Har postet også i byggningsplejetråden da jeg er interesseret i svar fra forskellige sider.
Hvordan gør vi nu? Byggerne (moderne men meget dygtige byggere) var lidt hurtige til at rive den gamle væg med perlespor ned. De vil helst bygge på 9 cm for isolering og andet. Det vil vi ikke. Tidligere var der lumpapp (?), en 3 cm regel og perlespor. Hvad skal vi tænke på og hvordan skal væggen bygges op igen?
Det ser ud som en skråspikret plankestamme. En sådan er normalt 2-3 tommer tyk. Isoleringsevnen er ca. 1/3 af mineraluld, dvs. en 3-tommervæg svarer til ca. 25 mm mineraluld. Derudover har plankevæggen nogle andre gode egenskaber, som en regelvæg mangler. Jeg er enig i, at en 9 cm ekstra isolering + panel ville få det til at se mærkeligt ud ved siden af vinduet. Desværre er der mangel på tynde isoleringsmaterialer, men et alternativ kunne være at sætte 2 lag med porøse 12 mm tykke træfiberskiver på indersiden. Derefter en simpel asfaltimprægneret pap (type AC 350) og så ny perlespont. Absolut ingen plastfolie, plankevæggen er i sig selv ret damptæt. Den perlespont, der sælges normalt, er af dårlig kvalitet, man må lede lidt ekstra for at finde god perlespont.
Tak for tips! Vi overvejer at tjekke med åttersta savværk for perlespont.
Jjustusandersson sagde:
Det ligner en skråspigret plankestolpe. En sådan er normalt 2-3 tommer tyk. Isoleringsevnen er ca. 1/3 af mineraluld, dvs. en 3 tommers væg svarer til ca. 25 mm mineraluld. Derefter har plankevæggen nogle andre gode egenskaber, som en reglvæg mangler. Jeg er enig i, at en 9 cm ekstra isolering + panel ville få det til at se tosset ud ved vinduet. Desværre er der mangel på tynde isoleringsmaterialer, men et alternativ kunne være at sætte 2 lag med porøse 12 mm tykke træfiberskiver på indersiden. Derefter en enkel asfaltimprægneret pap (type AC 350) og derpå ny perlespont. Absolut ingen plastfolie, plankevæggen er i sig selv ret damptæt. Den perlespont, der normalt sælges, er af dårlig kvalitet, man skal lede lidt ekstra for at finde god perlespont.
Tak for tips! Vi tænkte tjekke med åttersta savværk for perlespont.
Vi bestilte perlespont fra Åttersta for at få samme dim som fandtes tidligere i huset (95x25 har jeg for mig). Fin kvalitet synes jeg det var. Grundede alt med hvid Schellack for at slippe for knaster. Fungerede godt, ingen gennemslag på fire år iaf. Vi har samme planke ramme hos os. Fik plads med 70 isolering og brugte samme papir som Justus nævner.
Hvis vi bygger væggen op som den var, har vi et yderligere problem. Væggene, der er revet ned, er nu erstattet af bjælker, der hviler på 45mm reglar. Hvis væggen bliver 35mm, hvordan skjuler vi bedst reglarne?
Er det en midlertidig eller permanent løsning? Hvis det er det sidste, ville jeg mistænke, at tømrerne ikke rigtig ved, hvad de laver. Belastningen fra en sådan bjælke kan jo være op til flere ton afhængigt af dens længde og hvad der er over den. Er det det eneste støttepunkt for stålbjælken i den ende? Har væggen, som er blevet erstattet med bjælken, gået i samme retning som bjælken? Jeg vil gerne se en plantegning for at forstå sammenhængen bedre. Under alle omstændigheder kan det ikke se sådan ud.
Bjælken burde hvile på en stolpe, der går helt ned til gulvet (forudsat at gulvet kan bære lasten). Det ser ud til at være plads til stolpen i udskæringen i væggen, ellers må stolpen stikke lidt ind i rummet, og perlesponten gå frem mod stolpen fra begge sider.
Har opdateret mig lidt. Der skal til stolper vi bjælkerne. Yderkanten vil hvile på grundmuren. Den ene bjælke hviler i den anden ende på skorstenens stock.
Problemet med, at der bliver en tykkere del som bjælken hviler på, består. Skal vi bare lave en lille kasse?
HHåkan V sagde:
Bjælken burde ligge på en stolpe som går helt ned til gulvet (forudsat at gulvet klarer at bære lasten). Det ser ud til at være plads til stolpen i udsparingen i væggen, ellers må stolpen stikke lidt ind i rummet og perlespånten gå frem mod stolpen fra begge sider.
På vil
Jjustusandersson sagde:
Er det en midlertidig eller permanent løsning? Hvis det er sidstnævnte, ville jeg mistænke, at tømrerne ikke rigtig ved, hvad de laver. Lasten fra en sådan bjælke kan jo udgøre flere ton afhængig af dens længde og hvad der er ovenfor. Er det det eneste leje for stålbjælken i den ende? Har væggen, der er blevet erstattet med bjælken, gået i samme retning som bjælken? Jeg ville gerne se en plantegning for at forstå sammenhængen bedre. Under alle omstændigheder kan det ikke se ud sådan her.
en tjockere del som balken vilar på kvarstår. Gør vi bare en liten låda?
Jeg forstår ikke helt, hvor du mener, at det bliver en tykkere del, oppe ved taget eller nede ved gulvet? Hvis balken ikke er for kort, burde intet stikke ud mere end stolpen tænker jeg, og vælger man at lave stolpen af limträbalk bliver den så fin, at den ikke behøver at blive klædt ind.
Denne del vil fortsat være tilbage. Den bliver sandsynligvis tykkere end væggen. De kortere stykker nedenunder bliver nok skiftet ud mod stolpen mod fundamentet.
HHåkan V sagde:
Jeg forstår ikke helt, hvor du mener, at det bliver en tykkere del, oppe ved taget eller nede ved gulvet? Hvis bjælken ikke er for kort, burde intet stikke ud mere end stolpen tænker jeg, og vælger man at lave stolpen af limtræsbjælke, bliver den så fin, at den ikke behøver at blive klædt ind.
[billede] Denne del vil fortsat være tilbage. Den bliver sandsynligvis tykkere end væggen. De kortere stykker nedenunder byttes nok mod stolpen mod grundlaget.
Så ville jeg nok sige, at bjælken er for kort, hvis den ikke kan ligge på stolpen, der står i udfræsningen i væggen.
Hvis brættet på billedet er beregnet til at holde stolpen på plads i udfræsningen i væggen, kan brættet byttes mod en, der ikke er tykkere end den nye væg.
Så vil jeg nok sige, at bjælken er for kort, hvis den ikke kan ligge på stolpen, der står i udtaget i væggen. Hvis brættet på billedet er beregnet til at holde stolpen på plads i udtaget i væggen, kan brættet udskiftes med et, der ikke er tykkere end den nye væg.
Bjælken går hele vejen til yderpanelet, så for kort er den nok ikke.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.