Hej!

Jeg har forsøgt at bygge et trekantet højbed og vil skære brædderne, så jeg kan montere dem med endetræet mod hinanden. Det er blevet tydeligt, at geometri ikke er min stærke side, så hvordan skal man tænke, når man vil gøre det her?

Tanken er, at målene skal være 2550x1900x1900mm, og jeg har regnet ud, hvilken grad vinklerne skal have, men jeg har svært ved det, når jeg forsøger at skære. Vinklerne bliver alt for brede og gør, at trekanten ikke "formes".

Min tanke var, at man udregnede vinklen i et hjørne, delte det i to og så skar begge ender i den vinkel mod hinanden. Tænker jeg helt forkert?

Hej!

Stemmer vinklerne på billedet med dem, du bruger?

Trekant med vinkler A=47.852°, B=47.852°, C=84.297° og sider a=1.900, b=1.900, c=2.550.

Ja, så jeg kappede ved vinkel A og B med 24 grader "indad" så endetræet ville mødes.

Det her ukappede dele, men her kappede jeg de rødmarkerede dele i 24 grader på geringssaven, og det blev ikke godt som jeg beskrev i opslaget.

• To træstykker med markerede snit i 24 graders vinkel, hvor snittene ikke blev som ønsket.
Af det lille jeg husker fra matematikken, så ville det have fungeret at halvere vinklerne, hvis det havde været en ligesidet trekant. 180/3=60/2=30
Nu er en side dog længere, og vinklen skal derfor deles vinkelret mod den modsatte side. Jeg vil se, om jeg kan finde et billede, der viser dette bedre.

Bedste svar

Dine vinkler A+B er 180-~49= 131*/2=65.5* skal du altså skære for at få rigtigt

• Synes
Ronny Johansson6 og 1 anden
  • Laddar…
Ah okay, er det sådan man skal regne. Tak!

Opfølgningsspørgsmål så, hvis ens kap- og geringssav kun kan vinkles til 60 grader. Hvad gør man så?

Du kan anvende en skabelon der er 45 grader for eksempel. Og derefter indstille saven på 20,5 grader.

• Synes
Qvint
  • Laddar…
Begge jeres tips virkede supergodt, tak så meget for hjælpen!

• Synes
Matti_75
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.