enkeltgips, altså enkeltgips på loftet og væggene, som findes i dag.

Når reglerne er oppe, bliver det cc60, OSB og enkeltgips på begge sider med isolering indeni.

• Synes
zarkov
  • Laddar…
zarkov zarkov sagde:
Jeg gjorde en lignende ting for nogle år siden, da forborede jeg reglarne og satte så expanderplugg i gipset. Dog var de medfølgende skruer for korte, så jeg måtte forsænke hullerne i reglarne 20mm eller deromkring for at de skulle række ind i væggen.

Med OSB på begge sider spiller afstand mellem reglar ingen større rolle, pladen stiver det hele op. Alle OSB-plader jeg har set de seneste år har dog været omkring 1200 mm brede, og så passer c/c 600 bedst, i det mindste hvis du sætter dem stående. Med liggende plader spiller det ingen rolle, selvom jeg ikke ville ønske at have plader, der kan svigte bag gipset. Tænk også på at forskyde samlingerne i gipset i forhold til dem i OSB, hvis du vælger stående plader (eller vælge 900 mm gips som er meget lettere at håndtere).
Skal bruge 45x70mm reglar i stedet.
Virker M4 som disse, og så skifte til længere skruer til M4 x 80mm?
Eller

https://www.bauhaus.se/gipsexpander...62487&indexName=nordic_production_sv_products

https://www.bauhaus.se/skruv-essve-for-sam-gipsexpander-fzb-m4x80mm-4st-fp

Eller skal man bruge M5 som disse, skruen er dog kun 74mm?
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/metallexpander-m5-x-74-2000057393

Du skal have en cc afstand på 600mm og intet andet. For at fastgøre i eksisterende væg anbefaler jeg plugg. Alternativ plåtreglar, da behøver du ikke skrue i eksisterende væg, men kun gulv og loft.

K Kimpaann sagde:
Du skal have en cc afstand på 600mm og intet andet. For at fastgøre i eksisterende væg anbefaler jeg rawlplugs. Alternativt metalprofiler, da behøver du ikke skrue i eksisterende væg, kun gulv og loft.
cc60 bliver det.
Men det er hvordan reglerne skal fastgøres, som jeg er i tvivl om nu, hvilke skruer det bliver.
Mod gulv er det intet problem, da det er træ.
Derimod væggene og loftet som er i gips, uden træplade under, som reglerne skal fastgøres i.

Det bliver nok træregler og ikke metalprofiler.
Fastgør man aldrig metalprofiler mod væg?

Tak på forhånd

E evoline sagde:
Skal bruge 45x70mm reglar i stedet.
Virker M4 som disse, og så skifte ud til længere skruer til M4 x 80mm?
Eller

[link]

[link]

Eller skal man bruge M5 som disse, skruen er dog kun 74mm?
[link]
80 mm burde række, du skal jo igennem 45 mm træ, 13 mm gips og måske 5 mm gevind = 63 mm.

Essve har i øvrigt M5x100 også: Bauhaus

Har du brug for endnu længere, kan du tage gevindstang med rigtig diameter og kappe med nedstryger til den rette længde, så skruer du en møtrik på den fri ende.

E evoline sagde:
cc60 kommer det blive.
Men det er hvordan reglerne skal fastgøres, jeg er i tvivl om nu, hvilke skruer det bliver.
Mod gulvet er der ingen problemer, da det er træ.
Derimod væggene og loftet, der er i gips, uden træplade under som reglerne skal fastgøres i.

Det bliver nok træreger og ikke pladereger.
Fæster man aldrig pladereger mod væg?

Tak på forhånd
Aldrig og aldrig, på det den korte del af væggen du skal have så opstår ikke behovet. Hvis ikke familien har tænkt at montere en trampolin på væggen for at kaste sig mod.

Gør det ikke sværere end det er for en dag måske skal væggen rives også. Eksisterende væg er egentlig et meget lille problem når du fæster en over- og underligger i loft henholdsvis gulv, væggen bliver selvbærende og jeg antager, at du ikke har tænkt at have nogle større laster på væggen såsom køkkenskabe osv.

Stil reglen mod væggen, forbore med mindre dimenson gennem reglen ind i væg, bore med rigtig dimension for mollyplug i væggen, skrue fast og klar.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.